Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Design av dubbla menyer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-30, 12:16 #11
Anwar Anwar är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 15
Anwar Anwar är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 15
Du bör göra ditt val baserat på en rad faktorer;

- Mängd innehåll [Riktigt stora sajter, som nyhetssidor kör ofta +3 nivåer]
- Typ av sida [Allt funkar inte överallt, split-navigation på t.ex. en torrent tracker skulle se oerhört märkligt ut]
- Innehållsvärde [Hur nödvändiga är undersektionerna för att din sida ska konvertera & vilken bana vill du att folk ska ta på din sida?]

Utöver de navigationsformer du listar finns massvis med andra alternativ. Förutsatt att du fortfarande har frihet att ändra innehållsstrukturen samt jQuery-kunskap så kan du experimentera med allt från module tabs till dragspelsmenyer.

Tänk dock på att färg, form och typsnitt oftast är viktigare än menytyp för att få folk att göra det du vill. Ofta missar folk detta helt och skapar menyer som inte känns sammanhängande, trots att de fungerar som de ska rent tekniskt.

Området du är inne på är interface design. Om du vill läsa mer rekommenderar jag Steve Krugs bok "Don't make me think".

Övriga nyttiga länkar:

http://www.smashingmagazine.com/2008...-and-examples/

http://www.smashingmagazine.com/2009...and-solutions/

http://www.smashingmagazine.com/2009...t-practices-2/
Anwar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 13:43 #12
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Om jag har förstått dig rätt så gör Garaget.org detta snyggt.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 17:02 #13
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Två stycken som rekommenderat Steve Krugs bok oberoende av varandra nu, det verkar helt enkelt som en intressant titel.

Coredev: Jag tycker garaget.org har löst det helt okay - men är tveksam till om jag kan hålla med om att det är speciellt snyggt. Det funkar helt enkelt. Då sidan innehåller väldigt många alternativ och underalternativ har de tvingats till en lite font. Detta gör att den som snabbt scannar av sidan lätt missar dessa, vilket var problemet med den förra layouten. Garaget har fördelen att det är en stor skara trogna användare som är vana vid sidan. Den sida jag jobbar med bygger sin trafik på drygt 85 procents sökmotortrafik - och dessa har en tendens att missa allt det andra som sidan erbjuder, i dagsläget "fastnar" de i den kategori som de trillade in på. Detta behöver inte vara jättekonstigt då de förmodligen letade efter en specifik sak och hittade det de fann. Men jag vill gärna försöka bidra till att väcka intresse för övriga delar på webbplatsen som besökaren förmodligen kan ha ett intresse i.

Och i och med det kommer vi in på det Anwar tar upp, det stämmer mycket riktigt som du säger att det finns ett flertal faktorer att ta hänsyn till. När det gäller just de faktorer du nämner kan det väl sägas att mängden innehåll är relativt stort, inte riktigt i nivå med garaget, DN eller så men i klass med t.ex. Gameplayer. Sidan riktar sig till en relativt bred skara, med även äldre besökare som målgrupp. Innehållsvärdet är en relevant fråga, som blir aningen tvärtom i det här fallet då merparten av besökarna anländer direkt till en undersida - men sedan har svårt att hitta till grunden och se vad sidan mer erbjuder. En viss förklaring till detta tror jag ligger i nuvarande menyer och upplägg, en annan i att materialet som presenteras idag inte presenteras tillräckligt attraktivt samt att många besökare helt enkelt letar efter en specifik sak och sedan lämnar (för att inte sällan återkomma via google ett par minuter senare...)

Jag har full frihet att ändra innehållsstrukturen och även möjlighet att använda mig av jQuery och liknande tillämpningar. Just till de rena huvud- och direkt underliggande menyerna vill jag dock helst undvika allt för mycket avancerade upplägg på grund av dels en idag fungerande SEO på sidan som gärna får behållas men även att vissa delar i målgruppen eventuellt inte är riktigt vana eller gillar detta upplägg. Tänkte istället använda mig av den typen av lösningar (t.ex. modular tabs som du tar upp) för boxar för till exempel senast kommenterat, relaterat etc.

Tackar för länkarna - hade missat de artiklarna på SmashMag; matiga och bra inspiration!

Simma lugnt i värmen (still!)
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017