Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fotoförsäljning feedback

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-07-26, 21:06 #1
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
Tjenare..

site: www.photwo.com
Funkar det att ha textlänkar (istället för lite snyggare grafiska knappar) till vänster? .. har fått för mig att google indexerar sidor som har det högre.

All övrig feedback är också välkommen.

PS Köp inte någon av bilderna än, de bilder som har "buy now" går visserligen att köpa, men licensen är inte färdigskriven och priserna är fel. Håller på att kolla vad som ser bäst ut. DS
villjam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-26, 23:56 #2
reinejohansson reinejohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 26
reinejohansson reinejohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 26
Ren och snygg site. Efterhand som utbudet växer skulle kanske sökord och en sökfunktion vara på sin plats, men ännu så länge hittar man ju.

När du har så små fonter på övriga texten kanske du skulle minska storleken på menyalternativen också? (Då ser det i mitt tycke också mer sofistikerat ut...)

Är det viktigt att sortera bilderna på fotograf? Mer logiskt vore enligt mitt sätt att se det att ha albumen på toppnivå.

Mvh, Reine
reinejohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-27, 08:54 #3
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
Att sortera efter fotograf är rätt nödvändigt. Dels eftersom namnet är en ordlek som syftar till "two" fotografer =) .. och dels för att fotograferna själva vill ha dom uppdelade.

Ska prova med lite mindre font i menyn och se hur det ser ut. Tänkte först att större font gör det tydilgare.. men det är kanske försumbart.
villjam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-27, 09:32 #4
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Ok, så fotograferna vill ha dom uppdelade men vill kunden det? Jag förstår våndan av att kriga med kreativa människor om vad som är bäst eller sämst, har varit där själv, faktiskt på båda "sidor".
Vad en kund tycker är A & O, vad man själv tycker är tyvär ointressant. Det tar mycket mod att kasta bort egna "superbra förslag och designer" men ibland måste man böjja sig för det yttersta syftet: att SÄLJA till en viss MÅLGRUPP.

Till vem riktar sig sidan? Och varför?

Jag antar att ni vill SÄLJA bilder, inte bara visa upp dom? Eller är det en portfolio med "möjlighet" att tjäna pengar?
Om ni har för avsikt att sälja så är det just det ni ska göra. Börja med att tänka som en potentiell kund och hur han beter sig på en site. Han tänker inte "jag vill ha en bild på en soluppgång, jag klickar på Kalle Karlsson".

Konkreta förslag:
1) Kategorisera bilderna, gärna utifrån en större mängd keywords som kunden kan endera söka sig till eller "borra sig ner" till via någon form av katalogträd.
2) Bildinfo: Den som är så pass seriös och vill betala för en bild är säkerligen "i branchen" och vill veta allt om upplösningar etc.
3) Haikudikter är fint, men känslan jag får av en svart sida med bilder utkastade i olika storlek (på thumbnailen) ger lite 90-tals vibbar (inte ens sent 90-tal). Gör alla thumnails lika stora (bredd och höjd) och lägg lite data bredvid dom, ja ungefär som alla andra stock photo sellers gör. =)
Gillar fotografer verkligen svart? De borde gilla färger, det gör kunder iaf. Vit bakgrund och sen lite färglada (smakfulla) inslag. Färg säljer! =)
4) Säljer ni ensamrätt till foton bör det framgå bredvid bilden vilka som redan är "upptagna". (ensamrätt kan man givetvis inte sälja om bilden redan har sålts till någon eller på annat sätt redan används)

Några ledord på vägen:

Luftigt, marginaler (formatera upp innehållet längs några "osynliga linjer" på sidan så att layout'en inte ligger huller om bulller. Hjärnan gillar inte detta). Var konkret, inget mumbo jumbo snack. Max 3 storlekar på ett typsnitt, max 2 olika typsnitt eller max 2 olika färger på typsnitt (om de används på rätt sätt, dvs klara avgränsningar, ingen "blandsaft"). Less is more... =)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-27, 10:26 #5
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
Citat:
Originally posted by Robert@Jul 27 2004, 09:32
Ok, så fotograferna vill ha dom uppdelade men vill kunden det? Jag förstår våndan av att kriga med kreativa människor om vad som är bäst eller sämst, har varit där själv, faktiskt på båda "sidor".
Vad en kund tycker är A & O, vad man själv tycker är tyvär ointressant. Det tar mycket mod att kasta bort egna "superbra förslag och designer" men ibland måste man böjja sig för det yttersta syftet: att SÄLJA till en viss MÅLGRUPP.

Till vem riktar sig sidan? Och varför?

Jag antar att ni vill SÄLJA bilder, inte bara visa upp dom? Eller är det en portfolio med "möjlighet" att tjäna pengar?
Om ni har för avsikt att sälja så är det just det ni ska göra. Börja med att tänka som en potentiell kund och hur han beter sig på en site. Han tänker inte "jag vill ha en bild på en soluppgång, jag klickar på Kalle Karlsson".

