Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Utvecklare på deltid, dyrt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-11, 11:27 #11
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Eller också tar du in konsulter?
Konsult? Att jag tar in någon från ett bemanningsföretag, menar du så?

Citat:
Ursprungligen postat av annahelin Visa inlägg
Nu är det lite offtopic på tråden men jag vill rekomendera dig att kolla med CSN om hur mycket du får i bidrag när du har eget företag, jag har för mig, är inte säker, men tror att de säker bidraget då.
Jag får ingenting i bidrag från FSK (dom som betalar ut starta eget bidraget) eftersom jag får så högt från CSN. Ska nämligen läsa på komvux under våren och den 15 April ska jag söka in till högskolan som Nätverkstekniker eller Webbprogrammerare och båda utbildningarna är i två år och jag är rätt tät också, så jag klarar mig gott och väl på 8140kr/månaden i cirka två år framöver plus intäkterna från företaget när det handlar om annonseringen.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 11:30 #12
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Konsult? Att jag tar in någon från ett bemanningsföretag, menar du så?
Eller från en konsultfirma eller lägger ut det på någon person med F-skatt
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 13:08 #13
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Om du verkligen vill spara pengar bör du ta någon frilansande programmerare från Ryssland, Polen eller tex. Spanien. En programmerare från sverige måste vara det dyraste alternativet med våra höga skatter. Arbetsgivare- och sociala avgifter för en som är autonomo i Spanien är runt 2500kr/mån oavsett hur mycket han tjänar (stiger något om han tjänar mer än 50 000kr/mån). Bara där har man tjänat mer än 30% i skatter. Jag skulle tex. inte drömma om att anställa en svensk om det inte var för att det var ett krav att kunna svenska.

Senast redigerad av Danielos den 2009-12-11 klockan 13:14
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 14:11 #14
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Om du verkligen vill spara pengar bör du ta någon frilansande programmerare från Ryssland, Polen eller tex. Spanien. En programmerare från sverige måste vara det dyraste alternativet med våra höga skatter. Arbetsgivare- och sociala avgifter för en som är autonomo i Spanien är runt 2500kr/mån oavsett hur mycket han tjänar (stiger något om han tjänar mer än 50 000kr/mån). Bara där har man tjänat mer än 30% i skatter. Jag skulle tex. inte drömma om att anställa en svensk om det inte var för att det var ett krav att kunna svenska.
Fick ett mail från ett bolag i, hör och häpna - Bangladesh. En kille hade skickat ett mail till mig och talat om att han sätt annonsen här på WN och att jag kunde få rekrytera en PHP-utvecklare från deras företag. Fick inloggningsuppgifter till en sida där jag själv kunde fylla i en profil på vad jag önskar personen ska ha för egenskaper och vad jag själv har för krav på personen men det kändes inte direkt så seriöst.

När ni ändå pratar om frilans så kommer jag och tänka på, eftersom jag ska köra Vbulletin senare och kommer då att få möjlighet till deras forum så kanske och åter kanske kan jag komma i kontakt med en utvecklare för Vbulletin. För nog tusan kan dom som sitter där inne utveckla Vbulletin eftersom dom själv har det.

Saken är ju den, jag behöver ingen utvecklare på heltid. Utan endast en som kan hålla koll på koden, uppdatera koden, täta till hål, ordna buggar, utveckla forumet med design och funktioner. Som jag sa, en sisådär 10-20 timmar i veckan skulle vara passande att ha någon som antar sig dessa uppgifter.

Sen undrar jag lite också ifall jag ska lägga upp en platsannons på AMS hemsida och söka en utvecklare där. Men då kanske jag får någon pojke som inte kan något eller så kanske jag ska ha en jobbsida på min domän, typ en länk som heter "jobb" eller kanske "lediga jobb" och där publicerar jag själv lediga jobb. Är ju så fruktansvärt svårt och komma i kontakt med seriösa människor inom databranschen som sysslar med programmering och det är väl för att jag "tror mig veta allt" eller vad nu en användare sa till mig.

Jag får väl ändra inställning och det har jag gjort sen långt tillbaka. Har aldrig trott mig veta allt och allting inom programmering däremot så vill jag ha det jag betalar för. Sen skulle jag kunna hålla på i ett år med mitt forum och startsida och betala 50-100 tusen för det.

