Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Wordpress är överskattat

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-16, 09:40 #61
jakoobs avatar
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
jakoobs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Sorry ämnesflykten...

Scenario:

En novis på webbutveckling vill bygga en modern och responsiv webbplats utan att för den skull lägga ner veckor på att lära sig kodning/PHP/CSS osv. Han kan naturligtvis gå till en webbyrå men vill bygga webbplatsen helt på egen hand. Den skall representera dennes restaurang och ha en företagspresentation, ett stiligt bildgalleri, ett enkelt bildspel i toppen och kontaktformulär, men ingen shoppingfunktion eller annat mer avancerat.

Vilken SMS/system/plattform skulle ni kunna rekommendera?

Det FÅR absolut kosta pengar, men i så fall som engångsvgift. Inga månadskostnader eller årsavgifter.
Hmmmmmm det var en knepig fråga, får tänka lite. Tror att jag säger Wordpress. Dock är kärlek viktigast. Vid behov av fler webbplatser skulle jag rekommendera unik lösning för varje webbplats. (seo-anledning, risk)
jakoob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-16, 10:55 #62
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Håller med om att WordPress börjar ha gjort sitt. Det är enkelt, billigt osv att komma igång med, alla vill ha det... Men problemet kommer så fort du vill göra något mer avancerat, och då ska du börja förlita dig på integration av plugins från 3:e part som ofta är allt annat än strömlinjeformade med originalplattformen. Allt känns väldigt statistiskt med formulär för all typ av contentförändring. Du ska om det inte duger skriva plugins själv och behöva hålla dig up-to-date med alla uppdateringar som Wordpress nu gör automatiskt, iaf sen 3.8. Jag vet, ... men jag ogillar't.

Jag skulle vilja se ett nytt open-source CMS som man kan utveckla mot likt man gör i PHP-ramverk, t.ex det hypade Laravel (skulle behöva ett gediget CMS, som separat paket). Därigenom blir möjligheterna oändliga anser jag.

Ett mycket föredömligt CMS är EPI. Deras gränssnitt för redigering är riktigt bra (iaf fram till version 6). Dock är det "enterprise" och jävulskt dyrt att få något gjort i då det är .NET och business med licenser hit och dit.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-16, 11:19 #63
Tob Tob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 8
Tob Tob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Jag skulle vilja se ett nytt open-source CMS som man kan utveckla mot likt man gör i PHP-ramverk, t.ex det hypade Laravel (skulle behöva ett gediget CMS, som separat paket). Därigenom blir möjligheterna oändliga anser jag.
Osäker på om https://www.pyrocms.com/ har stabil version med Laravel ännu, vet att dom byggde/bygger om från CodeIgniter till Laravel 4.

Även http://octobercms.com/ ser mycket lovande ut. Det är inte tillgängligt ännu men utvecklarna uppskattar att en lansering kommer att ske om någon/ra månader, absolut värt att hålla ögonen öppna på.
Tob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-16, 11:43 #64
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Tob Visa inlägg
Osäker på om https://www.pyrocms.com/ har stabil version med Laravel ännu, vet att dom byggde/bygger om från CodeIgniter till Laravel 4.

Även http://octobercms.com/ ser mycket lovande ut. Det är inte tillgängligt ännu men utvecklarna uppskattar att en lansering kommer att ske om någon/ra månader, absolut värt att hålla ögonen öppna på.
PyroCMS är skit. Har testat och fattar inte grejen. Han Phil Sturgeson är lite av ett rövhål oxå, haha. Han är skön ibland, men lite störig. Tror inte heller en migrering av en rätt gammaldags plattform till nytt ramverk kommer ta bort problemet jag anser PyroCMS har. Det är lite som om de haft Joomla / Wordpress mix som grund. Inget vidare. Senast jag testade funkade inte heller ens installationen (av deras senaste version).

OctoberCMS har jag inte hört talas om. Synd att de satsat på de så överdrivet modern gränssnitt. Funktionellt slår hundra gånger högre. tror man får slut på skärmutrymme fort med det där. Behövs ett lite mer naturligt flöde för att skapa en sida för en dataokunnig.

Men, October har ett bra koncept för extensions och plugis och rätt ramverk!bakom
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-16, 11:47 #65
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Jag skulle vilja se ett nytt open-source CMS som man kan utveckla mot likt man gör i PHP-ramverk, t.ex det hypade Laravel (skulle behöva ett gediget CMS, som separat paket). Därigenom blir möjligheterna oändliga anser jag.
Processwire som jag nämnde i tidigare inlägg kallas ofta CMF (Content Management Framework) istället för CMS då det på många sätt mer liknar ett ramverk än ett CMS. Syntaxet har dom tagit stor inspiration från jQuery och är väldigt intuitivt.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 00:16 #66
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
hålla dig up-to-date med alla uppdateringar som Wordpress nu gör automatiskt, iaf sen 3.8.
Det kom i version 3.7 och större uppdateringar, version 3.9 kom t.ex. idag, måste göras manuellt. Sant dock att automatiska uppdateringar sker, men du kan stänga av den funktionen...
http://make.wordpress.org/core/2013/...wordpress-3-7/
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 06:29 #67
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Har någon provat https://ghost.org/ ? Jag tycker det ser otroligt lovande och intressant ut, men har ännu inte testat.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 06:32 #68
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Wordpress är en genial produkt i den mening att vem som helst kan bygga en egen webbplats med all möjlig funktionalitet utan vidare kunskap. Kodstruktur och prestanda lämnar dock mycket att önska. Det senare kan alltid lösas med extra hårdvara och olika cache-lösningar men att plåstra om gång på gång när det egentligen behövs en operation känns sisådär. Alla system har sina för- och nackdelar helt enkelt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 07:50 #69
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Jag tycker bara det är lite synd att WordPress egentligen är så enormt stora och snor all uppmärksamhet. Även nya uppstickare som löser problemet får knappt nån luft runt WordPress.

Sen precis som att jag är starkt emot vissa delar och starkt för vissa saker jag saknar som jag vill ha, så betyder ju inte det att det finns en marknad för min vision av vad ett CMS är. Det jag söker är lite mer corporate och kanske enterprise för multi-användare och multi-sajter i ett, men i ett mycket enkelt gränssnitt via ett oändligt djupt menyträd som fälls ut. EPI som jag nämnt är sjukt bra på den biten, men djävligt dyrt att göra något i. Önskar där fanns en PHP-rip på det hela... kanske får bygga ett själv
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-17, 08:09 #70
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Jag tycker bara det är lite synd att WordPress egentligen är så enormt stora och snor all uppmärksamhet. Även nya uppstickare som löser problemet får knappt nån luft runt WordPress.

Sen precis som att jag är starkt emot vissa delar och starkt för vissa saker jag saknar som jag vill ha, så betyder ju inte det att det finns en marknad för min vision av vad ett CMS är. Det jag söker är lite mer corporate och kanske enterprise för multi-användare och multi-sajter i ett, men i ett mycket enkelt gränssnitt via ett oändligt djupt menyträd som fälls ut. EPI som jag nämnt är sjukt bra på den biten, men djävligt dyrt att göra något i. Önskar där fanns en PHP-rip på det hela... kanske får bygga ett själv
Gällande mer avancerad lösning för CMS-bas så har du en väldigt intressant uppstickare i Symfony CMF - http://cmf.symfony.com/ . Har inte följt det sedan det var i tidig beta men då såg det riktigt lovande ut för just det du efterfrågar.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017