Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Microsoft Virtual Server

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-29, 00:33 #1
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Är det någon som har några erfarenheter av "Microsoft Virtual Server 2005", dvs, baserade på Microsofts Virtual Server produkt, alltså inte en vanlig VPS. Som jag förstått det så är denna mycket mer hårdvarunära en t.ex. Virtuozzo vilket gör den mer lik en riktig dedikerad server än en vanlig VPS, vilket borde vara en bra sak. För oss som ändå tänker köra Windows borde det kunna vara ett intressant alternativ. Är det någon i Sverige som erbjuder VPS tjänster baserade på den ännu?

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-29, 13:53 #2
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Vi använder Virtual Server på utvecklingsburkar jämt och ständigt. Olika virtuella maskiner för olika kunder och olika projekt osv i utvecklingen.

Dock känns det som att det än så länge är ganska få som kör Virtual Server i driftmiljö. Virtial Server är riktigt bra i många fall och enkelt att komma igång med men samtidigt känns det "omoget" i jämförelse med andra liknande produkter från ex VMware.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-29, 14:33 #3
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Citat:
Originally posted by Daniel.st@Aug 29 2007, 13:53
Vi använder Virtual Server på utvecklingsburkar jämt och ständigt. Olika virtuella maskiner för olika kunder och olika projekt osv i utvecklingen.

Dock känns det som att det än så länge är ganska få som kör Virtual Server i driftmiljö. Virtial Server är riktigt bra i många fall och enkelt att komma igång med men samtidigt känns det "omoget" i jämförelse med andra liknande produkter från ex VMware.
Kan du utveckla lite mer vad du menar med omoget? Syftar du i förstahand på kringsaker som kontrollpaneler osv eller kvaliten i själva produkten? Det jag gillar är just att det känns som det är några steg närmare en dedikerad server än Virtuozzo och liknande, som känns mer som en avancerad form av webbhotell men där man fortfarande påverkas ganska mycket av vad andra hittar på. Sen föreställer jag mig att integrationen med Windows är bättre (av naturliga skäl) och man slipper problem med windows update osv som det verkar vara med andra produkter.

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-29, 17:34 #4
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
VMware erbjuder bl.a. bättre möjlighet att fördela resurser mellan olika virtuella maskiner, bättre möjlighet att "snappa" bilder av de virtuella maskinerna och rulla tillbaka samt kunna flytta mellan en fysisk och virtuell maskin på ett enkelt sätt. Jag får erkänna att jag egentligen inte är något virtualiseringsproffs och inte kan "allt" om det här men jag har fått möjligheten att back-seata en hel del när vi jobbat med kunders driftsavdelningar och riktiga VMware proffs.

Precis som du antyder har vi dock haft problem med support från Ms när man säger att man kör i en virtualiserad miljö som bygger på en plattform från en annan leverantör. Så snart vi nämnt namnet VMware lägger de mer eller mindre på luren och säger att de inte kan hjälpa till (även om frågorna såklart inte handlar om själva virtualiseringen utan deras produkter som kör på virtualiserade maskiner). Detta har hänt ett par gånger och då känns det såklart lite snopet.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017