Svårt att förklara, känns bara lite som att i den här branschen bestämmer inte kunden utseende och innehåll på ens hemsida, utan det är programmeraren som gör det. Att man också har kanske 1-3 dagar på sig att bestämma allting hur det ska se ut, sedan börjar han att arbeta med sidan. Han skapar en modell av det jag har sagt och sedan får jag genomföra ändringar som jag talar om för honom och dessa ändringar kanske tar 1-3 dagar också att göra och sedan vill jag göra lite till som inte ser så bra ut. Då är vi uppe i nästan två veckor och jag vet inte riktigt hur det funkar.

Vore väldigt schysst om någon programmerare kunde komma in och kommentera, hur det där funkar egentligen. Både när man arbetar för ett företag, att man är anställd och att man driver företag. Har jag som kunde 1-3 dagar på mig att bestämma hur jag vill ha sidan och efter dessa 3 dagar så ska sidan vara komplett, annars är jag en stor jubelidiot? Min e-handel sida, den tog cirka två veckor att göra men han som gjorde den slarvade så egentligen har jag lust att kräva tillbaka alla tiotusen som jag har lagt ut på min sida men det är ju lite försent, men ni förstår poängen.

Om man sedan är anställd av ett företag, sitter man då hela dagarna och programmerare? Skulle vara jäkligt skönt och ha en anställd istället för att anlita något företag eller privatperson. För har jag en anställd så sitter han sina 10-20 timmar i veckan och gör det jag talar om för honom. På Söndag kväll t ex så mailar jag honom uppgifter som ska vara färdiga under vecka och sedan på Fredag kikar jag igenom allting och så håller man på sådär.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 14:38 #15
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Generellt tror jag det är svårt att hitta en bra programmerare som du kan timanställa, de flesta kör egenfirma eller liknande och tar betalt per timme. Själv utnyttjar jag programmerare från Spanien som kostar runt 250-350kr/timmen (400kr/timmen tar en som är hur bra som helst) beroende på hur stort uppdraget är, och nu pratar vi om verkligt duktiga killar.

Senast redigerad av Danielos den 2009-12-11 klockan 15:28
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 15:43 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av annahelin Visa inlägg
Nu är det lite offtopic på tråden men jag vill rekomendera dig att kolla med CSN om hur mycket du får i bidrag när du har eget företag, jag har för mig, är inte säker, men tror att de säker bidraget då.
Nej, CSN sänker bara sina utbetalningar om man tar ut LÖN och lön över ett belopp som jag tror var runt 30 000 SEK/termin totalt var det nog 72 000 eller 76 000 SEK per år man får ta ut utan att CSN-pengarna sänks när man studerar på heltid.

Man kan äga ett företag som har 20 000 anställda och omsätter 20 Miljarder men om man inte tar ut någon lön så får man full pott från CSN.

Förmögenhety räknas inte alls av från CSN-pengarna, men lön är farligt, uuuuhhhhhh.....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 15:55 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
En nyexad utvecklare har en begynnelselön på ca 28 000 SEK/mån. En person med 3-5 års erfarenhet bör du knappast hitta för under 30 000 SEK/Mån för heltidare.

För att få en hint om vad som är marknadsmässig lön kan du gå in p åIDGs lönebarometer (http://lonebarometern.idg.se/salary/...30/sex/3/geo/0)

30 000 *1,5*12,2 => 549 000 SEK/år

När du har en anställd så bör du även räkna med omkostnader på ca 150 000 SEK/år för arbetsplats, dator, mobiltelefon, utbildning m.m.

Total självkostnad blir då ca 699 000 SEK/år.

För att räkna behövda intäkter kan du räkna 699000/0,7 => 998 571 SEK/år och då har du en blygsam vinst.

Om du debiterar per timme så bör du räkna önskad årsdebitering dividerat med 1200 timmar dvs minst 832 SEK/tim.

Om du räknar att personen jobbar 25% så har du en självkostnad på 699000*0,25=>174 750 SEK/år.

Är du en seriös arbetsgivare ska du betala premier för tjänstepension med ca 17% av lönen för en systemutvecklare utöver arbetsgivaravgifterna, därför står det 30000*1,5 i formeln ovan.

