Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Loopia Webbhotell anmäls till konkurrensverket

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-15, 22:15 #21
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
En fråga som på sätt å vis tillhör denna diskussion, om nu loopia erbjuder domäner "för billigt", kan man inte köpa domäner av loopia åt sina kunder och peka om till sina egna DNS:er.. eller är det olagligt?
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 22:16 #22
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Man kan väl inte anmäla någon som agerar på samma vilkor på samma marknad? Loopia har väl inga fördelar gentemot andra aktörer så att de kan hålla de priser de gör. Vilka företag som helst får väl konkurera med lägre priser, är det inte så det speciellt fungerar i webbranchen där folk tar ut hutlöst LÅGA priser för att utföra ett arbete?
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 22:22 #23
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Citat:
Ursprungligen postat av Aleborg
Citat:
Ursprungligen postat av Zn4rK
Visst. Alla andra webbhotell klarar sig inte nu när loopia har så "bra" priser.
Men om man ser det så, så kanske man skall tänka på alla andra sidor, som har samma inriktning. Tex, lunarstorm och något annat litet community. Marknaden blir mättad som någon sa. Varför skall folk gå till det lilla communityt när lunarstorm är stort?
Jag tycker det är upp till var och en att sätta vilka priser de själva vill.
Därför anser jag att det är löjligt, att de skall behöva bli anmälda för att de har valt ut ett smart, men dyrt press-knep.
/ Alexander.
Ok, då får bara ICA, OnOff och H&M finnas kvar på marknaden, inga andra affärer med samma inriktning.
Hoppas att du är medveten om att det skulle bli dyrt för dig i slutändan när dom ser att "aha, nu har vi klassat ut alla, då höjer vi priserna".
KKV finns av en viss orsak, just för att förhindra sådanna här saker, det är olagligt helt enkelt.
När vi ändå är igång kan vi ju ta bort alla internet och telefonoperatörer, bara Telia får finnas till, det finns ju ingen anledning till att nån annan ska få finnas på marknaden. Det finns orsaker till att telia stup i kvarten har hamnat i blåsväder i just konkurrensfrågor.
Som marknadsledande får man inte utnyttja sin ställning för att sänka alla andra bolag för då finns det ingen fri konkurrens längre.
Nu handlar det om en kampanj. Kan ni klara er i 13 dagar?
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 22:25 #24
uvixo uvixo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 11
uvixo uvixo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 11
Hehe, Loopia är ju helt suveräna och kommer förbli så.
Att ni anmäler dom tycker jag är löljigt. Dom har hittat ett vinnade koncept som gynnar oss andvändare.
Kan även tilläga att Loopia har anmälts tidigare, dock utan resultat. Så jag undrar.. vad talar för att det skulle gå igenom nu?


FORZA LOOPIA!


Citat:
Att försöka hoppa på Loopia via konkurrensverket är bara fegt. Aleborg är definitivt på min lista över företag som jag inte tänker göra affärer eller rekommendera i första taget numera.
Instämmer till 100 %
uvixo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 22:25 #25
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Citat:
Originally posted by grazzy@Jul 15 2005, 21:05

Att försöka hoppa på Loopia via konkurrensverket är bara fegt. Aleborg är definitivt på min lista över företag som jag inte tänker göra affärer eller rekommendera i första taget numera.
Tycker som dej Grazzy!
Jag hoppas verkligen inte att loopia blir tvingade att höja domänpriserna.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 22:29 #26
Hjalmars avatar
Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 151
Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad
Medlem
Hjalmars avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 151
Jag tycker också att det är rimligt att Loopia får sänka sina domän priser för att locka kunder. Det pågår väl liknade saker i andra brancher.

Det kanske är något som vi som inte är så insatta i branchen missar. Är inte det ända Loopia gör att sänka priser istället för att lägga pengar på reklam? Måste man vara ett stort företag för att ha möjlighet till detta?

Har dock för mig att det är olagligt i Frankrike att sälja saker under inköpspris (jag kan ha fel).
Hjalmar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 22:44 #27
marnaq marnaq är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 18
marnaq marnaq är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 18
Det är olagligt i Sverige också. Prisdumpning kallas det för.
marnaq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 23:03 #28
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by marnaq@Jul 15 2005, 22:44
Det är olagligt i Sverige också. Prisdumpning kallas det för.
Fast här är det inte frågan om en inköpt produkt som ska säljas vidare, utan en pletora av små tjänster ihopsatta till ett paket (+ arbetstid). Blir svårt att säga att något ligger under eller över "inköpspris"
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 23:20 #29
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Citat:
Ursprungligen postat av marnaq
Det är olagligt i Sverige också. Prisdumpning kallas det för.
Fast här är det inte frågan om en inköpt produkt som ska säljas vidare, utan en pletora av små tjänster ihopsatta till ett paket (+ arbetstid). Blir svårt att säga att något ligger under eller över "inköpspris"
Nej inte alls. Nic-se tar 160 kr + moms för en SE-domän - det är Loopias inköpspris och det är det priset som gäller samtliga ombud. Det går alltså inte att registrera en se-domän utan att betala 160 kr. Förutom avgiften till Nic-SE har Loopia kostnader - med ett automatiskt system är de förmodligen små, men det är fortfarande kostnader för att hantera registrering och fakturering. Loopia har under en längre tid dumpat priserna på SE-domäner.

Och nej, andra aktörer kan inte registrera sina domännamn via Loopia - det tillåter inte Loopia utan har avtalat bort detta.

Loopia har dessutom tidigare marknadsfört sig som Sveriges billigaste webbhotell trots att vi, och säkert flera andra, erbjöd samma tjänster till ett lägre pris. Det här var dock innan Loopia utnämnt sig själva till Sveriges största webbhotell.

Ett interntrelaterat exempel på prisdumpning är Internet Explorer. I och med att Microsoft gav bort Internet Explorer gratis försvann möjligheten för konkurrenterna att ta betalt för sina webbläsare.

På samma sätt kostar det pengar att erbjuda registrering under SE. Om alla registrerade sina domäner via Loopia och något hände med Loopia (ett strömavbrott i Västerås exempelvis) skulle det i princip inte gå att registrera SE-domäner förrän Loopias system kom igång.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 23:34 #30
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Citat:
Ett interntrelaterat exempel på prisdumpning är Internet Explorer. I och med att Microsoft gav bort Internet Explorer gratis försvann möjligheten för konkurrenterna att ta betalt för sina webbläsare.
Ett dåligt exempel. Är du emot Linux också då? De dumpar ju priserna och förstör hela marknaden för Microsoft.

Jag kan köpa att det loopia gör är prisdumpning och kanske är olagligt, men som konsument klagar jag inte. Dessutom är det knappast världens svåraste procedur att få igång ett webbhotell som kan kränga lite domäner. Om det hade gällt stål eller timmer kan kanske konkurrensverket ingripa.

Men domännamn, jag tror ni får ha grövre anklagelser än så
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017