Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Draknästet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-05, 16:24 #21
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Johan von Stähl Holstein måste ju vara en av drakarna
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-05, 16:49 #22
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Originally posted by gummianka@Oct 3 2008, 13:56
fast jag tycker alla ni som säger "det kommer inte funka i sverige" eller "det blir aldrig lika bra" visar upp just vad jantelagen handlar om...
jag tror att Bert Karlsson blir en av investerarna....Niklas Zennström ? Torsten Jansson...
Helt rätt, vi ska INTE tänka att "Sverige är för litet" i "Sverige kan vi ingenting" eller "Det kommer inte fungera i Sverige"
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 15:30 #23
since73 since73 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 173
since73 since73 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 173
Jajjamänsan, registrerat sex affärsidéer! Wish me luck!
since73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 16:37 #24
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Terabyte@Oct 5 2008, 06:42
Ja, de som har idéer som går att patentera kommer ju inte vara där ... så där faller det bort en del intressanta koncept!
Eh, va ? Varför inte då menar du ? Jag gissar att du menar om dom inte är patentsökta....

Frågan är ju lite hur urvalsprocessen går till, dom frågar ju om "idéerna" är patenterade/sökta, så rent rimligt bör det ju vara någon kompetent person som går igenom ansökningarna och är det nu så att man skickat in en idé som kommer med som INTE är patentsökt så kan det ju vara läge att göra det då, det är ju inte direktsänt (vad jag vet)

Jag har kollat lite på dom engelska programmen nu dom senaste dagarna, och man undrar som sagt hur urvalsprocessen ser ut, det är ju med en hel del riktiga stolpskott, och då är dom ju med antingen för att dom är "tv-mässiga" eller för att underlagat helt enkelt inte är så stort.

Jag förstår verkligen inte hur en del tänker när man värderar sin idé eller sitt företag, och många gånger är det ju ganska uppenbart så att det enda läget där dom som är där kan acceptera att ge bort så stor del av sitt befintliga bolag är om dom siffror man uppgett inte stämmer...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 16:44 #25
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Davve@Oct 3 2008, 18:04
Varflr gör ingen i Sverige en dokusåpa på nätet? Varför inte samla all kunskap här och bilda en grupp och starta en tjänst tillsammans? Jag tror att om man har en idé till en lite annorlunda dokusåpa, bygger en tjänst som sänder detta live 24/dygn så kommer det vara ett vinnande koncept som kan ge bra inkomster till alla inblandade. Jag är gärna med i denna grupp om det är fler som är sugna och har både kunskap, hårdvara, pengar att köra igång.
Jag vet inte vad du menar med "dokusåpa" men helt klart finns ju tekniken att göra det till en rimlig kostnad, och publiken är redo att ta emot det. Det vore schysst att göra något åt samma håll som han som fick bo på IKEA en helg eller en vecka eller vad det var...jag har faktiskt en idé, med en kommersiell tvist på, så kommer du nånstans med planerna får du höra av dig...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 17:32 #26
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Ja, de som har idéer som går att patentera kommer ju inte vara där ... så där faller det bort en del intressanta koncept!
Eh, va ? Varför inte då menar du ? Jag gissar att du menar om dom inte är patentsökta....

Frågan är ju lite hur urvalsprocessen går till, dom frågar ju om "idéerna" är patenterade/sökta, så rent rimligt bör det ju vara någon kompetent person som går igenom ansökningarna och är det nu så att man skickat in en idé som kommer med som INTE är patentsökt så kan det ju vara läge att göra det då, det är ju inte direktsänt (vad jag vet)

Jag har kollat lite på dom engelska programmen nu dom senaste dagarna, och man undrar som sagt hur urvalsprocessen ser ut, det är ju med en hel del riktiga stolpskott, och då är dom ju med antingen för att dom är "tv-mässiga" eller för att underlagat helt enkelt inte är så stort.

Jag förstår verkligen inte hur en del tänker när man värderar sin idé eller sitt företag, och många gånger är det ju ganska uppenbart så att det enda läget där dom som är där kan acceptera att ge bort så stor del av sitt befintliga bolag är om dom siffror man uppgett inte stämmer...
Därför att om du skriver ner din idé och skickar in den eller för den delen presenterar den sedan så kan du inte söka patent på detta sedan. En idé som presenterats offentligt på något sätt - brev, presentation .... är inte patentbar.

Visst kan du ha tur och få patent, men så fort någon kan bevisa att du har presenterat idén tidigare än du sökte patentet, så kommer patentet att upphävas.

Har man alltså en bra idé som man tror att man kan patentera så är det det dummaste att skicka in ett brev eller vara med i programmet. I så fall skall man patentera det först!! Gör man inte det och skickar in brevet till SVT så är man tyvärr en .... ni får fylla i det själva

Det räcker att du skickar in din idé till programmet för urvalsprocessen för att patentet inte skall vara sökbart någonsin i framtiden.

Det är också därför man i programmet (det engelska) frågar om patent. Är det någon verkligen unikt och man inte har det hoppas de inte på idén så snabbt, då de vet att så fort programmet har sänt så kommer kopior och man kommer inte att kunna skydda det!
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 18:14 #27
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
Originally posted by -gummianka@Oct 6 2008, 16:37
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Ja, de som har idéer som går att patentera kommer ju inte vara där ... så där faller det bort en del intressanta koncept!
Eh, va ? Varför inte då menar du ? Jag gissar att du menar om dom inte är patentsökta....

