Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Flash

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-09-29, 18:17 #21
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Nej det är egentligen inte mer relevant huruvida XHTML kommer dominera HTML - tråden handlar i grunden om att Flash kommer dominera på www..

Och enkelt sagt kommer det aldrig att göra det - internets största användningsområde är ju att presentera information och då väldigt mycket information..

Användarvänligheten är enormt större i en HTML baserad sida än en Flash baserad.

Men visst - ska man bara visa lite bilder funkar flash utmärkt.. eller för en meny...

Men jag står fast vid att internet i ett bra tag framöver mest kommer bestå av sidor tillverkade i textformat (HTML och dess kusiner (xhtml etc))
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-01, 03:54 #22
miche miche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 57
miche miche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 57
HTMLsnusarna:

Citat:
Tillbaka-knappen i browsern fungerar på de flesta flash-sidor mycket dåligt, eller inte alls. En sådan funktion måste skrivas i flash-objektet. Även om detta görs är nackdelen den, att funktionen inte är på det vanliga stället.
En av fördelarna med en flashsida är att du håller all information på en och samma sida. Då slipper du "Browsa" fram och tillbaks. Med att browsa blir det lätt att användaren tappar greppet om var den är och till slut stänger fönstret och därmed söker sej till en annan sida. Ta ett exempel en bokningslista för hotell där bokningen sker på en och samma sida istället för att användaren måste gå från sida till sida innan bokningen är avslutad + att priset stigit under tiden (ett knep som ett Engelskt flygbolag använde sej av).

Citat:
Scrollen! Många, men inte alla, flashsidor har ett system för scrollningen vilket gör att den ovana har svårt att scrolla, och det tar evigheter extra för den vana. Jag själv, till exempel, använder rätt ofta scrollen på min mus när jag navigerar. Denna funktion är nästan oexisterande i flash-världen.
Personligen har jag aldrig haft några problem att scrolla i en flash sida. Jag tycker inte tekniken skilljer sej
något från en "flash scroller" och ser inga problem för en ovan användare att använda en heller.

Citat:
Hjälpmedel för personer med diverse svårigheter är svåra att använda med flash, om man inte lägger en hel del möda på det. Detta har förbättras en hel del på de 2 senaste åren, men en normal flash-sida ligger långt efter en normal HTML-sida
Tvärtom + allt du kan göra i en vanlig HTML sida kan göras i Flash.

Citat:
Men herregud - har du nån gång gjort en sida i HTML? Du öppnar antekningar och skriver lite ord med lite HTML taggar och vips - du har en hemsida.
Ja det har jag, men jag skulle aldrig fått sålt den?

Internet utvecklas och det med hjälp av den snabbt ökande hastigheten på Internet. Man kan göra mera saker idag än för 5 år sedan. VR av produkter mm, 3D, online seminarier, bättre bokningssystem osv sker idag med flash och allt fler företag kommer att be om det i framtiden. Detta skjälvklart med hjälp av andra programvaror och språk och såklart lite HTML.
miche är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-21, 16:23 #23
Ace Ace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 23
Ace Ace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 23
html tror jag personligen kommer bli sopad under mattan av T:ex XHTML och alla andra nya "html" språk... och flash kan bli riktigt snyggt om man ändå bygger sidan som en HTML skriven sida, kanske med någon snyggt intro, men inte så mycket mer...som jag läste innan så skapar ofta flash eplipsi anfall...
Ace är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-05, 06:57 #24
Henrik websnickrare Henrik websnickrare är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 40
Henrik websnickrare Henrik websnickrare är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 40
Det bästa är nog att lära sig möjligheterna och begränsningarna med olika tekniker.
Sen utifrån projektet man skapar bestämma sig vad man vill använda sig av.

En fördel med Flash är att man kan skapa en wow-effekt som är svår
att göra med html (css&JavaScript). En bild säger ju mer en tusen ord
liksom.

En fördel med Flash är att det är samma företag som gör programmet och läsaren.
Macromedia gör Flash, webdesigners använder Flash, Macromedia gör Flashplugin,
besökarna använder Flashplugin och ser sidan.

