Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


HÖG SKATT

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-22, 08:31 #31
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag har funderat lite över dessa sjukskrivningar. Det är svårt att bilda sig en ordentlig uppfattning baserat på vad man får höra.

Dock fick jag höra berättelsen om hur två rörelsehindrade (förmodat rullstolsbundna) sjukpensionärer startade en form av bemanningsföretag och plötsligt kunde försörja sig själva. Den stora frågan är varför de var sjukpensionärer till att börja med.

Givetvis finns det människor som har så svåra handikapp eller sjukdomar att de inte kan arbeta men att exempelvis inte kunna gå innebär ju inte att du inte kan arbeta. Jag skulle inte ha några fysiska problem att sköta mitt jobb så länge jag har en funktionsduglig hand kvar.

Men framförallt är det inga problem att hitta ett jobb i större delen av landet idag om man uppfyller ett kriterium: man vill arbeta.

Jag har läst diskussioner om "medborgarlön" som är en intressant tanke. Istället för socialbidrag och tusen andra bidrag får alla medborgare tillräckligt med pengar för att överleva utan att jobba. Det ska inte räcka till mer än en liten etta och basföda, men tillräckligt för att överleva. Kanske 5-6 000 kr i månaden; med rätt boende och rätt mat är det inget problem att klara det nödvändigaste för en ensam person med det beloppet.

En enkel lösning för att förbättra nuvarande skattesystem är att ta bort den progressiva inkomstskatten samtidgit som grundavdraget tas bort. Du får inte längre tjäna runt 10 000 kr per år utan att betala skatt. Alla betalar samma procentskatt, runt 30% i skatt oavsett om det är en månadslön på 8 000 kr eller 200 000 kr. Jag har inget underlag, men jag misstänker att det faktiskt skulle innebära ökade skatteintäkter.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 08:33 #32
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 22 2008, 09:20
OT - Finns fler som kan räknas till gruppen Parasiter:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1752047.ab för att man bara gjorde en vinst på 31 Miljarder - är det ruttet eller?
Det är inte riktigt samma sak. Om jag driver ett företag med 100 anställda och inser att jag bara behöver 5, är det inte bättre att de andra 95 får jobba i ett annat företag där de faktiskt behövs?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 08:43 #33
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
OT - Finns fler som kan räknas till gruppen Parasiter:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1752047.ab för att man bara gjorde en vinst på 31 Miljarder - är det ruttet eller?
Det är inte riktigt samma sak. Om jag driver ett företag med 100 anställda och inser att jag bara behöver 5, är det inte bättre att de andra 95 får jobba i ett annat företag där de faktiskt behövs?
Om det hade varit på det viset hade jag köpt det. Då hade det inte varit några problem.
Men det handlar bara om en sak: aktiespekulanterna var inte tillräckligt nöjda med 31 miljarder i vinst. Dom hade hoppas på 33
Så nu ska man spara 2 miljarder till nästa år, 4000 arbetare x 500 000:- = 2 Miljarder. Jippi!
När aktiespekulanter blir viktigare än både arbetare och företaget i sig, då är det nåt som inte står rätt till.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 08:47 #34
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Jag har en kompis som råkade ut för en olycka och hamnade i rullstol. Där kommer han att spendera resten av sitt liv. Eftersom han är utbildad sim-lärare är fortsatt arbete ej möjligt. Man vill ju inte ha en bad-vakt som sitter i rullstol. Alltså blir han sjukpensionär. Han har ganska ont också, och kommer att få leva med smärtan.
Vilka arbetsuppgifter han klarar av är i dagsläget väldigt begränsat.

Han har kommit på att han vill utbilda sig till lärare, vilket innebär arbetsuppgifter han kan klara av med sin skada. Han har rätt att studera som alla andra, med studiebidrag/lån, och inga problem så långt. Väljer han att studera blir han dock av med sin sjukpension. Det innebär att när han sedan är färdig lärare har han ingen inkomst alls om han inte får ett jobb. Under sommarloven har han svårt att hitta lämpliga jobb, och då står han också utan inkomst.

Det är naturligtvis en svår situation. Vad ska man göra?

Nu har han bestämt sig för att han ska plugga, och det får bära eller brista. Han tycker inte om tanken på att vara pensionär 40 år för tidigt. Hoppas allting löser sig, så han får jobb.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 09:44 #35
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by StefanBergfeldt@Feb 22 2008, 09:47
Jag har en kompis som råkade ut för en olycka och hamnade i rullstol. Där kommer han att spendera resten av sitt liv. Eftersom han är utbildad sim-lärare är fortsatt arbete ej möjligt. Man vill ju inte ha en bad-vakt som sitter i rullstol. Alltså blir han sjukpensionär. Han har ganska ont också, och kommer att få leva med smärtan.
Vilka arbetsuppgifter han klarar av är i dagsläget väldigt begränsat.
Han har kommit på att han vill utbilda sig till lärare, vilket innebär arbetsuppgifter han kan klara av med sin skada. Han har rätt att studera som alla andra, med studiebidrag/lån, och inga problem så långt. Väljer han att studera blir han dock av med sin sjukpension. Det innebär att när han sedan är färdig lärare har han ingen inkomst alls om han inte får ett jobb. Under sommarloven har han svårt att hitta lämpliga jobb, och då står han också utan inkomst.
Det är naturligtvis en svår situation. Vad ska man göra?
Nu har han bestämt sig för att han ska plugga, och det får bära eller brista. Han tycker inte om tanken på att vara pensionär 40 år för tidigt. Hoppas allting löser sig, så han får jobb.
Får han jobb som lärare är ju inte sommarjobb heller något problem.

