Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PatrikWeb intagen till förhör enl idg

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-23, 18:17 #181
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Historien upprepar sig, 2 dagar innan jul ringer herr Ponten ännu en gång och vill ha en annan sida nerstängd.

Julfred borde föras in i grundlagen.
Du får väl hälsa Herr Ponten att han inte kan ha alla rar-filer i releasen, om han tror att ett hostingbolag ska stänga ner webbsidor efter hans önskemål.



Skämt åsidor, så bör man aldrig ge efter för hot som jurister framför. Men man bör heller aldrig avfärda dem, utan att först ha konsulterat sin egen advokat. Så ta hoten på allvar, även om du inte gör som han säger.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-23, 20:01 #182
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Du får väl hälsa Herr Ponten att han inte kan ha alla rar-filer i releasen, om han tror att ett hostingbolag ska stänga ner webbsidor efter hans önskemål.



Skämt åsidor, så bör man aldrig ge efter för hot som jurister framför. Men man bör heller aldrig avfärda dem, utan att först ha konsulterat sin egen advokat. Så ta hoten på allvar, även om du inte gör som han säger.

Ha, alla rar-filer i releasen, epic! Jag är ganska säker att du kommer överst på min lista över bästa kommentar under 2011

I övrigt, tragiskt med dessa häxjakter, spontant så känner jag att spotify blir mindre attraktivt om böterna motsvarar 1500kr :P Spotify kostar 1200kr, Spotify blir värt det om jag skulle bli tagen med att dela ut varje år mao
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-24, 01:15 #183
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Skämt åsido, visst fungerar det svenska rättsväsendet extremt bra jämfört med majoriteten av jordens länder.
Nu har jag inte koll på hur rättsväsendet fungerar i alla länder i världen (som du har?), men med tanke på hanteringen av t.ex. Quick, barnläkaren, Assange, styckmordsläkarna, TPB, Beltran etc etc etc hoppas jag för världens skull att du har fel... ;o
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-24, 10:58 #184
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Nu har jag inte koll på hur rättsväsendet fungerar i alla länder i världen (som du har?), men med tanke på hanteringen av t.ex. Quick, barnläkaren, Assange, styckmordsläkarna, TPB, Beltran etc etc etc hoppas jag för världens skull att du har fel... ;o
Nåväl i Beltrans fall verkar rättssystemet haft rätt i att döma honom. Men i övrigt håller jag med dig i din oro för kvalitén på det svenska rättsväsendet, det är ganska ruttet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-25, 13:01 #185
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Nåväl i Beltrans fall verkar rättssystemet haft rätt i att döma honom. Men i övrigt håller jag med dig i din oro för kvalitén på det svenska rättsväsendet, det är ganska ruttet.
Du har inte jämfört det med andra länder? Vi har minst 80 regeringar världen över som använder sig av tortyr, de fyra största länderna i världen till befolkningsmängden använder sig fortfarande aktivt av dödsstraff (+ drygt 50 andra men drygt hälften av jordens stater har ännu inte avskaffat det), ett antal länder i väst som skrivit på FN:s avtal mot tortyr har trots detta använt sig av information som framtagits medelst tortyr i andra länder osv. Detta är endast de mest extrema exemplen. Att misstag begås är oundvikligt oavsett system så det är ganska meningslöst i detta sammanhang att bara ta upp några utvalda rättegångar på det vis Conth gjorde. Med olyckligt få undantag så kan man rada upp proportionellt mångdubbelt fler exempel på allvarliga oegentligheter om du börjar slumpa länder på världskartan. Fattiga har i många länder svårt att ens få sitt fall prövat i rätten samtidigt som polisen i många länder frekvent tar betalt för att engagera sig oavsett vad lagen säger.

Rättsväsendet mår alltid bra av att ses med kritiska ögon men att gå så långt som att kalla det svenska systemet för korrumperat och ruttet som Patrik och Conny gör är en mycket märklig inställning minst sagt. Det beror väl dels på bristande kunskap och dels på personligt agg gentemot myndigheter skulle jag tippa på.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-25, 15:27 #186
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Med olyckligt få undantag så kan man rada upp proportionellt mångdubbelt fler exempel på allvarliga oegentligheter om du börjar slumpa länder på världskartan.
Hmm några synpunkter.
Först måste jag säga att är jag mycket imponerad av att du alltså säger dig veta att det är såhär?!
Får man fråga vilken/vilka källor du stödjer dig på, eller har du själv gjort någon undersökning om detta?
Eller - är det bara den rätt typiskt svenska självgodheten? Vi "vet" att vi är bäst på allt i Sverige, men granskar man det så är det kanske inte alltid så självklart.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Att misstag begås är oundvikligt oavsett system så det är ganska meningslöst i detta sammanhang att bara ta upp några utvalda rättegångar på det vis Conth gjorde.
Tvärtom är jag övertygad om att det är toppen på ett isberg. Dessa är några av få fall som kommer till allmänhetens kännedom. Många får aldrig spridning i media.

