Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


System för webbshop

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-22, 19:18 #1
tommiehansen tommiehansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 23
tommiehansen tommiehansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 23
God dag,

Sitter i valet och kvalet över att välja ett system för en ny webbshop. Hittils har jag tyvärr endast hittat tre alternativ som verkar någorlunda vettiga;
Magento, PrestaShop samt WP E-Commerce. Vad är egentligen bäst och mest kostnadseffektivt (vad går att slänga upp, ändra och vara nöjd med professionellt snabbast?).

Magento
Problemet med Magento verkar vara att det verkar vara så hiskeligt "bloated" och när man testar ett demo på OS CMS på det så känns det som att det är ett system som kräver en kortare utbildning för att komma igång med. Att man sedan har en lång, knepig guide för att skapa nya teman för Magento känns inte heller som ett plus utan snarare som något negativt då även det kräver att man lär sig något helt nytt bara för att förändra utseendet som man vill ha det (nej, att editera default duger inte om man ska göra något seriöst).

PrestaShop
Mycket mer "lighweight" än Magento och det känns som om utvecklarna mer haft fokus på att göra något som känns mer effektivt och "to the point". Men hur fungerar systemet mot svenska marknaden med alla betalalternativ och hur är det egentligen att skapa teman för det? Har letat runt, men känns inte som om det finns några bra guider till detta eller till Magento.

WP E-Commerce
Verkar klockrent. Att designa till det är som att skapa vilket tema till Wordpress som helst (tydligen) vilket gör att man bör kunna skapa något helt eget mycket, mycket lättare? Men hur är det egentligen när det kommer till alla betalalternativ och hur bra fungerar det egentligen? Har inte hittat något som går igenom WP E-commerce på svenska ännu.


Och... - finns det inga andra alternativ som är vettiga? (osCommerce verkar inte vara ett bra val så uteslut det) Det verkar vara väldigt tunt överhuvudtaget på alternativ och särskilt på alternativ som har användarvänliga gränssnitt (jag kommer inte lägga in produkter så gemene man ska kunna göra det utan tjocka manualer). Detta är lite av de krav, eller önskemål jag försöker hitta i ett bra E-commerce:

1. SEO-vänliga url:er
2. Vettiga kontroller för SEO (tänk TITLE, DESC, KEYWORDS, ALT + auto-funktion)
3. Skalbart, men inte till den grad att det krävs en bok för att börja skala (tänk Wordpress - det har bra skalbarhet)
4. Givetvis en egenhoste:ad lösning, vill inte ligga på www.cool-ebutik.com/min-butik osv. och vill ha bra kontroll på allting givetvis
5. Användarvänlig backend som gör det enkelt för gemene man att administrera det viktigaste i butiken (produkter, betalningar, särskilda content-sidor)
6. Vettiga betalningsalternativ från grunden, men måste absolut inte inkludera alla - det viktiga här är bara att man utan stora bekymmer kan lägga till betalningsalterntiv helt custom (säg att man t.ex. vill ha SMS som ett betalalternativ, då ska det inte krävas att man hackar hela systemet för att göra det möjligt.....)


Exakt allt måste inte finnas från allra första början. Går med på att utvecklare knappast kan inkludera alla betalningsalternativ i alla länder och så, men det viktiga är bara att man får en god grund där man inte måste läsa högvis med guider för att komma igång och skapa något som inte är någon ful budgetlösning.

Jag vet att detta är en knepig fråga, men tycker det helt klart är värt att fråga på detta forum först innan jag spikar något bara för att få lite åsikter om det hela.


Mvh,
tommiehansen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-23, 07:47 #2
mannenfrånlund mannenfrånlund är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 16
mannenfrånlund mannenfrånlund är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 16
Har du kollat på Virtuemart? Det är en plugin till Joomla cms, med ordentlig flexibilitet och i princip alla funktioner man behöver. Betalmoduler är enkelt att lägga till, eller skriva egna. Bl. a. har Dibs en kortbetalningsmodul som det är lätt att lägga till och fungerar "out of the box". Den finns översatt till svenska. Administrationen är överskådlig och i mitt tycke lättanvänd. Fast den ställer krav på en bra mysql-server, så man bör inte ha den på de allra billigaste webhotellen.
mannenfrånlund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-23, 11:20 #3
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Virtuemart är ungefär lika kasst som osCommerce. Fast lite bättre... du kan sitta och modda i evigheter för att få till något vettigt.

Jag skulle kört på en av de alternativ du listat beroende på dina behov. Kostnaden ligger i att fixa svenskt stöd.

