Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Prisvis, skojare?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-25, 17:16 #1
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Fick ett spam ifrån någon som kallar sej för prisvis. Dom vill givetvis att man skall ladda upp sitt produktregister till deras databas. Men frågan om detta är så smart. En gissning är att dom kommer använda mitt produktregister för att skapa trafik till deras hemsida och sedan få jag köpa trafik av dem.

Så en rekomedation, ladda inte upp Ert produktregister till dem.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-25, 17:20 #2
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
De har nog redan en hel del avklarat på den fronten.
DATOR : 395 återförsäljare och 15 598 produk
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-25, 18:30 #3
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Har också fått idag. Informationen är dock några månader gammal eftersom vi flyttat i sommar. Och länkarna de pratar om finns inte kvar.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-25, 18:31 #4
Interfaces avatar
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
Interfaces avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Tror inte dom är några skojare alls. Sen förstår jag inte hur du tänker ang. trafiken. Du vill alltså inte ha trafik från dom?
Interface är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-25, 21:23 #5
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Kontentan var väl snarast att han inte vill hamna i en situation att hans kunder hamnar hos Prisvis, och att Prisvis senare vill ha betalt för att länka över trafiken till honom...
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-26, 00:36 #6
Interfaces avatar
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
Interfaces avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Citat:
Originally posted by teddyjohan@Oct 25 2007, 21:23
Kontentan var väl snarast att han inte vill hamna i en situation att hans kunder hamnar hos Prisvis, och att Prisvis senare vill ha betalt för att länka över trafiken till honom...
Ser du likadant på prisjakt? -och hur skulle kleins kunder "hamna" hos prisvis? Kunder söker efter produkter genom olika portaler, tex prisjämförelse-sajter eller liknande, de kunderna är ju inget dom "tar" från butikerna, sen om dom vid ett senare skede vill ha provision eller liknande vid sales för att man ska få finnas kvar hos dom är väl inget konstigt?
Interface är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-26, 08:31 #7
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av Interface
Citat:
Ursprungligen postat av teddyjohan
Kontentan var väl snarast att han inte vill hamna i en situation att hans kunder hamnar hos Prisvis, och att Prisvis senare vill ha betalt för att länka över trafiken till honom...

Ser du likadant på prisjakt? -och hur skulle kleins kunder "hamna" hos prisvis? Kunder söker efter produkter genom olika portaler, tex prisjämförelse-sajter eller liknande, de kunderna är ju inget dom "tar" från butikerna, sen om dom vid ett senare skede vill ha provision eller liknande vid sales för att man ska få finnas kvar hos dom är väl inget konstigt?
Jag tro knappas prisvis har någon större mängd direkttrafikt, utan dom är bara inne på att tära på den trafik jag få ifrån google idag. Om mina sökord syns på "google" så kommer prisvis upp där med mina artiklar och klickar kunden på prisvis länk, då kommer jag antaligen få köpa tillbaka trafik från privis, trafik som jag får gratis från google idag. Tro ingalunda att prisvis kommer genera några stora trafikmängder till mej, utan dom är bara intresserad av synas på google med mina artiklar.

Det kan dom fettglöma att jag kommer svälja det däre bettet.

Prisvis hemsida ser ut som ett dåligt skämt, ingalunda särskilt imponerade av dem.

Prisjakt är inarbetat varumärke, dom har antaligen en stor mängd med direkttrafik. Jag vill inte ha med prisvis att göra, gillar inte deras sätt , att dom tvångsupplägger mej i deras index visa på att något är trasigt. Andra aktörer fråga snällt om man vill vara med, i en del fall får jag be om det som butiksägare. Skulle inte förvåna mej, om det kommer en blufffaktura från nämda företag framöver och vill ha betalt för att vi ligger i deras katalog på nätet.

När jag kan se till att mina produkter syns direkt i google. Jag har råkat för såna här saker förut, då amerikanska sajter hämtar information direkt från min hemsida till sin hemsida. Syfte? Antaligen stjäla trafik ifrån mej på google, dvs syns mina artiklar på deras sida.

Jag tycker åtminstonde man skall bli tillfrågad först innan, man bli tvångansluten till något. Ungerfär som detta sinnesslöa saker som skicka dessa nyhetesbrev till oss, vi har inte bett om att få nyhetesbrev då skall vi heller inte har några nyhetesbrev. Först man förklara för dem att det finns svartlista som kan innebära stora problem för dem, om dom hamnar där, då bruka vår epost försvinna väldigt fort och effektivt från divers nyhetsbrev.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-26, 09:03 #8
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Vaknade upp med ca 10 mail från kunder i inboxen som alla vidarebefodrar mail de fick igår från Prisvis.

Prisvis måste verkligen ha kört ett gigantiskt SPAM-utskick igår!

Svarade samtliga och bad dom radera mailet och inte joina eller beställa något från Prisvis.

Inget är gratis så det är väl precis som Klein säger att prisvis vill bara komma över
"content" så att deras egna sida antagligen får ett bra lyft i sökmotorerna.
Sedan är det bara en tidsfråga innan man på något vis förlorar trafik till prisvis
eftersom de har stor chans att få bra placeringar i serpen eller att man mer eller mindre måste köpa tillbaka sin egen trafik.

Edit: Uppmanar till "bojkott" av Prisvis eftersom de mer eller mindre spammar.
Beställ inget, bli inte medlem eller anmäl dig till något som prisvis erbjuder.
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-26, 09:14 #9
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Hmm, så kan man ju också se det.

Fick mail från dem igår om att vi var upplagda med.

Jag förstår bara inte resonemaget, att en kund söker på en av mina varor och då hamnar hos prisvis istället för hos oss?

Vill man ha produkten tror jag man går direkt till butikerna i SERPen. Vill man jämföra butikerna så gör man nog till en av de inarbetade prisagenterna.

Eller tänker jag snett?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-26, 09:28 #10
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Mrhandly det gäller att tänka som en konsument.

Alla är inte lika bra på google utan den stora massan med konsumenter
söker på google och klickar sig in på "första bästa".

Dvs. ligger Prisvis före dig i serpen så får ju dom trafiken med hjälp av innehåll
på sin sida som de mer eller mindre skaffat utan tilltånd genom att bara lägga till din i sitt register. Besökare som tidigare skulle hittat din sida bra placerad kanske fortsättningsvis hittar prisvis istället och kan välja mellan x antal butiker som säljer de produkter du har och på så vis "förlorar" du bra trafik.

Självklart gynnar det även dig i Slutändan eftersom du oxo antagligen kommer få
trafik därifrån men personligen tycker jag det är fel att ansluta någon utan att ens fråga.
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017