Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Loopia Webbhotell anmäls till konkurrensverket

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-15, 20:34 #11
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Tycker med det är löjligt... varför ska de inte få sätta de priser de vill under kampanjer? de väljer ju att ta betalt för andra saker, exempelvis bara kostnaden för databaser som man måste köpa till som extratjänst, gör ju deras priser högre än många andra rakt av, även med dessa priser..

Jag kan förstå att man gnäller om de hade sänkt sina ordinarie priser, men som det ser ut nu, att det är en kampanj, så är det typ 0% möjlighet att sätta dit dem för det.

Fri konkurrens is a bitsch : )
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 20:52 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Deras priser låg under inköppriset på .SE innan deras sommar kampanj.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 21:09 #13
Aleborg Aleborg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 82
Aleborg Aleborg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 82
Citat:
Originally posted by Björn@Jul 15 2005, 20:34
Tycker med det är löjligt... varför ska de inte få sätta de priser de vill under kampanjer? de väljer ju att ta betalt för andra saker, exempelvis bara kostnaden för databaser som man måste köpa till som extratjänst, gör ju deras priser högre än många andra rakt av, även med dessa priser..

Jag kan förstå att man gnäller om de hade sänkt sina ordinarie priser, men som det ser ut nu, att det är en kampanj, så är det typ 0% möjlighet att sätta dit dem för det.

Fri konkurrens is a bitsch : )
Det är just det som det handlar om, det är ingen konkurrens när dom lägger sig under inköpspris eftersom det är ingen annan som har råd att följa efter och då "dödar" man marknaden vilket i slutändan kommer att leda till en försämring för slutkunden.
Även deras sommarkampanj är "ful", dom har satt 10 000 domännamn för 99:-, det är fler domännamn än vad de flesta andra ombud säljer på flera år, därför anser jag personligen att även den borde tas upp hos KKV, den står även nämnd i vår anmälan.
Aleborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 21:40 #14
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Visst. Alla andra webbhotell klarar sig inte nu när loopia har så "bra" priser.
Men om man ser det så, så kanske man skall tänka på alla andra sidor, som har samma inriktning. Tex, lunarstorm och något annat litet community. Marknaden blir mättad som någon sa. Varför skall folk gå till det lilla communityt när lunarstorm är stort?
Jag tycker det är upp till var och en att sätta vilka priser de själva vill.
Därför anser jag att det är löjligt, att de skall behöva bli anmälda för att de har valt ut ett smart, men dyrt press-knep.

/ Alexander.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 21:48 #15
Aleborg Aleborg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 82
Aleborg Aleborg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 82
Citat:
Originally posted by Zn4rK@Jul 15 2005, 21:40
Visst. Alla andra webbhotell klarar sig inte nu när loopia har så "bra" priser.
Men om man ser det så, så kanske man skall tänka på alla andra sidor, som har samma inriktning. Tex, lunarstorm och något annat litet community. Marknaden blir mättad som någon sa. Varför skall folk gå till det lilla communityt när lunarstorm är stort?
Jag tycker det är upp till var och en att sätta vilka priser de själva vill.
Därför anser jag att det är löjligt, att de skall behöva bli anmälda för att de har valt ut ett smart, men dyrt press-knep.

/ Alexander.
Ok, då får bara ICA, OnOff och H&M finnas kvar på marknaden, inga andra affärer med samma inriktning.
Hoppas att du är medveten om att det skulle bli dyrt för dig i slutändan när dom ser att "aha, nu har vi klassat ut alla, då höjer vi priserna".
KKV finns av en viss orsak, just för att förhindra sådanna här saker, det är olagligt helt enkelt.
När vi ändå är igång kan vi ju ta bort alla internet och telefonoperatörer, bara Telia får finnas till, det finns ju ingen anledning till att nån annan ska få finnas på marknaden. Det finns orsaker till att telia stup i kvarten har hamnat i blåsväder i just konkurrensfrågor.
Som marknadsledande får man inte utnyttja sin ställning för att sänka alla andra bolag för då finns det ingen fri konkurrens längre.
Aleborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 21:51 #16
marnaq marnaq är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 18
marnaq marnaq är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 18
Är det bara domänerna det handlar om eller går anmälningen även på hotellverksamheten?
marnaq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 21:52 #17
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Håller med Zn4rK till viss del. Loopia får väl sätta vilka priser de vill då de är helt privatägda. Vill de ägna sig åt prisdumpning så låt dem göra det. Med tanke på hur webbhotell kan bedrivas, och bedrivs, så är det ingen risk att Loopia kommer i monopolställning. Webhotell går det fyrtio på dussinet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 21:58 #18
Aleborg Aleborg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 82
Aleborg Aleborg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av marnaq
Är det bara domänerna det handlar om eller går anmälningen även på hotellverksamheten?
Domäner enbart.
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Håller med Zn4rK till viss del. Loopia får väl sätta vilka priser de vill då de är helt privatägda. Vill de ägna sig åt prisdumpning så låt dem göra det. Med tanke på hur webbhotell kan bedrivas, och bedrivs, så är det ingen risk att Loopia kommer i monopolställning. Webhotell går det fyrtio på dussinet.
Problemet är att lagen inte anser det. Risken är att många seriösa webbhotell går omkull eftersom dom förlorar kunder mm.
Aleborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 22:05 #19
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Aleborg, vilket svenskt webbhotell har ett bättre admin-gränssnitt än Loopia? Av dem jag har provat, nameisp, ports (länge sen förvisso) och spray är det ingen som kommer i närheten.

Spray låg bra till men efter att Lycos tog över deras interface med rosa och förklaringar så att en förståndshandikappad kan köpa domäner där så tappade de rätt mycket iom att jag inte kan göra nånting utan att klicka 3-4 gånger.

Nu frågar jag dig Aleborg, har ni ett interface som erbjuder samma funktionalitet som Loopia och kan du tänka dig att sälja se-domäner till Loopias förra pris, dvs 160 eller 150 eller vad det var för att kunna plocka in webbhotellskunder?

Det finns många branscher där vissa grejer säljs under inköpspris för att promota tillbehör och liknande; några exempel är spel-konsoler, skrivare och så vidare.

Jag utnyttjar enbart Loopia för att köpa domäner och det gör mig minst sagt upprörd när inskränkta typer som du försöker hindra mig från att köpa billiga domäner. Jag förstår mycket väl att du tycker det är jobbigt att jobba i uppförsbacke mot ett stort företag och allt, men i brist på ekonomiska möjligheter får du väl erbjuda bättre tjänster i form av support, tjänster och service. När Loopia växer tappar de oundvikligen fokus, vilket du borde kunna jobba med isof. Det finns många olika nischer som jag ser det inom branschen, för luttrade proffs som de flesta här på wn som vill kunna göra saker snabbt till nybörjare som måste ha hjälp med varje steg.

Att försöka hoppa på Loopia via konkurrensverket är bara fegt. Aleborg är definitivt på min lista över företag som jag inte tänker göra affärer eller rekommendera i första taget numera.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 22:09 #20
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Kanske, kanske inte. Lever man på små kunder (mängden) så förstår jag att man kan bli irriterad. Större kunder flyttar ju inte på samma premisser.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017