Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Schenker

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-15, 13:19 #11
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
Citat:
Originally posted by kers@Jun 15 2006, 02:06
Om dina kunder är priskänsliga och sällan återkommer för att göra köp - kör på Schenker. Om de beställer ofta och vill att de ska fortsätta med det, subventionera posten.

På mottagarsidan är Schenker otroligt struliga - jag har närmsta utlämmningställe i ett industriområde i *grannstaden* och det är ofta ett helvete när något viktigt ska komma brådis. Även om expressleverans till dörren är beställd hamnar pakten oftast i något hörn i lagret där ingen vet att det finns eller så krävs det fem olika samtal till fem pers för att ens få dem att köra ut paketet sent nästa eftermiddag.

Jag vet inte om jag har haft otur, men jag upplever också att det är mycket svinn via schenkerlleden. Två gånger på 8 år har två datorer 'försvunnit' under leveransen. En gång kom en returnerad delldator aldrig
tillbaks och en gång fick vi dumt gå från inlämmningstället med en liten högtalarkartong och en fraktsedel där det klart och tydligt stog *tre* kollin.
Gäller det samma utlämningsställe om någon köper grejer som bara väger låt oss säga 10 kg? Kanske gods som gått dit? Dvs paket över 20 kg / alt. överskriver deras maxvolym per kolli, då klassas det även då som gods, det lär nog en dator / skärm / etc. göra.

Verkar ju annars konstigt med tanke på att dom säger sig ha liknande sammarbeten med matbutik/mack som Posten, han sa 1400 utlämningsställen i hela Sverige, tycker jag förvisso låter väldigt lågt. Posten borde väl ligga på betydligt fler än så, han sa 1800 eller om det var 1600 utlämningsställen som posten har, det låter som en siffra som borde vara det tiodubbla om jag skulle gissat.
andromedaflt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-15, 15:14 #12
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
Citat:

Gäller det samma utlämningsställe om någon köper grejer som bara väger låt oss säga 10 kg? Kanske gods som gått dit? Dvs paket över 20 kg / alt. överskriver deras maxvolym per kolli, då klassas det även då som gods, det lär nog en dator / skärm / etc. göra
Även relativt små paket med en laser-toner hamnar på industriområdet-en-massa-mil-bort.

En rolig grej med Schenker är att deras underleverantörer nästan bara är privata åkerier med stora lastbilar. Det har hänt flera gånger att det kommer en 12-meters koloss och backar in på grannens gård för att lämna över ett a4 kuvert

Livet på landet yo.
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-15, 20:26 #13
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Rätt mycket prylar som jag beställt från utlandet har slutlevererats i sverige via Schenker och det har undantagslöst fungerat väldigt dåligt. Framför allt aviseras paketen inte utan man får själv söka upp dem. Det kanske är jag som haft en väldig otur men det är verkligen undantagslöst. Kanske är det något speciellt med paket som kommer till dem via Parcelforce i England? Det rör sig om 10+ försändelser.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-15, 23:07 #14
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
Citat:

Även relativt små paket med en laser-toner hamnar på industriområdet-en-massa-mil-bort.
Men vart bor du, låter som helt off ute i ödemarken?

Levereras paketen närmre om du kör med Posten? Fasiken alltså även om vi skulle få några procent billigare så vill man inte att en kund ska behöva ta bilen för att hämta något när han kanske har några hundra meter promenadväg om man bor hyffsat centralt.
andromedaflt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-15, 23:09 #15
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
Någon som vet om det finns en lista med alla utlämningsställen någonstanns? Borde ju finnas någon sökning eller liknande "hitta närmsta utlämningsställe" och man fyller bara i postnr.
andromedaflt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-16, 02:19 #16
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
Citat:
Originally posted by andromedaflt@Jun 15 2006, 23:07
Citat:

Även relativt små paket med en laser-toner hamnar på industriområdet-en-massa-mil-bort.
Men vart bor du, låter som helt off ute i ödemarken?
Fristående hus fem kilometer utanför city i mellanstor svensk stad.

