Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ip-källor till Firefox Extension

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-30, 12:53 #1
ekka ekka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5
ekka ekka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5
Hejsan.
Jag har skrivit ett tillägg till Firefox (External IP) som hämtar och visar användarens IP-adress i browserns statusbar.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3372
Nu har tillägget fått väldigt många användare (100k+ nedladdningar) och det har resulterat i att belastningen på mitt webbhotell (som är en utav två källor som tillägget i dagsläget läser ip-adressen från) har blivit högre än vad dom anser vara rimligt för den kostnaden jag betalar. På grund av detta letar jag nu efter andra sidor att hämta ip-addressen ifrån.

Jag vet att det finns massor med sidor på nätet som visar ip-adresser som man kan använda och jag har kontaktat några av dom och väntar på svar. Jag är alltså bara intresserad att använda sidorna som källa om jag får/har fått tillåtelse att göra så.

Jag undrar nu om det är någon på forumet som har en server och som skulle kunna tänka sig att lägga upp en sida som skriver ut användarens ip-adress som jag skulle kunna lägga till i källkoden till mitt extension. Eller är det kanske så att någon har en sådan sida redan som jag skulle kunna använda mig av? I första hand är jag intresserad av sidor som är så 'rena' som möjligt så att det blir lättare att få fram ip-addressen.

Jag kan inte erbjuda någon betalning annat än ett tack och en länk från min hemsida samt ett tack på tilläggets sida på mozilla.org.


Alla tips är välkomna.
Tack på förhand
ekka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-30, 16:36 #2
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Hur mycket trafik handlar det om ungefär? Jag skulle ev. kunna slänga upp något
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-30, 16:45 #3
ekka ekka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5
ekka ekka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5
Citat:
Originally posted by Onkelborg@Nov 30 2007, 17:36
Hur mycket trafik handlar det om ungefär? Jag skulle ev. kunna slänga upp något
Jag vet inte exakt för jag har precis rensat loggarna (dom tog för mycket plats) men det rör sig totalt om ca 20000 anrop i timmen. I dagsläget har jag 2 källor jag läser ifrån och det ger 2-3 anrop/sekund för varje källa.
När jag uppdaterar denna gång vill jag lägga till så många källor som möjligt för att fördela belastningen.
Det rör sig alltså inte om så mycket trafik i kb men däremot många anrop.
mvh/Erik
ekka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-30, 16:51 #4
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av ekka
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
Hur mycket trafik handlar det om ungefär? Jag skulle ev. kunna slänga upp något
Jag vet inte exakt för jag har precis rensat loggarna (dom tog för mycket plats) men det rör sig totalt om ca 20000 anrop i timmen. I dagsläget har jag 2 källor jag läser ifrån och det ger 2-3 anrop/sekund för varje källa.
När jag uppdaterar denna gång vill jag lägga till så många källor som möjligt för att fördela belastningen.
Det rör sig alltså inte om så mycket trafik i kb men däremot många anrop.
mvh/Erik
Skulle kunna köra något på prov? Inte idag dock, har inte tid nu.. (Måste nog grejja lite i brandväggen först, har reverse proxy så jag måste se till att skicka med klientens ip i någon header..)
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-30, 16:53 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det är antal förfrågningar per sekund som är intressant, sedan handlar det om lika många databas frågor med?

Runt 20k i timmen är ju runt 5-6 frågor /s vilket inte är alls mycket så sätt om det då inte gör massa tunga databas frågor.

Är källorna beserade på hosts eller IP? Alltså så du kan peka om hosten eller om du kör ut det som IP vilket blir värre byta ut källor.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-30, 17:13 #6
ekka ekka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5
ekka ekka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5
Citat:
Originally posted by patrikweb@Nov 30 2007, 17:53
Det är antal förfrågningar per sekund som är intressant, sedan handlar det om lika många databas frågor med?

Runt 20k i timmen är ju runt 5-6 frågor /s vilket inte är alls mycket så sätt om det då inte gör massa tunga databas frågor.

Är källorna beserade på hosts eller IP? Alltså så du kan peka om hosten eller om du kör ut det som IP vilket blir värre byta ut källor.
Det jag gör i dagsläget är att jag läser in källkoden från sidorna i fråga och trycker ut ipadressen i statusbaren. På den ena sidan (som ligger på mitt webbhotell) så skrivs enbart ip-addressen ut med hjälp av
Kod:
<? printf($_SERVER['REMOTE_ADDR']); ?>
I det andra fallet (från dyndns -> checkip.dyndns.com ) så är det lite mer text och då använder jag mig av regular expressions för att få fram ip-addressen. I båda fallen har jag länkar till host och inte ip-adress.

Det jag allra helst vill ha är så enkla sidor som möjligt så att det blir enkelt att få fram ip-addresserna.
Det är alltså inte frågan om några slagningar i databaser utan rena sidanrop och dom är, som sagt, ca sex stycken per sekund totalt i dagsläget.

Om det är någon som är nyfiken på tillägget i fråga så finns de här -> https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3372

Tack för er respons och hjälp. Det är uppskattat.
/Erik
ekka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-01, 10:37 #7
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
ekka: Count me in... Kontakta mig via pm så fixar jag det.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-01, 11:21 #8
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Hur ofta gör din extension den här kollen? Du kanske skulle fundera på hur du skulle kunna minska belastningen på dina servrar också.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-02, 14:38 #9
ekka ekka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5
ekka ekka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5
Citat:
Originally posted by jomper@Dec 1 2007, 12:21
Hur ofta gör din extension den här kollen? Du kanske skulle fundera på hur du skulle kunna minska belastningen på dina servrar också.
Kollen görs varje gång browsern startar, sen en gång i timmen efter det. Användaren kan även manuellt kontrollera om ip-adressen har ändrats.
ekka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017