Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Flash

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-09-28, 22:50 #11
sEia sEia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 11
sEia sEia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 11
Det ligger nog lite i det.
Även om det finns många sidor idag som är allt för "flashiga", så verkar det som att "folk" hellre vill se sidor med lite liv i.
sEia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-29, 12:09 #12
miche miche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 57
miche miche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 57
Citat:
Hmm.. Flash kommer ALDRIG dominera internet... det är alldeles för krångligt att ändra i när man väl gjort en presentation i det. Det är mycket svårare att jobba i än vanlig HTML...
Vad är det som är svårare att ändra? Att det är svårare än html beror väl helt enkelt på att man får ta och lära sej det.
miche är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-29, 12:18 #13
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Vad som är svårare?

Men herregud - har du nån gång gjort en sida i HTML? Du öppnar antekningar och skriver lite ord med lite HTML taggar och vips - du har en hemsida.

T.ex koppla en HTML sida mot en databas och få den att lista innehållet är mycket mycket enklare än att få en flash sida att göra det.

Jag kan göra det och jag jobbar i Macromedia Flash MX - jag tycker det är enkelt att skapa flash sidor men HTML är fortfarande oerhört mycket enklare..

Det är det som gör att HTML alltid kommer dominera.. Du kommer aldrig behöva annat än Anteckningar för att göra en HTML sida - för att göra flash bör du ha mindre kunskaper i animering, programmering och timeline redigering.

Men jag kanske pratar i nattmössan - jag har ju bara sysslat med detta i 8 år nu...
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-29, 12:35 #14
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Huruvida HTML kommer dominera om 10 år jämfört med XHTML, kan dock diskuteras
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-29, 14:16 #15
sEia sEia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 11
sEia sEia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 11
Citat:
Men herregud - har du nån gång gjort en sida i HTML? Du öppnar antekningar och skriver lite ord med lite HTML taggar och vips - du har en hemsida.
Jo visst har jag gjort en sida i anteckningar och det tycker jag verkligen inte är enklare än att rita ihop något i flash.

Men mer relevant är väl det som cerebus säger, kommer verkligen html vara dominerande?
Det tror inte jag, något bättre måste de väl komma på!
sEia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-29, 15:49 #16
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Att sitta och knåpa HTML i Anteckningar är bara sååå 90-tal

HTML (eller nån framtida utveckling) kommer att vara kvar. Även Flash sidor är inpackade i HTML.
Däremot kommer det inte att synas, HTML finns där men utan att märkas.

Jämför med pre-press, det är väl ingen numera som sitter och knåpar PostScript i Anteckningar?

På sikt kommer vi inte ens att välja Flash eller HTML eller nåt annat. Vi designar vår information i ett webblayoutprogram, och sen kommer det att presenteras på det sätt som passar bäst för användaren.

Tror jag.
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-29, 16:16 #17
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Flash är såpass mycket enklare säger flashhetsarna. Jag vill, utan vidare erfarenhet av Flash-utveckling, påstå motsatsen. För att nämna ett par grundläggande webbfunktioner:
  • Tillbaka-knappen i browsern fungerar på de flesta flash-sidor mycket dåligt, eller inte alls. En sådan funktion måste skrivas i flash-objektet. Även om detta görs är nackdelen den, att funktionen inte är på det vanliga stället.
  • 'Find in page' i webbläsaren fungerar inte. Därmed måste även en sådan funktion skrivas. Återigen hamnar den på en ovan (och mer eller mindre slumpad) plats i besökarens GUI.
  • Scrollen! Många, men inte alla, flashsidor har ett system för scrollningen vilket gör att den ovana har svårt att scrolla, och det tar evigheter extra för den vana. Jag själv, till exempel, använder rätt ofta scrollen på min mus när jag navigerar. Denna funktion är nästan oexisterande i flash-världen.
  • Hjälpmedel för personer med diverse svårigheter är svåra att använda med flash, om man inte lägger en hel del möda på det. Detta har förbättras en hel del på de 2 senaste åren, men en normal flash-sida ligger långt efter en normal HTML-sida.

Trots allt tycker jag inte det största felet med flash är själva teknologins nackdelar, då den även har många fördelar. Det största felet ligger hos skaparna av flash-sidorna. 'Vi kan animera överallt. Varför inte göra det?' verkar vara en väl utbredd åsikt, om möjligt värre än snöflingor med javascript för ett bra antal vintrar sen. Flash-siterna tenderar också röra på information man ska ta till sig, vilket resulterar att de som inte är så pigga i skallen eller de som inte hanterar använt språk flytande, har svårt att ta till sig den. Informationene drar också åt att vara mer ytlig och kortfattad på flashsajter.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-29, 17:07 #18
sEia sEia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 11
sEia sEia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 11
Håller med om mycket som du skriver. Men jag tror iofs att mycket kommer att lösa sig i framtida flashprogram.

Det är nog sant att html kommer finnas som grund till det mesta.
Men om man ser till syften med hemsidor tror jag att de flesta bygger sina sidor i antingen flash eller php,asp och liknande.

T ex bygger man troligen inte en näthandelsida med flash och inte heller en presentationssida (utan massa text) i php.

Tror ni inte att man väljer efter syftet på sidan?
sEia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-29, 17:36 #19
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Nu har du nog allt pratat bort dig själv. Din senaste jämförelse mixar teknologier på serversidan respektive klientsidan så att jag inte ens kan se en strimma av logik.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-29, 17:59 #20
sEia sEia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 11
sEia sEia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 11
Va?
Jag menar bara att man säkert inte väljer att bygga hela sidor i flash om man gör stora sidor som kräver databashantering.
Istället kanske små presentationssidor som endast ska se bra ut och ge ett budskap.

Har absolut ingen erfarenhet av php,asp och så vidare så du får ursäkta om jag säger något som inte stämmer. Jag har bara en aning om vad de används till.

Är bara mediahora o designar layouter )
sEia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017