Det jag inte förstår är varför han blir sjukpensionär över huvud taget. Det är fel på systemet. Självklart finns det typer av jobb han inte klarar av längre, men det innebär ju inte att han inte kan arbeta alls.

Men en eloge till honom. Det är alltid inspirerande med människor som vill förändra sin situation och inte bara ger upp och sitter hemma framfört TV:n och långsamt tvinar bort.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 10:59 #36
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Originally posted by -jonny@Feb 22 2008, 02:33
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
OT - Finns fler som kan räknas till gruppen Parasiter:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1752047.ab för att man bara gjorde en vinst på 31 Miljarder - är det ruttet eller?
Det är inte riktigt samma sak. Om jag driver ett företag med 100 anställda och inser att jag bara behöver 5, är det inte bättre att de andra 95 får jobba i ett annat företag där de faktiskt behövs?

Om det hade varit på det viset hade jag köpt det. Då hade det inte varit några problem.
Men det handlar bara om en sak: aktiespekulanterna var inte tillräckligt nöjda med 31 miljarder i vinst. Dom hade hoppas på 33
Så nu ska man spara 2 miljarder till nästa år, 4000 arbetare x 500 000:- = 2 Miljarder. Jippi
När aktiespekulanter blir viktigare än både arbetare och företaget i sig, då är det nåt som inte står rätt till.

Håller i princip med dig, aktiehandeln har fått en hel del olyckliga effekter.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 11:35 #37
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Citat:
Originally posted by Gustav@Feb 22 2008, 05:04
Vill jag inte jobba längre så behöver jag bara boka en tid hos läkare. Kan jag tala för mig så får jag två veckors ledigt (sjukskrivning).
Stämmer detta verkligen, har du testat detta själv eller är det hörsägen?
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 11:41 #38
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.st
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Vill jag inte jobba längre så behöver jag bara boka en tid hos läkare. Kan jag tala för mig så får jag två veckors ledigt (sjukskrivning).
Stämmer detta verkligen, har du testat detta själv eller är det hörsägen?
Det kan fungera, ja, men å andra sidan så kan det lika gärna vara så att man inte kan tala för sig och inte blir sjukskriven trots att man är i behov av det. Det beror mycket på vilken läkare man har att göra med.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 14:33 #39
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Daniel.st@Feb 22 2008, 12:35

Stämmer detta verkligen, har du testat detta själv eller är det hörsägen?
Det är självupplevt. Jag gick till läkaren för många år sedan för att få hjälp att hantera stress. Läkaren ville sjukskriva med medicinering. Vill man ha något av en läkare så är det tvärtom-språket som gäller har jag märkt. Säger man att man inte vill ha någon medicinering så plockar de fram receptblocket. Vill man inte bli sjukskriven så vill de sjukskriva.

I vilket fall så skulle jag inte behöva jobba om jag inte ville. Det skulle ingen annan heller behöva för den delen. Nu har borgarna föreslagit att man inte ska sjukskriva vid utbrändhet, utan att man ska försöka ge behandling. Hela svenska folket svarar med ett ramaskri. Vi blir sura när man vill ta ifrån oss rätten att inte arbeta.

Självklart så finns det människor som mår så fruktansvärt dåligt att de helt enkelt inte klarar av att kliva ur sängen på morgongen. Men det bör inte vara en sjättedel av befolkningen i arbetsför ålder.

Jag kan tillägga att jag inte lät mig sjukskrivas. Istället började jag jogga och motionera efter jobbet. Det är vansinnigt trist att jogga. Men gör man det någon gång ibland så klarar man betydligt mer stress utan att bli stressad.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 14:59 #40
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Det där med sjukskrivningar är ett intressant kapitel.
Förr i tiden när man kunde sjukskriva sig själv i en vecka utan vare sig läkarintyg eller annat var det inte tal om människor som var utbrända.
De som kände sig helt slut tog bara några dagar ledigt genom den möjligheten.
På den tiden betalade inte heller arbetsgivaren något när en anställd var sjukskriven.

Sjuktalen på den tiden var lägre än de är nu när det är betydligt värre att bli sjukskriven.
Något att fundera på kanske?
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017