Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Oseriös domänhantering hos JX.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-06, 10:00 #1
Sdw Sdw är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4
Sdw Sdw är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4
Skaffade för lite mer än ett år sedan min första domän. Köpte då domän + webhotell hos JX.se.
Jag såg i whois-informationen att jx hade satt domänen med sig själva som ägare, men jag tänkte att det var väl så det funkade då de har hand om registrering/fakturering etc.
Runt årsskiftet hade JX nån erbjudande om att förlänga sitt webhotell lite billigare, så jag hoppade på och betalade för ett år till. Dock så verkar inte domänen ha ingått i det paketet, och nu har den expirat utan att jag har inte fått någon information eller chans att förlänga.
Så för tillfället leder min domän till nån reklamsida, och jag kan inte komma åt varken mina filer eller mail (POP/FTP-access gick via domännamnet).
Jag har försökt få tag på JX via mail (har väl skickat tre om dagen ungefär) och telefon utan framgång.
Mycket oseriöst!
Hur bör jag gå tillväga för att få tillbaka min domän? Kollar man whois står den fortfarande på JX:

Citat:

Registration Service Provided By: JX Hosting
Contact: *********@jx.se

(bortklipp domännamn + adress etc. till JX)

Status: Locked
Det bästa hade varit om JX kunde vakna och fixa till det här (särskilt som jag redan betalt för webhosting för ett år tilll!) men i annat fall, hur bör jag göra?

Jag verkar inte vara den förste som råkar ut för det här, läste precis ett inlägg här av en annan som råkat ut för samma sak hos JX...
Sdw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 10:41 #2
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
Vill verkligen inte försvara någon sida. Men vad stog det i erbjudande. Stog det att domänen skulle följa med i erbjudande?
Annat fall är det ju upp till var och en att hålla reda på domänen. Dock så vet jag att vissa bolag skickar ut fakturor när man reggar via dom. Vet ej hur JX är.
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 10:43 #3
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Sdw@Mar 6 2007, 11:00
Jag har försökt få tag på JX via mail (har väl skickat tre om dagen ungefär) och telefon utan framgång.
Mycket oseriöst
Ingen ursäkt, men jag gissar att det är fullt upp hos jx.se eftersom det står "JX Domänsystem ligger just nu nere för användning." Dessutom är det enligt uppgift fran annat håll kaos (obs! hörsägen som jag inte kan verifiera) hos IIS vilket i sin tur drabbar ombuden. Och vi som använt den buggiga domänhanteraren vet vilka hinder som kan uppstå. Återigen, ingen ursäkt för att inte sköta sin kundsupport proaktivt genom att i förväg uppmärksamma kunderna på att de exempelvis inte hinner svara i telefon, men en förklaring.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 11:09 #4
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by autosvar@Mar 6 2007, 11:43
Dessutom är det enligt uppgift fran annat håll kaos (obs hörsägen som jag inte kan verifiera) hos IIS vilket i sin tur drabbar ombuden. Och vi som använt den buggiga domänhanteraren vet vilka hinder som kan uppstå.
Detta kan jag intyga. Domänhanteraren och .SE:s nya produktionssystem är ett rent helvete.

Nu gäller dock detta ärende inte en .se-domän vad jag förstår av författaren till tråden.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 11:15 #5
Sdw Sdw är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4
Sdw Sdw är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4
[quote]Originally posted by JonathanS@Mar 6 2007, 12:09
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar,Mar 6 2007, 11:43

Detta kan jag intyga. Domänhanteraren och .SE:s nya produktionssystem är ett rent helvete.

Nu gäller dock detta ärende inte en .se-domän vad jag förstår av författaren till tråden.
Korrekt, det är en .com domän.

Jag inser att det är delvis mitt fel för att jag inte hållt bättre koll på hur domän-hanterandet fungerar. Jag antog att eftersom jx står som ägare att de skulle meddela mig när det var dags att betala igen, men så var inte fallet. Dock tycker jag att de isåfall när jag först registrerade domänen kunde skickat ut nån liten förklaring på hur man ska göra, jag vet fortfarande inte vad korrekt förfarande hade varit. Skulle jag kontaktat JX några veckor innan domänen gick ut och betalat till dem, eller var det meningen att jag skulle ta direkt med - tja, jag vet inte vilka det skulle vara - och betalt dem?
Lite mer hjälp tycker jag inte hade varit helt oresonligt att få.

Men, nu är det som det är, domänen fungerar inte - oavsett vems fel det är vill jag nu iallafall kunna få kontakt med JX och lösa detta på något sätt, att inte DET går är vad som irriterar mig mest.
Sdw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 11:24 #6
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Sdw@Mar 6 2007, 12:15
oavsett vems fel det är vill jag nu iallafall kunna få kontakt med JX och lösa detta på något sätt, att inte DET går är vad som irriterar mig mest.
Först av allt, tråkigt att du råkat illa ut. Svarar JX verkligen inte i telefon?
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 16:25 #7
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Jag skulle ha blivit lika grinig som du Sdw. Särskilt eftersom de skrivit domänen på sig själva och den uppenbarligen fortfarande finns och fortfarande ägs av dem, fast med reklam. Då spelar det ingen roll hur mycket de har att göra, eller vad som krånglar i mina ögon. De måste väl ha agerat aktivt på något sätt eftersom din sajt inte finns kvar, men det finns andra saker där? Eller har jag missförstått?

Om man jämför med lite dyrare webbhotell med bra support, så får man ju alltid meddelande om att domänen är påväg att gå ut.

Dessvärre kan jag inte ge något råd om hur du bör gå tillväga.... Hoppas att det löser sig!
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 23:41 #8
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Finns inget mer irriterande än företag som inte svarar på telefon eller e-post. När det gäller IT så är support bland det viktigaste som finns. Jag skulle aldrig använda mig av ett webbhotell med dålig support...
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-07, 00:01 #9
JX.se JX.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 21
JX.se JX.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 21
Idag var det en mardröm, först har vi haft nättrubbel hos leverantören, sen fick vi ena telefonabb. avstängt vid 11.45 p.g.a. ett fel hos Digisip, när väl det fixade sig slutade växeln registrera sig mot telefonoperatören.
Temporärt supportnummer finns tillgängligt i auto-respond vid mail till JX, om man önskar ringa. (Vi har inte fått info om hur länge felet kommer kvarstå).

Som att inte det skulle räcka var vi idag på rörande fot och teknikers bärbara dator slutade fungera, Vista låste sig och krävde aktivering, tog mycket dyrbar tid i anspråk innan vi fick ordning på alla lösa trådar.

När det gäller domäner under .com/.net/.org har vi alltid registrerat dom på oss och erbjuder kunden att ändra ägarinfon helt själv, det är inte så att vi vägrar byta utan många väljer att inte ändra informationen.
De som har råkat ut för expirerade domännamn har fått domänerna förlängda utan någon som helst kostnad, till dags dato är det två, om någon av dessa är trådskaparen är jag inte insatt i.

Lagen om all jäkelskap kan med full rätt sägas att den slagit till idag.

Vi ber om ursäkt för det inträffade och kommer såklart se till att berörda parter går skadelösa och kompenserade ur situationen som uppstått.
JX.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-07, 00:34 #10
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by JX.se@Mar 7 2007, 01:01
När det gäller domäner under .com/.net/.org har vi alltid registrerat dom på oss och erbjuder kunden att ändra ägarinfon helt själv, det är inte så att vi vägrar byta utan många väljer att inte ändra informationen.
Får jag fråga varför? Ingen värdering i frågan utan jag är ärligt nyfiken på orsaken.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017