Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Logiskt problem

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-23, 10:21 #1
peterbf peterbf är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 48
peterbf peterbf är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 48
Zupp fellas!

Bygger ett litet community i testsyfte. För att öka antalet medlemmar vill jag ha ett relativt avancerat (?) rekryteringssystem. Jag undrar bara om ni kunde kasta mig i rätt riktning logiskt sätt. Så jag bygger upp det på ett korrekt och så effektivit sätt som möjligt.

Det fungerar som följer:

Micke får en länk av hans polare Danne med ett unikt ID som indikerar att det är Micke som rekryterat Danne. För detta erhåller Micke +2 poäng (en databaskolumn: _Points). Nu kommer det svåra, om Danne sedan rekryterar en av hans polare så ska Micke (som startade cirkeln) få +1 poäng medans Danne får +2 poäng. Sedan ska detta fortsätta i all evighet, den som skickat själva länken får alltid +2 poäng, medans de tidigare medlemmarna i cirkeln får +1 poäng. Detta för att uppmana medlemmar att rekrytera.

Detta kommer sparas i en databas sam en XML-fil som skapas på nytt varje gång nån rekryteras (skriver över den gamla - alltid samma namn på xml:en), i XML:en bör ju dessa "relationer" kopplas ihop så man kan göra nåt snyggt i flash senare. Typ en rekryterings-karta.

Jag använder ASP.NET 3.5 C# Web Forms.

Logiskt sätt, hur bör jag bygga upp detta?
peterbf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 10:26 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Trädstruktur

UserID Points ParentID

ParentID kan vara null, om en användare rekryterar, kolla om denna har en parentid som inte är null. Om inte leta upp föräldern, tilldela poäng, iterera.

Knöligare blir det om du vill hålla reda på vilken av de som exempelvis jag rekryterat som gett mig ytterligare poäng.

Om poängen kan användas till något vettigt så är det risk för spam-situation dock.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-03, 00:48 #3
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Jag skulle nog skippa det där med xml-skapa/återskapa låter onödigt och omständigt.
Bygg upp en bra struktur i en relationsdatabas och om du senare vill visa upp det snyggt i flash ex. fusion chart så bygger du upp en query som körs mot databasen och sedan parsas ut som xml som sedan flashen kan läsa av.
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017