Citat:

Levereras paketen närmre om du kör med Posten?
Då blir det närmaste ICA, 3km bort.

Citat:

Fasiken alltså även om vi skulle få några procent billigare så vill man inte att en kund ska behöva ta bilen för att hämta något när han kanske har några hundra meter promenadväg om man bor hyffsat centralt.
Det beror ju på om det är engångs eller återkommande kunder antar jag . I Stockholm har jag aldrig tagit i mot paket via Schenker (de går via DHL då huh?) - i de andra städer jag bott i så har uthämtningställena uteslutande legat i industriområden i utkanten. Ytterst jobbigt. Men med takten som postens service förändras/försämras så är det väl bara en tidsfråga innan det funkar så via alla fraktföretag...
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-17, 20:39 #17
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Det är bara att hoppas på att posten får några "riktiga" konkurrenter så att deras ockerpriser försvinner. Skickade ett paket häromdan som vägde 12,2KG. Då paketet ansågs "skrymmande" dvs längre än 1,5m i något led (paketet var 1,6m långt 0,4m brett och 0,2m tjockt) blev det "klassat" som ett 72KILOS !!!??? paket. Kostnad: 405 riksdaler. Posten måste tjäna pengar som gräs. Från USA (Florida) kostade samma paket ca: 500 riksdaler att skicka till Sverige. Det är ju helt klart att något är jäkligt fel med den svenska posten.
Pirate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-18, 00:05 #18
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Som jag ser det så är det på brevsidan som Posten behöver konkurrenter. I dagsläget kan du inte få rabatt på att skicka ett brev oavsätt hur mycket du skickar och det beror på att Posten inte få ge rabatter eftersom de har i de närmaste monopol. Du kan ioförsig skicka massändningar men då gäller det att alla försändelser är samma storlek och vikt. På paketsidan däremot kan man förhandla till sig väldigt bra rabatter om man kommer upp i lite volymer. Jag har varit med om fall där det lönat sig att skicka sakerna som paket istället för brev eftersom man haft rabatt på paketen.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-18, 01:06 #19
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
I USA subventioneras posten av staten. I Sverige hanteras posten av ett helstatligt bolag med vinstkrav - Posten. Posten skall alltså ge vinst. Hur billigt skulle du kunnat transporterat ditt 12-kilospaket hos någon annan?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-18, 13:21 #20
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
Citat:
Originally posted by WizKid@Jun 18 2006, 00:05
Som jag ser det så är det på brevsidan som Posten behöver konkurrenter. I dagsläget kan du inte få rabatt på att skicka ett brev oavsätt hur mycket du skickar och det beror på att Posten inte få ge rabatter eftersom de har i de närmaste monopol. Du kan ioförsig skicka massändningar men då gäller det att alla försändelser är samma storlek och vikt. På paketsidan däremot kan man förhandla till sig väldigt bra rabatter om man kommer upp i lite volymer. Jag har varit med om fall där det lönat sig att skicka sakerna som paket istället för brev eftersom man haft rabatt på paketen.
Det lönsar sig att skicka 3 kg paket istället för 2 kg brev, eftersom vi tjänar på att skicka som 3 kg paket då vi har bättre avtal. Men i och med att vi skickar en hel del grejer under 1 kg är det jädrigt frustrerande att betala för 3 kg (och jobbigt att skicka både brev och paket) och att dom för ca 1,5 år sedan tog bort 1 kg gränsen för paket. Det är ju en jädra fördel med schenker man betalar för varje viktintervall på 1 kg. Men som sagt, om man måste åka en halvmil med bil oavsett vart man bor för att komma till något serviceställe så suger det verkligen, eftersom postens utlämningsställen i regel är gångavstånd.
andromedaflt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017