Frågan är ju lite hur urvalsprocessen går till, dom frågar ju om "idéerna" är patenterade/sökta, så rent rimligt bör det ju vara någon kompetent person som går igenom ansökningarna och är det nu så att man skickat in en idé som kommer med som INTE är patentsökt så kan det ju vara läge att göra det då, det är ju inte direktsänt (vad jag vet)

Jag har kollat lite på dom engelska programmen nu dom senaste dagarna, och man undrar som sagt hur urvalsprocessen ser ut, det är ju med en hel del riktiga stolpskott, och då är dom ju med antingen för att dom är "tv-mässiga" eller för att underlagat helt enkelt inte är så stort.

Jag förstår verkligen inte hur en del tänker när man värderar sin idé eller sitt företag, och många gånger är det ju ganska uppenbart så att det enda läget där dom som är där kan acceptera att ge bort så stor del av sitt befintliga bolag är om dom siffror man uppgett inte stämmer...


Därför att om du skriver ner din idé och skickar in den eller för den delen presenterar den sedan så kan du inte söka patent på detta sedan. En idé som presenterats offentligt på något sätt - brev, presentation .... är inte patentbar.

Visst kan du ha tur och få patent, men så fort någon kan bevisa att du har presenterat idén tidigare än du sökte patentet, så kommer patentet att upphävas.

Har man alltså en bra idé som man tror att man kan patentera så är det det dummaste att skicka in ett brev eller vara med i programmet. I så fall skall man patentera det först!! Gör man inte det och skickar in brevet till SVT så är man tyvärr en .... ni får fylla i det själva

Det räcker att du skickar in din idé till programmet för urvalsprocessen för att patentet inte skall vara sökbart någonsin i framtiden.

Det är också därför man i programmet (det engelska) frågar om patent. Är det någon verkligen unikt och man inte har det hoppas de inte på idén så snabbt, då de vet att så fort programmet har sänt så kommer kopior och man kommer inte att kunna skydda det!
Jag ska inte säga att du har fel, men tolkar man reglerna på det sättet som du vill, så kan man i praktiken inte få patent på en idé som man är 2 om att utveckla, jag får inte ha sagt något till min fru och jag som innovatör kan aldrig söka ekonomiskt stöd för mitt arbete och vidare måste jag ta det jag utvecklar från idé till färdig patentansökan helt själv, så ser ju inte verkligheten ut riktigt...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 19:27 #28
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by gummianka@Oct 6 2008, 18:14

Jag ska inte säga att du har fel, men tolkar man reglerna på det sättet som du vill, så kan man i praktiken inte få patent på en idé som man är 2 om att utveckla, jag får inte ha sagt något till min fru och jag som innovatör kan aldrig söka ekonomiskt stöd för mitt arbete och vidare måste jag ta det jag utvecklar från idé till färdig patentansökan helt själv, så ser ju inte verkligheten ut riktigt...
Jag skall inte gå in på detaljer, men jag kan lova dig att jag vet vad jag pratar om - inte bara från egen erfarenhet (forskning bl.a.), men från vänner som arbetar inom patent, bl.a. på EPO (European Patent Office).

I det fallet, när du skickar in brevet och beskriver din idé i detaljer, är det mer eller mindre offentligt, och därmed är det kört. Ungefär som en forskare skickar in en skriven artikel till en konferens - då är det kört.

Om du söker ekonomiskt stöd (inom EU eller från andra organisationer) med exakt detaljerade idéer och beskrivningar, så är det kört. Men ingen söker ekonomiskt stöd med exakta idéer för t.ex. forskning. Det du söker patent på är oftast inte generella beskrivningar utan detaljerade idéer om funktionen i produkten - dessa skriver man inte i stödansökningar utan där beskriver du målet och generella tillvägasätt.

Ja, verkligheten ser ut väldigt strukterarad och det gör även reglerna för ansökan, samt skäl till att bestrida ett patent. Kom ihåg att jag pratar om patent inom produktion/användning mm. och inte om varumärkesskydd.

Att jämföra det jag skrev med att prata med sin fru eller att vara 2 om att utveckla, är att ta ner det på sandlådenivå och jag tänker inte kommentera detta mer än så.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-08, 10:28 #29
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Vet inte om jag missade det på webbsidan men någon som vet när sista ansökningsdag är?

Enda jag såg var:
Citat:
Inspelningen kommer att ske under veckorna 48-51 och du måste kunna medverka under en hel inspelningsdag. Lycka till och tack för din ansökan!
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-09, 07:18 #30
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
SVT berättade förra veckan vilka som var drakarna:

De investerare som medverkar i premiäromgången av Draknästet är:
Richard Båge – huvudägare och grundare av Mediaplanet och Insplanet.
Ljubo Mrnjavac – grundare av Pölsemannen, delägare i riskkapitalbolaget Scandinavian Cap.
Mats Gabrielsson – grundare av och s tyrelseordförande i GIAB (Gabrielsson Invest AB), styrelseordförande och styrelseledamot i en rad andra företag.
Gunilla von Platen – grundare, ägare och VD för Xzakt Kundrelation.
Sven Hagströmer – styrelseordförande i Investment AB Öresund, Avanza och Ework, styrelseledamot i Bilia.

Det är inga som jag tidigare har hört talas om. Ebba Blitz blir programledare.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017