Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Wordpress Multisite med olika domäner

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-07, 23:50 #1
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 33
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 33
Standard Wordpress Multisite med olika domäner

Hej, sitter och ska sätta upp min första Wordpress Multi-Site, då jag vill expandera till fler hemsidor. Jag har lyckats installera allt med WP-MU så det fungerar. (Nästan iaf.) Det jag har problem med är Domänhantering, DNS osv.
  1. Jag har satt upp så att domän1.se fungerar, och MU är inställt på att köra subdomän vid nya sidor. (Men subdomänerna fungerar tyvärr inte)
  2. Ska nu sätta upp en helt ny sida, via MU, med eget domännamn. Som om de vore två olika Wordpress installationer, med undantag av Multisite's praktiska nätverks features.
  3. Läste lite kort om ett extra plugin för WP-MU, Wordpress Multisite Domain Mapping och förstår inte riktigt pluginet.
  4. Hur är det jag ska ställa in mina dns inställningar? Hur ställer jag in för domän2.se, domän3.se så att de pekar till rätt ställe. Vilket av följande är för vad - CNAME, A, Wildcard(*) och @.

Tackar så mycket på förhand, och vill tillägga att jag är väldigt glad över att ha hittat till WN!
jejje.net är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-08, 08:05 #2
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
Citat:
Ursprungligen postat av jejje.net Visa inlägg
Hej, sitter och ska sätta upp min första Wordpress Multi-Site, då jag vill expandera till fler hemsidor. Jag har lyckats installera allt med WP-MU så det fungerar. (Nästan iaf.) Det jag har problem med är Domänhantering, DNS osv.
  1. Jag har satt upp så att domän1.se fungerar, och MU är inställt på att köra subdomän vid nya sidor. (Men subdomänerna fungerar tyvärr inte)
  2. Ska nu sätta upp en helt ny sida, via MU, med eget domännamn. Som om de vore två olika Wordpress installationer, med undantag av Multisite's praktiska nätverks features.
  3. Läste lite kort om ett extra plugin för WP-MU, Wordpress Multisite Domain Mapping och förstår inte riktigt pluginet.
  4. Hur är det jag ska ställa in mina dns inställningar? Hur ställer jag in för domän2.se, domän3.se så att de pekar till rätt ställe. Vilket av följande är för vad - CNAME, A, Wildcard(*) och @.

Tackar så mycket på förhand, och vill tillägga att jag är väldigt glad över att ha hittat till WN!
Jag har en multisite installation, fast för att skapa bloggar på subdomäner. Har lagt till i DNS med:

Subdomän: *
Typ: A

TTL: Vad www är
Data: Vad www är


Nu är jag ingen hejare på just dns men jag läste mig bara till det

En viktig sak är att ditt webbhotell ska ha stöd för wildcards. Tex Citynetwork har inte det.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-08, 18:59 #3
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 33
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av DavidEW Visa inlägg
Jag har en multisite installation, fast för att skapa bloggar på subdomäner. Har lagt till i DNS med:

Subdomän: *
Typ: A

TTL: Vad www är
Data: Vad www är


Nu är jag ingen hejare på just dns men jag läste mig bara till det

En viktig sak är att ditt webbhotell ska ha stöd för wildcards. Tex Citynetwork har inte det.
Jag råkar ha CityNetwork, men ska inte ha bloggar på subdomäner. Vill hellre få det att vara en "helt vanlig wordpress" med egen toppdomän. Men i själva verket så tillhör den mitt bloggnätverk och jag kan logga in på en panel och blogga därifrån.
jejje.net är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-08, 19:24 #4
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
Citat:
Ursprungligen postat av jejje.net Visa inlägg
Jag råkar ha CityNetwork, men ska inte ha bloggar på subdomäner. Vill hellre få det att vara en "helt vanlig wordpress" med egen toppdomän. Men i själva verket så tillhör den mitt bloggnätverk och jag kan logga in på en panel och blogga därifrån.
Om det kräver Wildcards så fungerar det inte med Citynetwork. Då måste du gå till ett annat webbhotell. Jag kör min multisite med Binero, där fungerar det bra.

Ett alternativ kan ju vara ManageWP, det är jäkligt bra och prisvärt.Men du måste dock skapa sidorna som vanligt men du kan administrera dem inuti ManageWP. Använder det själv.

