Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sälja delar eller hela företaget? Brådskande!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-12, 18:34 #1
webshop webshop är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 12
webshop webshop är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 12
Exclamation Sälja delar eller hela företaget? Brådskande!

Hejsan!

Nu vet jag inte om jag postar inlägget i rätt tråd. Det är så att jag på sidan om mitt plugg har startat en webshop som säljer kläder med målgruppen främst kvinnor mellan 15-35. Jag startade webshopen 2010. Det här har jag haft som bisyssla, som tagit ganska mycket av min fritid Jag behöver nu bli av med mitt lager då jag ska studera vidare utomlands. Försäljningsvärdet på lagret (alltså bara kläderna) är kring 200 000. Detta är ganska panik då jag skall börja planera för flytten och studierna. Nu bedar jag om eran hjälp Vad är bäst att göra, sälja lagret till t ex en outlet, eller hålla i en egen outlet alt sälja lagret på blocket? eller sälja hela sidan med namnet och hela, kundregistret ? Har haft knapp annonsering men ändå pratats om i bloggar så namnet på butiken blivit ganska känt. Men mitt intresse börjar nu tryta eftersom att mina utomlandsstudier kommer att ta mycket tid. Det är mestadels märkeskläder med få märken. så det finns stort utrymme för att utveckla webshoppen som nu inte kommer kunna göra. Någon som har någon aning om vad jag kan göra?

Tack på förhand!
webshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 20:20 #2
eudrinks.se eudrinks.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 76
eudrinks.se eudrinks.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 76
Ditt lager för 200.000 kr, är det vad du betalat eller utpris till kund ?
eudrinks.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 20:38 #3
webshop webshop är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 12
webshop webshop är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 12
210 000kr ut till kund i dagsläget.
webshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 21:06 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Det bästa är om du säljer allt-i-ett. Dvs. både webbutik + lager + kundregister.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 23:01 #5
webshop webshop är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 12
webshop webshop är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 12
Standard Tack

Tack för ditt svar Jag är helt färsk på detta med att sälja. någon som har erfarenhet var och hur man kan vända sig för en värdering?
webshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 23:06 #6
Holmgren Holmgren är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 133
Holmgren Holmgren är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 133
Hur mycket har lagret kostat i inköp?
Vad omsätter sidan och vad är vinsten?

Du får gärna skicka ett pm med vilken sida det gäller.
Holmgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-13, 03:17 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
När man värderar ett lager så är det ALDRIG försäljningsvärdet man pratar om utan INKÖPSKOSTNADEN inkl frakt till lagret. Alla belopp ska anges exkl moms.

Om du säljer hela rörelsen så är det intressant att veta försäljning per år eller uppdelat per månad om det är stor säsongsvariation, inköpskostnader, hur mycket plats tar lagret, hur mycket arbete har du lagt ner i timmar. Alla siffror behöver specificeras minst per år men gärna per månad, eftersom det sannolikt varierar kraftigt över tiden.

Hur mycket pengar har investerats i marknadsföring? Vilka kanaler har använts. Hur stor försäljning har du fått för varje investerad annonskrona. Hur lång fördröjning har marknadsföringsaktiviteterna innan försäljningen ökar.

Vilka fasta kostnader finns det och vad består de av, är det ett Aktiebolag som säljs? Elle rär det inkråmet? Balans och resultaträkningar är självklart att redovisa vid en överlåtelse.

Hur mycket lön har tagits ut osv.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-13 klockan 03:22
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-13, 17:07 #8
webshop webshop är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 12
webshop webshop är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 12
Jag gick igenom siffrorna nu och såg att jag förhastat mig med inköpspris. Inköpspris på lagret ligger på 125k och har ett ungefärligt påslag på 70%.
webshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-13, 17:11 #9
webshop webshop är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 12
webshop webshop är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 12
Nu skriver jag för snabbt igen... påslag ca 200%. Alltså är inköpspris ca 30% av försäljningspris. Förlåt om jag var otydlig
webshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-13, 18:37 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av webshop Visa inlägg
Nu skriver jag för snabbt igen... påslag ca 200%. Alltså är inköpspris ca 30% av försäljningspris. Förlåt om jag var otydlig
Bra att vi får lite klarhet i siffrorna, de har ju i högsta grad betydelse för vad en köpare är beredd att betala för lagret/verksamheten.

Så om jag har fattat det rätt så är inköpskostnaden för lagret 125 000 SEK exkl moms och ditt uppskattade försäljningsvärde exkl moms är 375 000 SEK, stämmer det? Dvs du har ett täckningsbidrag (TB1) på 250 000 SEK exkl moms (375000 SEK - 125000 SEK). Vidare så innebär det att du har en Täckningsgrad (TG1) på ca 67% (250 000 SEK / 375 000 SEK), stämmer det?

Hur stor plats tar lagret? Utryckt i kvadratmeter eller kubikmeter. Hur är förpackningarna? Kartonger eller lösa plagg? vilka mått har förpackningarna?

Då är det även intressant att veta vilka fasta kostnader som finns, samt hur mycket arbetstid som behöver läggas ner för att lagra, sälja och leverera produkterna, hur mycket tid behövs till det, samt hur mycket tid går åt för administration av webbshop, marknadsföring och administrationen.

Vad lägger du ner för kostnader på marknadsföring? Det är väl märkesvaror? Hjälper grossisten till med marknadsföring av märkesvarorna, eller är det tillverkaren som gör det? Dett astyr hur mycket man behöver investera i egen marknadsföring för att kunna sälja av lagret, därför är det intressant att veta.

Vi vet inte hur många olika artiklar/modeller det gäller eller hur många exemplar som finns i lagret. Därmed vet vi inte kostnader eller pris per artikel. Vilket påverkar kalkylen för arbetskostnaden.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-13 klockan 18:44
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017