Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kan en webbyrå vara kompetent?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-27, 12:35 #1
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Med anledning av:
http://www.webmasternetwork.se/f2t19632.html

Citat:
Det sitter en del kompetens på större byråer - därav alla de utmärkelser som de flesta får.
Jag tror att det dels finns en skillnad i vad jag tycker är en webbyrå och vad som är ett programutvecklingsföretag med inrikting mot webben. Och det finns nog alldeles för många företag som kallar sig själva för webbyråer. Om jag vill vara elak mot mig själv så skulle jag kunna säga att "en webbyrå som är tekniskt väldigt kompetent är inte längre en webbyrå" och lite av det är nog sant. Det är min personliga fördom i frågan.

Men jag blir väldigt nyfiken på varför en utmärkelse självklart betyder att ett företag har kompetens inom ett visst område? Betyder inte en utmärkelse bara attt man lyckats med sin marknadsföring? Jag ser gärna exempel på detta.

Citat:
Projektledning är egentligen nyckeln imho.
Här är vi helt överrens, men om jag ska passa på att vara grinig så skulle jag säga att nyckeln snarare ligger i projektmetodik snarare än projektledning även om det senare är bättre än ingenting.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 13:13 #2
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Nyckeln till vad liksom.. klart det ska finnas projektledare, men det är väl snarast en del i en stor helhet om man ska tala stora projekt och stora företag. Många saker väger in om man ska tala om hur nöjd kunden blir i slutändan. När man tar till ord som "Nyckeln till" så är det nog rätt viktigt att defininera vilken nivå ämnet ligger. Kundnöjdhet har inte bara med själva varan/tjänsten att göra. Utan även med saker som positionering innan köp, efter-köps processer, osv. Läs AIDA-s modellen tex.

Om stora saker ska ros i hamn så är ledning essentiellt, inte bara ledningen av projekten, utan företagsledning, hur mål och visioner förmedlas, osv. Hur företaget är uppbyggt, arbetas det i team, i nätverksform, etc, är företaget kundorienterat, organiserat i matrisform osv osv.

Min poäng är att projektledning är nödvändig , ja, men det finns många sätt att arbeta på. Talar vi om företag med 5 - 20 anställda så är det på ett sätt, talar vi om stora organisationer så är det på ett annat vis. Det går inte att säga att framgången står och väger med en person/roll. Varken företagets framgång, det enskilda projektet, eller kundens upplevelse av köpet.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 13:16 #3
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 150
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 150
.. och medans ni sitter här och diskuterar hur man ska skruva i lampan så har nån annan redan gjort det och tjänat massa pengar, oavsett teknik dom hade för att göra det. :-)
brokep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 13:21 #4
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
Originally posted by brokep@Feb 27 2007, 14:16
.. och medans ni sitter här och diskuterar hur man ska skruva i lampan så har nån annan redan gjort det och tjänat massa pengar, oavsett teknik dom hade för att göra det. :-)
...och kunden är snart missnöjd eftersom de måste anlita samma företag för att skruva i samma lampa om en vecka eftersom den inte funkade så bra.

Men det är väl alltid kul att blåsa korkade kunder, eller hur? :P
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 13:53 #5
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
Originally posted by eg0master@Feb 27 2007, 14:21
...och kunden är snart missnöjd eftersom de måste anlita samma företag för att skruva i samma lampa om en vecka eftersom den inte funkade så bra.
...eller lampa förresten? kunden blev väl missnöjd för att de fick ett svart stålrör istf en lampa eftersom företaget inte kunde få fram vad kunden egentligen ville ha... :P
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 14:18 #6
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Generellt kanske det stämmer att webbyråer inte alltid har speciellt hög teknisk kunskap.
Själva ordet "byrå" är väl främst en kvarleva från "reklambyrå", det har ju aldrig använts då det gäller programutveckling pre-web.
Och ofta är det väl främst design och marknadsföringskunnande som man anlitar en webbyrå för.

Det finns dock webbyråer som har mycket goda tekniska kunskaper, och har man ett projekt är mycket krävande tekniskt men är mån om design och marknadsföringsaspekter är det nog bra att anlita ett team som förstår sig på alla aspekter av webben...men hiskeligt dyrt.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-28, 15:47 #7
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by blixtsystems@Feb 27 2007, 15:18
Generellt kanske det stämmer att webbyråer inte alltid har speciellt hög teknisk kunskap.
Själva ordet byrå är väl främst en kvarleva från reklambyrå, det har ju aldrig använts då det gäller programutveckling pre-web.
Och ofta är det väl främst design och marknadsföringskunnande som man anlitar en webbyrå för.
Det finns dock webbyråer som har mycket goda tekniska kunskaper, och har man ett projekt är mycket krävande tekniskt men är mån om design och marknadsföringsaspekter är det nog bra att anlita ett team som förstår sig på alla aspekter av webben...men hiskeligt dyrt.
Jag sitter som anställd på ett systemutvecklingsföretag och vi samarbetar med flera webbyråer. Just communitys har vi flera förfrågningar om och i ena fallet går vi under webbyråns namn och i andra fallet går det under våran. Allt beror så att säga på kundens angreppsvinkel och förfrågan. Så den som ska kolla webbyråns kompetens bör nog syna deras totala leveranskapacitet och inte dissa dem rakt av enkom för att inte alla deras utvecklare är certifierade och erfarna upp över öronen. I vårt fall har vi fruktbara samarbeten där tung systemutveckling och integration av bakomliggande system kombineras med slick design och konceptutveckling (vi går gemensamt till kunderna).
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-28, 16:20 #8
princips avatar
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
princips avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
www.nerdmeyr.com/images/blog/03_10_2006_1.jpg
princip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-28, 16:47 #9
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Kan en webbyrå vara kompetent?
Nej... Men den kan ha kompetent personal :P
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-28, 23:53 #10
j3rk3rs avatar
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 289
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem
j3rk3rs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 289
Citat:
Originally posted by princip@Feb 28 2007, 17:20
http://www.nerdmeyr.com/images/blog/03_10_2006_1.jpg

Klockren!
j3rk3r är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017