Senast redigerad av DavidEW den 2013-05-08 klockan 19:27
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 17:48 #5
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 33
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 33
Behöver jag verkligen Wildcards (*) om jag ska låta varje Wordpress sida ha egen toppdomän? Värsta fall får jag väl gå in på min DNS och ställa in "domän2.domän1.se" och sedan skicka besökarna rätt.

Men hur kommer det då synas för besökare? Om det blir för krångligt anser jag det lättare att bara köra "single install" per sida. Även om det blir jobbigare i längden för mig, så kanske det är en smäll jag får ta för att få det att se ut som jag vill?
jejje.net är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-19, 21:41 #6
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 33
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 33
Nu ger vi detta ett nytt försök - då jag bara blir ledsen över att jag inte kan få det att fungera! Så för att uppdatera er:

Jag har JejjE.net, en vanlig wordpress installation med MultiSite aktiverat - och domainmapping pluginnet.

Uppsättningen är så att jag får resultatet; jejje.net/minNyaSida och den visar innehåll. Den har dock inget tema alls - allt är bara text och innehåll.

När jag är inne på Nätverks admin, och försöker gå till den nya sidans kontrollpanel. Så försöker den skicka mig till: jejje.net/minNyaSida/wp-admin/

Och där möts jag av en felsida bara, så jag kan inte komma åt kontrollpanelen för den nya sidan.

Jag har gått in under DomainMapping pluginets inställingar och försökt göra rätt för mig efter diverse olika artiklar/youtube för att få det att fungera, utan något resultat alls.

Så det jag försöker åstadkomma är att lägga till en ny blogg med egen domän, med möjligheten att administrera mina hemsidor från en plats.
jejje.net är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-19, 22:45 #7
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
Citat:
Ursprungligen postat av jejje.net Visa inlägg
Nu ger vi detta ett nytt försök - då jag bara blir ledsen över att jag inte kan få det att fungera! Så för att uppdatera er:

Jag har JejjE.net, en vanlig wordpress installation med MultiSite aktiverat - och domainmapping pluginnet.

Uppsättningen är så att jag får resultatet; jejje.net/minNyaSida och den visar innehåll. Den har dock inget tema alls - allt är bara text och innehåll.

När jag är inne på Nätverks admin, och försöker gå till den nya sidans kontrollpanel. Så försöker den skicka mig till: jejje.net/minNyaSida/wp-admin/

Och där möts jag av en felsida bara, så jag kan inte komma åt kontrollpanelen för den nya sidan.

Jag har gått in under DomainMapping pluginets inställingar och försökt göra rätt för mig efter diverse olika artiklar/youtube för att få det att fungera, utan något resultat alls.

Så det jag försöker åstadkomma är att lägga till en ny blogg med egen domän, med möjligheten att administrera mina hemsidor från en plats.

Är det denna du använder? http://wordpress.org/extend/plugins/.../installation/

Nu har jag inte använt domainmapping men står det inte längst ner på sidan att man ska lägga in ett "Wildcard"? Alltså en asterisk "*" i sin kontrollpanel.

Som jag nämnde tidigare så har inte Citynetwork stöd för detta.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-20, 14:14 #8
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 33
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 33
Jo de är ju detta Plugin som jag använder. Men gäller inte (*) Wildcard endast om man har systemet med subdomän? Och som jag förstod det så måste man nästan köra med jejje.net/minNyaSida eftersom att just jejje.net inte är en nyinstall.

Men om man måste köra med asterisken, så borde väl CityNetwork kunna lösa detta åt mig? Mer att jag själv inte kan göra det?
jejje.net är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-20, 17:02 #9
entep entep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 54
entep entep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 54
DNS:
Se till så alla domännamn pekar till samma server och se till så alla domännamn har samma rootmapp som du har installerat WPMU i.

Wordpress:
Guide:
http://wpmu.org/how-to-build-a-wordp...tiple-domains/

Senast redigerad av entep den 2013-05-20 klockan 17:10
entep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-20, 20:28 #10
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
skicka ett pm till mkv här på VN, han hjälpte mig, super bra service och prisvärd, fick allt jag behövde och lite till.
http://www.wn.se/member.php?u=9880
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
dns, multisite, wordpress


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017