Marknaden är urusel för SEO-vänliga butiker även om man är villig att betala så det är tyvärr allt som finns att tillgå.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 08:56 #4
tommiehansen tommiehansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 23
tommiehansen tommiehansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 23
Virtuemart har inte fått direkt lysande betyg så har uteslutit det. Har testat de olika systemen ännu mer och att Magento är segt som många säger stämmer rätt bra överrens med mina egna tester.

Wojt: Precis, man vill inte sitta och modda i evigheter och ändå bara få resultat som i bästa fall endast "duger" - man vill kunna göra något ordentligt från början istället för att ha en fulhackad grund.

Både Magenta och Prestashop har stöd för svenska.

Har testat de olika alternativen mer nu och hittils verkar PrestaShop vettigast för det känns minst bloated, men ska testa det mer och fortsätta leta alternativ.
tommiehansen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 14:55 #5
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Finns ju Ubercart med Drupal också som kan vara ett alternativ. Beror som sagt på hur mycket som behövs.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 15:01 #6
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
osCommerce har passerat utgångsdatum, forken zen cart är desto bättre om du vill gå den vägen.

Magento känns bra, men väldigt komplext och stort. Kanske något att växa i men samtidigt så känns det som man inte kan göra så mycket själv (med begränsade kunskaper).

PrestaShop verkar lovande, jag tycker dock det är lite för nytt för att satsa på. Kanske vänta ett halvår så man spottat alla viktigare fel. Sen tycker jag det är dålig struktur på communityt.

WP e-commerce känns bra för den lille e-handlaren men jag tror inte det är något att växa i.

Ubercart till Drupal är klart bra, men Drupal är ju lite geekigt även om det är ett väldigt bra system i sig.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 16:03 #7
tommiehansen tommiehansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 23
tommiehansen tommiehansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 23
Mjo, ubercart verkar rätt intressant. Något nytt jag hittade nu som verkar ganska intressant också är Interspire Shoppingcart:
http://www.interspire.com/shoppingcart/

Det kostar såklart, men bättre att ha ett stabilt system än fulvarianter av osCommerce som jag inte vet någon som säger något gott om (ungefär som IE ).

Känns som Interspire's programvara är en hel del hetare än gratisalterantiven, särskilt då admindelarna känns väldigt bra och logiskt strukturerade. Ingen svensk överssättning tror jag, men en snabb koll på lang-prylarna visar att det bara är att dra en kopia och sen översätta enkelt själv via .ini-filerna.

Återstår att se hur det är att skapa teman till det bara, men finns en hel del som följer med så i värsta fall kan man bara ta någon av strukturerna och göra något annat av det.
tommiehansen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-25, 17:45 #8
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Citat:
Originally posted by tommiehansen@Oct 24 2008, 16:03
Mjo, ubercart verkar rätt intressant. Något nytt jag hittade nu som verkar ganska intressant också är Interspire Shoppingcart:
http://www.interspire.com/shoppingcart/

Det kostar såklart, men bättre att ha ett stabilt system än fulvarianter av osCommerce som jag inte vet någon som säger något gott om (ungefär som IE ).

Känns som Interspire's programvara är en hel del hetare än gratisalterantiven, särskilt då admindelarna känns väldigt bra och logiskt strukturerade. Ingen svensk överssättning tror jag, men en snabb koll på lang-prylarna visar att det bara är att dra en kopia och sen översätta enkelt själv via .ini-filerna.

Återstår att se hur det är att skapa teman till det bara, men finns en hel del som följer med så i värsta fall kan man bara ta någon av strukturerna och göra något annat av det.
Interspire har jag länge tyckt verkar bra och jag var på G via deras svenska representant, men de var inte på hugget:
http://www.webmasternetwork.se/f10t32066.html

Men man kanske skulle slå sig på det ändå direkt från Interspire...
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-26, 00:02 #9
Joley Joley är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 58
Joley Joley är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 58
Hejsan,

Roligt att läsa era kommentarer om de olika systemen och vad ni kommit fram till.. Själv har jag och min kollega satsat på Prestashop då vi erbjuder den tjänsten (Prestaworks.se). Vi har tagit fram stöd för fler betalväxlar (såsom Payer, Dibs, CertiTrade och Kreditor).

Så jag måste nog hålla med de som tidigare nämnt att Prestashop är en vettigare lösning för de som inte vill betala skjortan för ett bra webbhotell bara för att få Magento att bli snabbare.
Joley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-26, 02:37 #10
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Måste själv säga att efter att ha prövat lite så anser jag att PrestaShop är det mest intressant alternativet för enkel användning, en del SEO och teman.

Någon som vet om det finns att tillgå betalväxlar idag, gratis eller för att köpa, till detta system? (förutom hos ovanstående reklaminlägg, som var ändå bra och givande information )
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017