Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PTS kritiserar IIS.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-01, 04:30 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Conny > Du har bra åsikter i det mesta, men här tycker jag du är ute och cyklar...

Om jag vill bygga upp en lista med olika spermabanker i Norden, skall jag inte få lov att registrera spermabanker.se då? Jag är ingen bank, men det är det mest logiska namnet för sidan.

Eller för ett mer konkret exempel: bankaskitenurreinfeldt.se eller valfritt stadministernamn.
Jag skall få lov att registrera vilket namn jag vill. Vad hindrar mig från att registrera namnet med .sv (känd IE6 bugg) eller annan TLD, finns ingenting som hindrar mig där.
Tex. nordea.se.internetbank.com

Om PTS vill ha detta på en spärrlista så varsågod, men jag vill kunna registrera det.
PTS har refererat till samma grunder som Bolagsverket använder för registrering av ordet "Bank" i företagsnamn (firma), sen var det så att jag läste hela PTS yttrande innan jag kommenterade, det rekommenderar jag fler att göra. Det var mycket detaljerade och genomtänkta synpunkter och det var de jag kommenterade inget annat.

Bland annat finns ett erbjudande från Finansinspektionen att använda samma förfarande som används när ett företag ska registrera ett firmanamn, då sker oxo en förprövning av namnet.

IIS skulle mycket väl kunna ha en automatiserad rutin som nekar all registrering av ordet "bank" samt om det ingår som en del i ett längre domännamn.

Om den som vill registrera namnet ändå har ett legitimt skäl som de kan styrka så skulle det vara fullt möjligt att då göra en manuell granskning av IIS, exempelvis mot en högre avgift, om nu kostnaden skulle ses som ett hinder för detta förfarande. sen kan man skicka det vidare till finansinspektionen så får de göra själva bedömningen, så slipper IIS personal göra det.

Det finns inget legitimt skäl att kreti och pleti ska ha villkorslös rätt att registrera ordet "bank" som vare sig företagsnamn eller domännamn. Jag tycker det i högsta grad är lämpligt med de restriktioner som PTS föreslår.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-01 klockan 04:35
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 

Taggar
atf, iis


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017