Jag inser att andra länder också har problem, och jag har ingen fakta som säger att Sverige är värre än andra länder. Jag bara konstaterar att det finns många väldigt märkliga rättsprocesser i detta land.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-25, 19:33 #187
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Utan tvekan finns det många rättsprocesser i vårt land som gått/går väldigt märkligt till. Folk frihetsberövas och hamnar i allsköns register såsom misstänkta trots att bevisen mot dem är ganska klena...

Ännu värre är att det döms folk oskyldiga i vårt land.

Det dyker upp sådana fall med jämna mellanrum, men precis som Conth misstänker jag att det är så att det finns ett stort mörkertal.

Värst av allt i vårt rättsväsende, tycker jag, är att man inte KAN inte överklaga beslut på ett vettigt sätt. T.ex. en dom i tingsrätten är i princip omöjlig att överklaga om den "bara" ger böter, vilket har kommit till enbart för att spara pengar. Det är en av de mer flagranta bristerna i mina ögon. Att detta tillåts fortgå är inte värdigt en fungerande rättsstat.

Naturligtvis finns massor med exempel på usel rättstillämpning i andra länder, men det finns också gott om goda exempel, framför allt inom EU. Sverige utmärker sig verkligen inte som det "under" av rättsäkerhet som en del tycks tro...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-27, 11:18 #188
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Hmm några synpunkter.
Först måste jag säga att är jag mycket imponerad av att du alltså säger dig veta att det är såhär?!
Får man fråga vilken/vilka källor du stödjer dig på, eller har du själv gjort någon undersökning om detta?
Eller - är det bara den rätt typiskt svenska självgodheten? Vi "vet" att vi är bäst på allt i Sverige, men granskar man det så är det kanske inte alltid så självklart.
Jag har aldrig påstått att Sverige skulle vara bäst, däremot hör vi utan tvekan till de bättre. Jag har heller aldrig påstått att det svenska rättsväsendet är perfekt. Det jag reagerade på var Patriks och Connys anklagelser om att det svenska rättsväsendet skulle vara korrumperat och ruttet vilket är helt uppåt väggarna galet. Precis som flera redan påpekat finns det skamfläckar och felaktigheter som MÅSTE rättas till. Trögheten i systemet är ett stort problem - tingsrätterna är överbelastade och utredningar på tusentals sidor är inte ovanliga. Att man är noggrann och att teknisk bevisning är betydligt mer omfattande idag än tidigare är i grunden positivt men det vore tvärtom konstigt om inte misstag begås under rådande omständigheter.

Vad gäller möjligheten att överklaga domar som endast ger böter så är det ju som Xamda skriver en ren kostnadsfråga, precis som att man inte alltid kan få upprättelse för rättsliga övertramp som skett för en längre tid sedan. Det är naturligtvis mycket enklare att öka kvaliteten inom vilken offentlig verksamhet som helst om man tillför mer pengar men det finns alltid en gräns för vad folk vill betala.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-12-27 klockan 12:07
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-27, 14:07 #189
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Vad gäller möjligheten att överklaga domar som endast ger böter så är det ju som Xamda skriver en ren kostnadsfråga, precis som att man inte alltid kan få upprättelse för rättsliga övertramp som skett för en längre tid sedan. Det är naturligtvis mycket enklare att öka kvaliteten inom vilken offentlig verksamhet som helst om man tillför mer pengar men det finns alltid en gräns för vad folk vill betala.
Det är ju som du säger. Fast jag är övertygad om att de allra flesta som dömts i en tingsrätt och velat överklaga blivit grymt besvikna och överraskade över det faktum att de är i princip rättslösa. De, och alla som försöker sätta sig in i den situationen, borde rimligen anse att den extra kostnad detta skulle medföra för vårt land är väl investerade pengar i vår rättssäkerhet.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-28, 15:51 #190
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Jag kan ju tycka att det som rättsvårdande myndigheter ägnar sig åt då de jagar små fildelare som i princip allt döms till böter står utom all rimlig proportion... Det finns ju lagstiftning som förbjuder att man vidtar orimligt hårda åtgärder när åtgärderna inte står i rimlig proportion och behovet av dem inte är uppenbart...
Ja, om man inte vill utreda kortbedrägerier så borde man låta bli ungdomar som fildelar privat. Jag kan ha viss förståelse för att man ger sig på TPB etc, men inte en 15-åring som bara ville ladda ner lite musik eller film.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017