Jobbar personen 165 timmar under en månad ska du med andra ord debitera minst 137 280 SEK + moms till din kund. Jobbar personen halvtid dvs 20 timmar per vecka så blir det 20 tim*832 SEK/tim=>16640 SEK+moms i minsta debitering till din kund per vecka.

När du räknar ut den timlön du ska betala till utvecklare ska du räkna lite annorlunda.

Det finns lite olika varianter här är ett par olika:

Alt 1) 30000*12,2/1760 => 207,95 SEK/tim inklusive semesterersättning

Alt 2) 30000/165 => 181,82 SEK/tim + semesterersättning 12% på bruttolönen blir 203,64 SEK/tim.

Alt 3) 30000*12,2/1760/1,12 => 185,67 SEK/tim + semesterersättning 12% på bruttolönen blir 207,95 SEK/tim.

1200 timmar är den tid som går att debitera mot en kund per anställd och år. Men årsarbetstiden 1760 timmar inkluderar den tid som den anställde totalt arbetar i ditt företag (om de jobbar heltid) dvs 40 timmar i vecka i 44 veckor. 5-6 veckor är semester och 2 veckor är röda dagar som man inte behöver jobba. 44+6+2 => 52 veckor per år!

Detta innebär att du har 1760-1200 => 560 timmar per år som du har ansvaret att sysselsätta personen med kompetensutveckling, administration, informationsmöten, tidspillan m.m. som du måste betala lön för men som du inte kan debitera kunden för.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-11 klockan 16:47
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 16:35 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av annahelin Visa inlägg
Nu är det lite offtopic på tråden men jag vill rekomendera dig att kolla med CSN om hur mycket du får i bidrag när du har eget företag, jag har för mig, är inte säker, men tror att de säker bidraget då.
Huruvida man har ett företag eller inte spelar väl ingen roll, endast inkomsterna? Tar man inte ut någon lön (eller en låg sådan) lär beloppet vara oförändrat, både bidrag och lån.

Vad gäller din ursprungliga fråga så beror det lite på vilket språk (människospråk då) du använder dig av. Är det engelska så kan du mycket väl få tag i en duktig programmerare utomlands till halva priset. Är det däremot svenska så kan det bli jobbigt med alla problem som dyker upp om du inte anlitar en svensk programmerare. Om du bara behöver några timmar då och då och det inte är någon särskilt avancerad programmering det handlar om så vore det allra bästa för dig att hitta en studerande tror jag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-12-11 klockan 16:40
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 17:13 #19
david_s david_s är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 7
david_s david_s är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av annahelin Visa inlägg
Nu är det lite offtopic på tråden men jag vill rekomendera dig att kolla med CSN om hur mycket du får i bidrag när du har eget företag, jag har för mig, är inte säker, men tror att de säker bidraget då.
Man får tjäna upp till ett visst fribelopp precis som för andra inkomster, utöver det sänks bidraget med hälften av vad du tjänat.
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...omst-fribelopp
david_s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 17:17 #20
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Huruvida man har ett företag eller inte spelar väl ingen roll, endast inkomsterna? Tar man inte ut någon lön (eller en låg sådan) lär beloppet vara oförändrat, både bidrag och lån.
Eftersom jag bara har hyran på 2898kr/mån plus bredband, banklån och mobil att betala så har jag lite över 4500kr/mån att leva på efter mina utgifter. Så någon lön behöver jag inte ta ut från företaget. Kan istället låta pengarna växa där eller anställa en kille som utvecklare, just det jag fundera över då jag har fått annonsörer två år framöver, huvudsponsorer kanske man kan kalla det.

Citat:
Ursprungligen postat av david_s Visa inlägg
Man får tjäna upp till ett visst fribelopp precis som för andra inkomster, utöver det sänks bidraget med hälften av vad du tjänat.
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...omst-fribelopp
Men jag ska inte ta ut någon lön, kanske 1000kr två eller tre gånger/år och sedan ha en anställd som hoppar in då och då, han kanske arbetar 40 tim/året eller mindre då det bara handlar om programmering och inte någon design.

Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-11 klockan 17:25
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017