Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Stor skillnad på hårdvara?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-08, 15:40 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag har ganska bra koll på hårdvara när det kommer till datorer för hemmabruk. Men jag har ingen aning om vad som behövs för att driva en server. Jag tänkte hyra en dedikerad, men vet inte vad jag bör välja. Tittar jag på priserna hos t ex fsdata så är det ganska stora skillnader i pris. En Celeron kan man få för 395 kr/mån och den billigaste P4án kostar 895 kr/mån. Det blir med andra ord mer än dubbelt så dyrt med en P4á. I längden blir det många tusenlappar.

Jag undrar vad som är viktigast i en server? Ligger den största belastningen på processorn, ramminnet eller hårddisken?

Kan tillägga att servern ska klara 2000 besökare om dagen. Gärna med lite marginal också.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-08, 15:47 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Det är inte utan anledning det tillverkas specifika serverprodukter, man märker en enorm skillnad bara på att köra ett specifikt servermoderkort med anpassade minnen och scsi-diskar gentemot en "hemmapulad" dator som vanligen innehåller det billigaste vilket dessa billiga dedikerade servrar har en förmåga att allt för ofta göra.

Tala med leverantören, fråga vad det är för servrar de hyr ut, lämnar dom inget namn på servern så räkna med att det är hemmaprylar, då kan du lika gärna sätta ihop en egen skitmaskin på komplett för 4000kr och dra iväg på colocation.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-08, 15:48 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Självklart gör CPU en hel del, men beror helt på vad du ska köra.

Även när man köper in servrar så skiljer priset en del mellan Celeron och Xeon, men nu förtiden är det Dualcore som gäller.

2000 besökare lär du klara av med en celeron om du kör normala saker, viktigaste är minnet sattsa på mer minne än CPU.

Att priset kan skilja det dubbla på dedikerade servrar i pris mellan celeron och P4 så är det bara företaget som försöker mjölka kunderna på pengar.

Prisskildnaden brukar max skilja 1.000 i inköpkostnad mellan celeron / P4.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-08, 15:49 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Hade en P2a på 400MHz med 128mb ram som klarade av <10.000 besökare/dag utan problem. Detta med PHP och en stor databas men när den gick över 10k så märktes det mycket snabbt stora prestandaförluster då sidan tog ett tag att ladda.

I kort bör du klara dig fin med en celeron ifall det inte handlar om mer än 2k/dag och inte några massiva och jobbiga script.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-08, 16:09 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Min erfarenhet av celeron är att de är sega. Har en p4 och en cel i usa och celeronen har ett läskigt lagg på ett par hundradelar tom i prompten. Det har inte p4an. Kan dock vara nåt annat fel..

Det som märks är multitaskingen, celeronen kör en process i taget och är grymt seg när det börjar bli preempting. P4or har bättre kapabilitet för det. Jag rekommenderar inte att köra både databas och web på en celeron om du har ett par tusen besökare. ..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-08, 16:13 #6
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
Jag har haft många servrar genom åren och du klarar att köra mer än du tror med en dålig cpu, skaffa lite mer minne så är det ok.
Mer minne blir mindre swap och mindre belastning på att läsa/skriva till hårddisken. testa en billig celeron med 512Mb minne så bör du kunna driva din site med 2000 unika om dagen utan problem.
kolla om du kan få 2st hårddiskar och kör backup till HD2 eller ännu bättre om din leverantör erbjuder backup till en annan server på deras nätverk.

jag anser att service, support och internet anslutning är viktigare för din site än mycket cpu.
kolla om du kan få en kort bindningstid, kanske mot en lite högre avgift i månaden och testa om leverantören är bra, annars är det bara att flytta.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-09, 18:23 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Nu har jag fått höra att jag nog inte ens behöver en egen server, utan att en VPS skulle vara det jag letar efter. Men när jag tittar på sånna lösningar (tex FS-data) så ingår 128 mb ram. Är inte det vansinnigt lite? Det är en webbshop som ska ligga på servern/vps´n. FS-data har bara en bindningstid på 3 mån för sin VPS. Men jag är ändå rädd för att det ska krångla, eftersom jag får anfall bara shoppen ligger nere 1min.
Vad jag har förstått så kräver både en server och en vps lite kunskap, men det är min webmaster som ska ta hand om det hela. Så ni behöver inte påpeka att jag med min kunskapsnivå kanske bord titta på ett webhotell
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-09, 18:37 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Beror på hur man ser det, du kan inte förvänta dig att du alltid har 128MB minne att använda på Webbhotell. Men åt andra sidan så har du inte helt eget system som körs på varje användare där.

Du kan väl alltid köpa VPS med mer minne, en egen server är alltid mer säkrare då det inte finns andra som kan ställa till problem på den. Skiljer inte så många hundra mellan VPS -> Dedikerad Server.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-09, 21:06 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det beror på lite vad du ska köra. 128 MB minne för ett helt windowssystem är alldeles för lite, men det kanske går utmärkt i ditt fall.

Min uppfattning om Celeron är att det skiljer alldeles för lite i pris för att vara värt att köpa något som är så väsentligt sämre.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-09, 22:17 #10
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Originally posted by jonny@Aug 9 2006, 21:06
Det beror på lite vad du ska köra. 128 MB minne för ett helt windowssystem är alldeles för lite, men det kanske går utmärkt i ditt fall.
Min uppfattning om Celeron är att det skiljer alldeles för lite i pris för att vara värt att köpa något som är så väsentligt sämre.
Jonny, det handlar om denna:
www. fsdata.se/server/vps.php
där det är Linux varianten han är ute efter.

Enligt vad jag förstått med VPS så är det som en dedikerad server fast i mindre skala. Behöver inte bry mig om ifall servern krashar osv..
128MB är väl ändå rätt lagom för behovet just nu, skulle något sega så finns alltid möjligheten att köpa till mer minne.

Skall man sedan lägga ut en mer otrolig summa för att köpa en dedikerad server ifrån tex. Dell, HP osv så känns det som en liten overkill idagsläget.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017