Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kan man lämna 800px bredd för 1024?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-27, 16:41 #21
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
men i vissa fall är det helt omöjligt att ha varierande. Som i mitt fall när jag gör ett community där medlemmarna kan designa egna presentationssidor etc. Dessa kan inte ha variabel storlek och de kan i princip heller inte lämna massa tomrum om upplösningen är för hög (ser dumt ut) och de kan absolut inte beskäras eller något annat om upplösningen är för låg.

Lite drygt läge faktiskt... Men det blir nog 800 så får jag se hur läger ser ut om ett år eller två... Eller så får vi se vad jag klurar ut. Jag har ett tag till på mig att fundera lite, det är ingen stor brådska..
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-29, 15:48 #22
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Originally posted by totoo@May 27 2007, 00:40
Mindre än 0.4% av mina besökare har 800x600... Så på den fronten är det inga besvär, jag kan lätt leva med att låta dessa (väldigt få) personer få veta att det är dags att byta upp sig. Men det är ju de som surfar omaximerat som gör det svårt. Synd att det är lite svårare att få statistik över dessa personer.
Min frågeställning skulle i och för sig vara varför någon använder 800 x 600. Det kanske inte enbart handlar om datoranalfabeter. Det kan röra sig om exempelvis synfel.

0.4% låter som en relativt liten andel så det är väl ett motiverat val att rikta in sig på 1024 x 768 i så fall. Ett tips är att i alla fall låta sidan vara användbar vid 800 x 600, så mycket kan vi förutsätta att oavsett eventuella handikapp eller skäl är de personerna förmodligen inte ute efter en fräsig design och för att vara realistiska är de säkerligen vana vid att hamna på sidor där de måste scrolla även i x-led.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-26, 22:14 #23
NordicNature NordicNature är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 18
NordicNature NordicNature är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 18
Jag vill bara tipsa om en artikel om vilken storlek man bör köra enligt hans åsikt.

http://www.cameronmoll.com/archives/001220.html

Han verkar köra med 960px

“Let’s face it: The jump from developing for 800×600 to 1024×n is inevitable; not only inevitable, but just around the corner, too.”
NordicNature är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-27, 11:25 #24
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Jag håller just nu på med min första lilla sida med över 900 pixlars bredd: siam-square .com. Kul att kunna "dra ut" bilder lite. Ger en helt annan känsla.

Statistiskt verkar det vara rätt tid att inrikta sig på 1024, speciellt om målgruppen är europeisk, men många i Asien håller fast vid gamla 800 (utan synfel, haha).
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-27, 12:25 #25
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 91
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 91
Nu spekulerar jag utan någon som helst fakta bakom, men när det gäller de som surfar minimerat (däribland jag själv) så har man nog en skärm med rätt så hög upplösning och kan därför se sidor optimerade för 1024px utan problem.
Patek Philippe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-27, 12:40 #26
Kabelkultur Gotlands avatar
Kabelkultur Gotland Kabelkultur Gotland är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 9
Kabelkultur Gotland Kabelkultur Gotland är inte uppkopplad
Nykomling
Kabelkultur Gotlands avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 9
Jag har helt gått över till 960-980px i bredd, om jag inte har en målgrupp för projektet som man med all sannolihet kan säga har äldre utrustning - typ pensionärer eller annan grupp som sällan eller aldrig finner anledning att uppgradera sina system.

Det blir nuförtiden väldigt sällan en produktion optimeras för 800px, om inte klienten uttryckligen kräver detta.

Med 960-980 px i bredd får man lite luft i browserfönstret på 1024 upplösning, och det tycker jag är bra i de flesta fall.
Kabelkultur Gotland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-05, 12:30 #27
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Ni som kör 900+ i bredd - har ni text över hela bredden eller har ni t.ex. en vänsterställd meny? Jag kan inte riktigt de här förhållandena med hur breda textrader ska vara etc men min förra designer tycker att textrutor ska vara typ 500 px breda annars blir de dryga att läsa. Om hans syn är störd eller "standard" vet jag inte...

Själv skiter jag i vilket, men jag vill inte göra så att mina besökare tröttnar på att läsa.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-05, 16:58 #28
minimunk minimunk är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 24
minimunk minimunk är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 24
Man får ont i ögonen av att läsa texter när det är för långa textrader.

Det medverkar till att det finns en sida på webben som jag inte har maximerad när jag surfar på, WN. Helt värdelöst egentligen att sidan sträcker sig ut över hela webläsarfönstret. Så oläsarvänligt.
minimunk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-05, 23:00 #29
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Nu har jag börjat läsa på lite inom ämnet och om siten inte är sådär vansinnigt textbaserad (läs: dokument) så verkar man inte göra någon lidande av att det är lite brett. Även om man lite här och var kanske har väldigt långa rader så är det inte så belastande om det är förhållandevis små textmassor.

Jag kommer dock ha ett forum som nu är tänkt att bli 960px brett... Hoppas det inte blir drygt att läsa där... Dock har forumet en sån där traditionell vänsterdel där avsändaren presenteras, så det bliir ju en tvåkolumnslayout där... Ah, det ska bli spännande att experimentera med detta sen...

Läsvärda artiklar om radlängder och annat extravagant inom bredder mottages gärna.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-09, 14:12 #30
tedeh tedeh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 51
tedeh tedeh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 51
Grejen är att det inte går att storleksbestämma bilder via CSS, åtminstone inte förrän CSS3 - som det kommer dröja år innan vi kan utveckla med. Så länge det inte går så kommer dynamiska sidor med oregulbundan bakgrundsbilder alltid att se ut som skit, vad man än gör. Jag dissar följaktligen alla dynamiska layouter (sådana som inte är väldigt enkla) för statiska ditton, det går helt enkelt inte att få det att se bra ut.
tedeh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017