Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domänflytt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-11, 22:14 #1
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Standard Domänflytt

Hejsan.

Jag har ett par frågor som jag är osäker på, gällande domänflytt.

Jag skall hjälpa min far med att flytta deras domän (.se) från loopia, till ett mer passande webbhotell. Dom skall även byta ägare för domänen.

Vi säger att domänen heter, x.se och det nya webbhotellet heter abc..

I dagsläget så äger ett företag x.se. Men företaget som äger domänen använder inte domännamnet, utan det gör min fars företag. (Två olika skilda företag).
Företaget som äger domännamnet äger en tredje del av min fars företag.

Min far skall köpa ut det företag som äger en tredjedel av min fars företag, och sen skall han även byta webbhotell och "köpa" x.se av företaget som står som ägare för domännamnet nu.

Det jag undrar är. När man byter ägare av ett domännamn, och registrerar domänen på en annan register. Kvarstår då e-postadresserna? Eller måste man göra nya e-postadresser med samma namn osv?

Vi vill ju självklart försöka minska "nertiden" av e-postadresserna så mycket som möjligt.. Max en dag.

Finns det något smidigt sätt?

Jag tänkte mig såhär:

Min far gör först ett ägarbyte av x.se, och har då endast ett domänkonto hos loopia.se.

Sen går vi till abc, som vi tror passar honom bättre, köper ett webbhotell, och anger att vi redan har ett domännamn som vi äger osv. Då byts väl hanteringen av domännamnet mellan loopia och abc per automatik? Och vi kan sedan föra över alla de filer som vi behöver för själva hemsidan via ftp till det nya webbhotellet.

Kommer e-postadresserna att försvinna i och med flytten mellan de två webbhotellen?


med vänliga hälsningar,
Fredrik Jonsson
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 08:05 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Ägarbyte i sig påverkar inte några andra tjänster. Vissa webbhotell (loopia tex) flyttar dock över domänen till den nya ägarens konto. Men det fungerar lite olika beroende på vilket webbhotell det är, så kolla med "abc".

Du måste ju ändå flytta över mailen från Loopia till ABC, gör du det och även kör DNS hos abc, så kan du byta ägare hos Loopia, eftersom dns-inställningarna inte ändras.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 10:26 #3
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Anders Larsson: Tack så mycket!

Vet ni utifall några e-postadresser går bort under flytten? Alltså, när jag har flyttat allt till abc, så måste gör skapa nya e-postadresser? Eller kommer dom att flyttas över per automatik? Kanske lättast att bara prata med abc direkt?
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 10:30 #4
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Epostadresser måste du med 99% säkerhet skapa i det nya systemet, jag vet inte om något system som automatiskt kan hämta och upprätta konton vid flytt.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 10:45 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
Anders Larsson: Tack så mycket!

Vet ni utifall några e-postadresser går bort under flytten? Alltså, när jag har flyttat allt till abc, så måste gör skapa nya e-postadresser? Eller kommer dom att flyttas över per automatik? Kanske lättast att bara prata med abc direkt?
Om du byter hostingleverantör byter du just drift av hemsida och epost, så ja, det måste du sätta upp hos din nya leverantör. Beroende vad de kör för teknisk lösning är det olika krångligt. Använder ni POP är det relativt enkelt att skapa nya konton och under en övergångsperiod hämta e-post från både det nya och det gamla webbhotellet.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 10:52 #6
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
okej. Men det kommer ju betyda att alla sparade e-postadresser i ens adressbok kommer också att försvinna! hmm.. Inte bra, inte bra... Det får inte vara glapp mer än maximalt en dag. Annars blir det problem..

Om vi stannar kvar hos loopia då, och för över skiten mellan två konton hos loopia? Blir det så att jag måste upprätta nya e-postkonto då igen? nää?
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 11:28 #7
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
okej. Men det kommer ju betyda att alla sparade e-postadresser i ens adressbok kommer också att försvinna! hmm.. Inte bra, inte bra... Det får inte vara glapp mer än maximalt en dag. Annars blir det problem..

Om vi stannar kvar hos loopia då, och för över skiten mellan två konton hos loopia? Blir det så att jag måste upprätta nya e-postkonto då igen? nää?
Så länge du inte tar bort dina e-postkonton hos första hotellet samtidigt som din domän byter namnservrar så kommer du inte förlora några e-postmeddelanden.
Adressboken brukar inte vara några problem. Oftast så har man den i sin mailklient om man inte använder webbhotellets webmail dvs vilket också brukar gå smidigt att exportera.
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 11:37 #8
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
Om vi stannar kvar hos loopia då, och för över skiten mellan två konton hos loopia? Blir det så att jag måste upprätta nya e-postkonto då igen? nää?
Det kan du fråga Loopia om.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 15:12 #9
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Finns lite tjänster som hanterar detta med flytt av mail - oftast större mängder. Har inte tittat något vidare men några svenskar är på inom dessa tjänster - kan vara värt en titt kanske:

http://www.yippiemove.com/index.html
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 16:12 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Finns lite tjänster som hanterar detta med flytt av mail - oftast större mängder. Har inte tittat något vidare men några svenskar är på inom dessa tjänster - kan vara värt en titt kanske:

http://www.yippiemove.com/index.html
Yippie är en utmärkt lösning om du kör IMAP. Använder du POP finns alla dina mail redan i din dator.

Så länge du kör ny+gammal mailserver under en övergångsperiod förlorar du ingen mail. Det hamnar på antingen den ena eller den andra, så att säga.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017