Konkreta förslag:
1) Kategorisera bilderna, gärna utifrån en större mängd keywords som kunden kan endera söka sig till eller "borra sig ner" till via någon form av katalogträd.
2) Bildinfo: Den som är så pass seriös och vill betala för en bild är säkerligen "i branchen" och vill veta allt om upplösningar etc.
3) Haikudikter är fint, men känslan jag får av en svart sida med bilder utkastade i olika storlek (på thumbnailen) ger lite 90-tals vibbar (inte ens sent 90-tal). Gör alla thumnails lika stora (bredd och höjd) och lägg lite data bredvid dom, ja ungefär som alla andra stock photo sellers gör. =)
Gillar fotografer verkligen svart? De borde gilla färger, det gör kunder iaf. Vit bakgrund och sen lite färglada (smakfulla) inslag. Färg säljer! =)
4) Säljer ni ensamrätt till foton bör det framgå bredvid bilden vilka som redan är "upptagna". (ensamrätt kan man givetvis inte sälja om bilden redan har sålts till någon eller på annat sätt redan används)

Några ledord på vägen:

Luftigt, marginaler (formatera upp innehållet längs några "osynliga linjer" på sidan så att layout'en inte ligger huller om bulller. Hjärnan gillar inte detta). Var konkret, inget mumbo jumbo snack. Max 3 storlekar på ett typsnitt, max 2 olika typsnitt eller max 2 olika färger på typsnitt (om de används på rätt sätt, dvs klara avgränsningar, ingen "blandsaft"). Less is more... =)
Fotograferna vill gärna profilera sitt namn och det kan jag förstå samt att jag håller med. -"Om Fredrik E. har fotat den här underbara solnedgången kanske resten av hans bilder också är lika bra. Kollar där och ser vad jag hittar." Men visst, ska man göra en enorm bildkatalogbank så är det bättre att sortera efter kategori från början. Nu ska vi ha så pass få bilder att man enkelt kan browsa igenom dom. En sökfunktion kan iofs läggas in, det håller jag med om. Men det får bli när det kommer upp lite fler bilder. Nu känns det bara överflödigt.

Bildinfo med storlek och dimension finns, om du kollar på dom 2 fotografier som är tillagda i shoppen. Den infon kommer alla bilder att ha. Möjligt att det kommer att formateras annorlunda.

Vi kommer enbart att sälja royalty-free licenser och ingen ensamrätt.

Att sidan är svart beror på att den ska få lite mer tyngd. Samt att negativ är mörka.. man framkallar egna bilder i mörkerrum osv.. många anspeglingar.. Håller inte med om att den ser 90-tals aktig ut, men smaken är som baken. =)

Annars så får jag tacka för all konstruktiv kritik...
villjam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-27, 10:59 #6
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Jovisst, smaken är som baken men statistiskt sett så ser många stjärtar likadana ut. Vi får hoppas att kundernas smak är just som din. =)

Jag tycker iaf att du nu säljer fotograferna istället för foton, men men.

Med 90 tal menar jag "svart bakgrund aka amerikansk site". Jag menar inte att du ska hoppa på en menlös och kort trend för just detta år, jag menar bara att vissa saker "är" bara mer rätt och vissa är mer "fel". Vi använder vita papper att skriva på av usability anledningar, synd bara att folk tror att hjärnans perceptionsförmåga förändras bara för att möjligheten att använda andra färger finns. Det må vara roligt att göra vissa saker, men bara för att man kan så ska man nödvändigtvis inte [göra det].

Användbarhetsexperter kan iofs ha fel, men i de flesta fall inte, det mesta bygger ändå på statistik och försök med verkliga personer =)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-27, 11:48 #7
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
Jag måste vara dum i huvudet, men jag hittar ingen "shop" där det ska stå några upplösningar whatsoever. bara ett riktigt stort galleri.
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-27, 13:03 #8
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by festiz@Jul 27 2004, 11:48
Jag måste vara dum i huvudet, men jag hittar ingen "shop" där det ska stå några upplösningar whatsoever. bara ett riktigt stort galleri.
->Fredrik E->Flowers
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-27, 21:47 #9
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
Citat:
Originally posted by festiz@Jul 27 2004, 11:48
Jag måste vara dum i huvudet, men jag hittar ingen "shop" där det ska stå några upplösningar whatsoever. bara ett riktigt stort galleri.
har bara lagt in shop-funktionen för 2 bilder.. håller på att kolla olika upplägg för att känna vad som funkar bäst..
villjam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-27, 22:42 #10
Linus_ Linus_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 39
Linus_ Linus_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 39
En synpunkt på menyn.

Fredrik E.
Benny K.

Man vet inte riktigt vad det är för något innan man klickar på länken, du kanske ska lägga in en över meny typ "Fotoalbum" sen namnen på fotograferna.
Linus_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017