Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ipred-lagen, idag träder den i kraft

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-01, 15:59 #31
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Är det någon fler som finner scenariot aningens bisarrt? Att företagen bakom verken är villiga att lägga ner såna enorma mängder kapital på att sätta dit småanvändare och att alla användare hemma är villiga att betala för anonymitetstjänster för att ladda ner film och musik?

Men jag håller till viss del med, hade det funnits användbara tjänster så att t.ex jag som Mac-användare kunde streama HD-film utan att bo i antingen USA eller ha en Windows-dator, så hade jag aldrig ens tänkt tanken på att ladda hem.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 16:09 #32
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by htiawe@Apr 1 2009, 15:59
Är det någon fler som finner scenariot aningens bisarrt? Att företagen bakom verken är villiga att lägga ner såna enorma mängder kapital på att sätta dit småanvändare och att alla användare hemma är villiga att betala för anonymitetstjänster för att ladda ner film och musik?
Men jag håller till viss del med, hade det funnits användbara tjänster så att t.ex jag som Mac-användare kunde streama HD-film utan att bo i antingen USA eller ha en Windows-dator, så hade jag aldrig ens tänkt tanken på att ladda hem.
Det är väl meningen man ska åstadkomma en kaskadeffekt och då behövs det inte några enorma kapital. Sätter man dit några så hoppas man att ett stort antal dessutom skräms bort. Tycker väl det är mer bisarrt att betala för anonymitetstjänster i så fall.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 16:32 #33
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Bolagen bör lägga alla sina resurser till att lösa problemet istället som nu göra sina kunder till brottslingar.

Det talas sällan om gratisreklamen som bolagen får tänker på mest då Harry potter böcker, filmer som har blivit som en slags bibel pga. publicitet i tidningar, tv, skolor, dagis, barn blir mobbade om dom inte sett Harry Potter etc etc. Det betalar med råge den ev *faktiska nedladdningen för lång tid framöver.

*den nedladdningen som folk har nytta av inte den som laddas ner för skojs skull

Många missanpassade musiker tror att deras misslyckande beror på filladdningen, läste om ett försök som gjordes där Svenska musiker lades ut för fildelning. Det var nån enstaka som laddades ner!?!?

Min personliga tro är att nått måste göras men inte med hot, samt att det nya är att kända musiker ska tjäna pengar på sina konserter och laglig nedladdning. Tänk på hur konservativ den här branschen är. "det var inte länge sen biovaktmästarna hade uniform och status"

Vad är det som säger att kultur, musik, film det ska kosta pengar? Den nya generationen kanske vill ha det gratis och då måste lagarna/samhället anpassas för det!?!?

Hur hade internet sätt ut om folk inte laddat ner olika program speciellt piratkopierade Windows?

Hur hade internet sätt ut om inte kids, ladda ner olika program såsom photoshop, lärt sig hur dom fungerar och sen använda licenserade program i sitt företag eller på sin arbetsplats. "Det kommer att bli brist på arbetskraft om det här skulle slå igenom fullt ut"

Vilka pengar tror du Microsoft kommer tjäna i Kina när befolkningen mognat och börja köpa deras original program istället som nu.

Jag stödjer fildelningen fullt ut och anser att minskad fildelning skulle vara förödande för samhället och dess utveckling och inte tvärtom, men jag tycker att frågan ska utredas ordentligt, inte av filmbolag och andra intressenter.

Vi lever i en ny tid med en accelerande utveckling och stora förändringar, inget är för evigt!
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 16:49 #34
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
Bolagen bör lägga alla sina resurser till att lösa problemet istället som nu göra sina kunder till brottslingar.

Det är väl upp till dom själva hur de vill hantera problemet? Jag tror nog de gjort så gott de kan på alla sätt och vis. Tycker du det är rimligt att anta att alla som jobbar inom nöjesbranschen är inkompetenta?

Citat:
Originally posted by -biokonsult@Apr 1 2009, 16:32
Många missanpassade musiker tror att deras misslyckande beror på filladdningen, läste om ett försök som gjordes där Svenska musiker lades ut för fildelning. Det var nån enstaka som laddades ner!?!?
Vill ingen ha musiken så är det heller ingen som köper den. Vad är problemet och vad har det över huvud taget med frågan om nedladdning att göra? Svenska musiker är nog underskattade av dig. Sverige är trots sin ringa befolkning den tredje största exportören av musik i världen efter USA och Storbritannien.

Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
Vad är det som säger att kultur, musik, film det ska kosta pengar? Den nya generationen kanske vill ha det gratis och då måste lagarna/samhället anpassas för det??
Det där är ju en helt sjuk inställning. Det man vill ha gratis det har man rätt att stjäla? Sen är det upp till ägarna och tillverkarna att erbjuda sina produkter gratis? Det finns många som vill dela med sig av sin musik gratis, särskilt demoband, och det får de även fortsätta göra. Man måste givetvis ha rätt att själv bestämma över sin egendom, oavsett om den är fysisk eller digital. Anarkistmaffian här håller säkert inte med om det.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 17:05 #35
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Jag tycker det finns en aspekt som glöms bort, förutom det faktum då att man aldrig kan konkurrera med gratis, eller ja, egentligen ett slags sidospår av det.

Jag vågar påstå att infrastrukturen och/eller utvecklingen inte ens tillåter dessa tjänster idag. Torrenter bygger på en decentraliserad nedladdning, och bygger man en lösning, eller tjänst, på den principen så kan det ju funka, problemet är bara att för att det ska fungera i en kommersiell tjänst så skulle man som användare i princip behöva frånsäga sig rättigheter till sin egen hårdvara, för att leverantören ska kunna garantera tjänsten måste han kunna garantera "ditt" tillgängliggörande, och för att göra det måste "du" överlåta kontrollen till leverantören. Problemet med en tjänst man betalar för är att där accepterar man inte samma, ibland låga, servicegrad, som gäller för vissa torrenter.

Biokonsult>> Jag gissar att du inte är så gammal!? Först och främst, sett med den betydelsen du menar stavas med e, inte med ä.
Sen är ju det där bara trams, Jag skulle nästan våga påstå att Windows är ett av världens minst "piratkopierade" program, i % jmf. med antalet lagliga ex. Ett av dom vanligaste tramsigaste exemplen brukar vara just Photoshop, där man brukar säga att "kidsen" som laddar hem Photoshop idag är morgondagens kunder och att det är det som gjort Photoshop till de facto standard i branschen, löjligt, först och främst var Photoshop de factostandard långt innan allmän piratkopiering var en företeelse att tala om, och sen återstår det väl för någon att bevisa att bara för att jag stjäl något idag, så betalar jag för det imorgon.

Vad som säger att kultur måste kosta ? För att kulturarbetare ska få betalt, eftersom dom vill jobba gratis precis lika lite som alla andra !? Så vill den nya generationen ha det gratis så är det lämpligt att dom börjar jobba gratis, och för det ska det ju till ett paradigmskifte utan dess like.

Varför menar du att minskad fildelning skulle vara förödande för samhället ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 17:19 #36
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by htiawe@Apr 1 2009, 15:59
Är det någon fler som finner scenariot aningens bisarrt? Att företagen bakom verken är villiga att lägga ner såna enorma mängder kapital på att sätta dit småanvändare och att alla användare hemma är villiga att betala för anonymitetstjänster för att ladda ner film och musik?
Men jag håller till viss del med, hade det funnits användbara tjänster så att t.ex jag som Mac-användare kunde streama HD-film utan att bo i antingen USA eller ha en Windows-dator, så hade jag aldrig ens tänkt tanken på att ladda hem.
Det funkar väl alldeles utmärkt att köpa (HD) film via ITMS med presentkort och ett konto där man anger en amerikansk adress, det har väl till och med MacWorld haft ganska enkla nybörjarguider om...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 17:50 #37
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Fildelning är också en protest.. det var inte så längesen som en ny CD kostade en hundralapp och nu är det väl det dubbla.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 18:50 #38
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
1. Det som finns på nätet får man räkna med att det stjäls helt normalt! Det är så det fungerar i samhället tyvärr. Att tro nått annat är naivt det är psykologi och det går inte att ändra på, Hur många är det som lämnar en hundring som dom hittar på gatan till Polisen? Är man rånare eller tjuv då?

Att kopiera för sin eget bruk är inte samma sak som att sälja eller låsats att man gjort det själv.

I värsta fall kommer nuvarande lagstiftning att skrämma kunder, det kan i sin tur göra så att folk hittar på annat att göra.

3. Jag är så pass gammal att jag hade min första data för snart 20år sen.

4. Vi är på väg mot ett gratis-samhälle en helt nu ekonomi , alla människor kommer att få lön och välja det dom vill jobba med, tyvärr så måste den nuvarande kapitalismen dö ut och det verkar gå fort då jordens resurser töms i rasande takt.

:lol:
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 19:12 #39
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
det är psykologi och det går inte att ändra på
Haha, det var det roligaste jag läst idag. Är de här inläggen ditt aprilskämt?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 19:37 #40
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Ny affärsidé:

IPRED-försäkring / fildelar-försäkring


Åker du dit betalas dina kostnader av försäkringen!

Vem är först ut att lansera?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017