Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Versionshantering (SVN, Github m.fl.)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-01, 14:08 #1
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Standard Versionshantering (SVN, Github m.fl.)

Hej!
Har en del projekt i luften och flera av dem börjar växa rejält.
Vad gäller fixar och uppdateringar så har jag hittills gått in i "live"-systemet och pillat, alternativt min lokala installation och sedan tankat upp filerna "live", men jag känner det är inte en hållbar lösning.
Vilket versionshanteringssystem rekommenderas?
Har förstått att SVN är väl utbrett, men verkar lite halvkomplext.

Vad ska man tänka på?
Har hittills varit ensam utvecklare och fortsätter nog med det ett tag till, men i förlängningen kan det bli aktuellt med fler utvecklare.

Tack på förhand!
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-01, 14:42 #2
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
hej,

Jag och en kollega har kört ett projekt nu i ett halvår där vi använt oss av en svn-tjänst på nätet. Det är klockrent då vi kan få tag i koden vart vi än befinner oss (vi bor inte i samma stad), vi sitter ofta på uppdrag hos kunder och är allmänt mobila. Kan rekommendera www.xp-dev.com som är snabb och bra för ett mindre utvecklingsprojekt. När det gäller komplexitet så tycker jag inte det är några konstigheter, antingen gör man en update (hämtar senaste koden) eller commit (skriver förändringar). Så det dagliga jobbet blir ju sällan jobbigt. Sen kommer det fina som du säkert kommer få nytta av då du kan sätta en label på en liveversion som du alltid kan backa till om du råkar göra massa dumma saker i din kod (råka deleta filer, skriva över saker som var bra att ha etc)

En annan fördel med SVN är att det är open source och väl utbrett. Det finns plugins till de flesta utvecklingsmiljöer och operativ (sitter själv med win7 + vs2008). Eftersom jag kör microsoftmiljö rakt av så har jag kört mycket sourcesafe och tfs från de, men svn slår bägge systemen på fingrarna i sin enkelhet/snabbhet men ändå kraftfullhet.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-01, 15:33 #3
mikael_a mikael_a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 61
mikael_a mikael_a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 61
Hej, vi kör också med visualVSN, och det har fungerat väldigt bra. Dock har företagsledningen börjat titta på Team Foundation.
mikael_a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-01, 17:02 #4
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Har du inte börjat med versionshantering än bör du ta Git eller Mercurial istället för SVN. Det finns många anledningar till detta, bland annat snabbhet och flexibilitet.

Det är relativt smidigt att sätta upp en egen git-server, men du kan även bara arbeta lokalt eller använda en extern tjänst såsom Github.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 00:05 #5
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Skulle jag börja med versionshantering nu så skulle jag välja Git, precis som Standout säger så finns det många anledningar till detta.

Just nu så använder jag bara SVN, främst för att det inte finns någon bra grafisk klient för att använda Git till Mac och för att jag använder Google Code.

Git vs. Svn av Linus Torvalds: http://www.youtube.com/watch?v=4XpnKHJAok8
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 14:19 #6
cyners avatar
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 74
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem
cyners avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 74
Jag kör versionshantering med Subversion i mina projekt, och jag är alltid ensam utvecklare. Det är mest för att jag kan Subversion och tycker att det fungerar bra och är enkelt.

Läs gärna min guide till lokal Subversion i Windows:

http://www.entreprenord.se/superenke...i-windows.html
cyner är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 15:44 #7
david_s david_s är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 7
david_s david_s är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 7
Jag skulle rekommendera ett distribuerat versionshanteringssystem då det funkar bra både för privat bruk som samarbeten med många personer. Det ger mer flexibilitet än ett centraliserat system och bör vara ungefär lika svårt för någon som inte använt versionssystem innan. Fördelen är också att du inte behöver nätverksuppkoppling (förutom när du vill göra din kod tillgänglig för någon annan förstås), vilket du behöver för nästan varje kommando med svn och CVS

Jag använder Git och tycker det är väldigt bra.
Vill man ha grafiska verktyg finns det GitX för mac.
För Linux finns git-gui (tycker det verkar sådär), och en hel del andra grafiska program.

Sen vet jag inte hur enkelt det är att köra Git i Windows...
david_s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 15:51 #8
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av david_s Visa inlägg
Jag skulle rekommendera ett distribuerat versionshanteringssystem då det funkar bra både för privat bruk som samarbeten med många personer. Det ger mer flexibilitet än ett centraliserat system och bör vara ungefär lika svårt för någon som inte använt versionssystem innan. Fördelen är också att du inte behöver nätverksuppkoppling (förutom när du vill göra din kod tillgänglig för någon annan förstås), vilket du behöver för nästan varje kommando med svn och CVS

Jag använder Git och tycker det är väldigt bra.
Vill man ha grafiska verktyg finns det GitX för mac.
För Linux finns git-gui (tycker det verkar sådär), och en hel del andra grafiska program.

Sen vet jag inte hur enkelt det är att köra Git i Windows...
Ojoj vad trevligt med så många inlägg!

Kör själv både Mac och PC. Har kollat på Git och det verkar lovande. Blir nog Git, och GitX när det väl blir av. Verkar som man får sätta sig in i ett nytt tänkande med versionshanteringen, men tror det lönar sig i längden.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
cvs, svn, version, versionshantering


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017