Traditionell webdesign blir ju mer. W3C utvecklar html och css, SUN utvecklar JavaScript.
Webdesigners använder detta på mer och mindre bra sätt. Microsoft, Netscape, Apple etc
gör webläsare som tolkar koden.

Nu låter jag som en Flashförespråkare. Och det kanske jag är också. <_<
Henrik websnickrare är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-12, 12:48 #25
Ace Ace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 23
Ace Ace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 23
i väntan på att XML fungerar som de ska så tycker jag att man kan hålla sig till FLASH,
då utan alla, som jag läste ovan, epliplepsi anfalls designer. det ska vara rakt och stilrent.
då är flash ett bra verktyg.
Ace är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-19, 13:53 #26
spqr spqr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 3
spqr spqr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 3
Citat:
Originally posted by Henrik websnickrare@Nov 5 2003, 04:57
Det bästa är nog att lära sig möjligheterna och begränsningarna med olika tekniker.
Sen utifrån projektet man skapar bestämma sig vad man vill använda sig av.

En fördel med Flash är att man kan skapa en wow-effekt som är svår
att göra med html (css&JavaScript). En bild säger ju mer en tusen ord
liksom.

En fördel med Flash är att det är samma företag som gör programmet och läsaren.
Macromedia gör Flash, webdesigners använder Flash, Macromedia gör Flashplugin,
besökarna använder Flashplugin och ser sidan.

Traditionell webdesign blir ju mer. W3C utvecklar html och css, SUN utvecklar JavaScript.
Webdesigners använder detta på mer och mindre bra sätt. Microsoft, Netscape, Apple etc
gör webläsare som tolkar koden.

Nu låter jag som en Flashförespråkare. Och det kanske jag är också. <_<
eh....javascript utvecklas inte av sun...
spqr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-19, 18:12 #27
spqr spqr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 3
spqr spqr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 3
<Va?
<Jag menar bara att man säkert inte väljer att bygga hela sidor i flash om man gör stora sidor som kräver <databashantering.
<Istället kanske små presentationssidor som endast ska se bra ut och ge ett budskap.
<Har absolut ingen erfarenhet av php,asp och så vidare så du får ursäkta om jag säger något som inte <stämmer. Jag har bara en aning om vad de används till.
<Är bara mediahora o designar layouter )

Om du inte kn något om php, asp och annat, hur kan du uttala dej om dem? för de gör du när du säger att flash kommer att ta över hela internet(????). ditt inlägg är typiskt av de som endast kan en sak, och eftersom inte kan eller inte lyckas sig annat, så försöker de tala för "sin" teknik. bra jobbat.

Till den anadra personen som sa att om man vill skapa html räcker de att ta fram antecknigar o skriva några taggar, kan jag bara applådera för. du är säker en guru i html. grattis till dej med!

/ RADERAT /Mod
spqr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-19, 19:29 #28
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
spqr. läs Reglerna och för diskussionen på en proffsigare nivå.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-20, 17:26 #29
Ace Ace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 23
Ace Ace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 23
Personligen tror jag att HTML kommer hålla länge till...sen kommer XML och ta över marknaden...HTML kommer nog alltid användas...för de e ju bara att knåpa lite i antekningar så har man en hemsida.... de e riktigt simpelt...iaf om man pratar sidor på amtör-nivå..
Ace är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-03, 02:37 #30
Filipp Filipp är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 19
Filipp Filipp är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 19
Kan sökmotorernas "robotar" hitta texten på en flash-sida?

Finns det någon nödvändig funktion i flash som inte kan göras i html/asp/php?

Jag tycker det viktigaste är att hemsidan har ett användarvänligt gränsnitt som på bästa sätt förmedlar informationen/tjänsten. Hittills har jag inte stött på någon flash-sida som har en bättre användarvänlighet än vad en bra html-sida kan ha. Webmasternetwork, tex, tycker jag fungerar alldeles utmärkt i html.

Fast jag måste säga att jag tycker flash-sidor kan vara otroligt häftiga och imponerande designmässigt. Därför är det självklart bra representation för ett företag som sysslar med design att göra sin webbsida i flash.
Filipp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017