Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kan man lämna 800px bredd för 1024?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-16, 15:58 #11
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Jag har en sån där trekolumnsdesign idag och jag hatar den. Jag har haft så i ungefär ett år och alla som arbetar med siten tycker att det är pest då man aldrig vet hur något ser ut för användaren. Man kan inte göra det riktigt bra för någon, utan det blir halvdant för alla. Då syftar jag på situationer då bilder och andra "designelement" är viktiga för webbplatsen.

Version 2 av samma webbplats kommer att ha fast bredd, och oj så mycket bättre den är att arbeta med. En trekolumnsdesign hoppas jag att jag aldrig mer behöver röra, för man måste anpassa contentfältet att bli extremt smalt, kanske 400 pixlar (om sidokolumnerna är 200px) om man ska anpassa sig för dem med 800px bredd. Om man samtidigt ska anpassa sig för dem med 1600px bredd så blir content istället 1200px vilket är en ökning med 200% - och att få det snyggt för båda dessa grupper är ofta helt orimligt.

Visst, det fungerar säkerligen prima i många fall, men ofta blir det skit imho.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-16, 23:45 #12
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Pixlar är inge vidare att använda för att bestämma bredden på kolumnerna, bättre att använda enheten em så att de som surfar med annan teckenstorlek än du själv slipper scrolla som faen eller få onödigt långa och svårlästa meningar om de kör med en mindre teckenstorlek.


Vill du veta mer?FWIW: Kolla omröstningen på Operas community: http://my.opera.com/community/.
Inte för att det säger så mycket, men ändå.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-17, 00:31 #13
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Roger är the shit!! (456bereastreet)
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-17, 20:05 #14
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
jo, roger är vettig, jag är mycket familjär med hans resonemang då de flesta vettiga säger ungefär samma sak. Dock är dynamisk bredd inte intressant i sammanhanget, pga att de försvårar och ofta gör det rätt omöjligt att designa bra när mycket bilder är inblandade.

Men men... Men det projektet jag hade i åtanke när jag skapade tråden kräver fast bredd av många praktiska anledningar, och det går verkligen inte att ha dynamisk. Så jag tänkte bara höra lite om det fanns några färska åsikter, men det är samma gamla ältande.

Jag tror jag fortsätter på 770 tills vidare, men det vore skönt, även för de flesta besökarna att få utöka lite... Det kan tyvärr vara nästan omöjligt att ändra sen, det kan ha luriga konsekvenser. Hmm.. aja...

Det är skoj i alla fall med folk som delar med sig av sina åsikter, även om det blev lite mindre liv här än vad jag hade hoppats på. Man kanske får vänta ett par år till innan det är värt att glömma 800 för alltid. Det kommer ju alltid finnas folk som kör omaximerat, men det är tröttsamt att anpassa sig för mycket efter dem, eftersom de faktiskt har alla möjligheter de vill ha, men bara väljer bort dem pga personliga preferenser.

Men men...
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-21, 19:42 #15
Osiriss avatar
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
Osiriss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Själv är jag nästan mer inne på att de med högre upplösning i stor utsträckning stör sig på sidor anpassade för 800px bredd.
I och med att de som har 1024 eller mer är i majoritet så är det väl bara att ta en titt i statistiken och sedan ignorera de som kör 800x600.
Osiris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-25, 11:34 #16
Ungdebatt Ungdebatt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 30
Ungdebatt Ungdebatt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 30
Det absolut bästa är just att ge möjligheten att välja bredd på sidan, dvs att man får välja mellan 800x600, 1024x768 etc etc

Det finns några sidor som ger den möjligheten genom ett enkelt knapptryck, och det är det bästa alternativet enligt mig. Men självklart, kräver lite mer jobb.
Ungdebatt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-25, 12:44 #17
abrakadabrafems avatar
abrakadabrafem abrakadabrafem är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 206
abrakadabrafem abrakadabrafem är inte uppkopplad
Medlem
abrakadabrafems avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 206
Om man är begränsad med text och bilder så är det väl rimligtvis bäst att ha en 800px bredd.
Eller vad tycker ni?
Är det bättre med mycket mellanrum mellan text och bilder och väldigt stor text i 1024?
Det är ju rätt "inne" nu.
Men om man har mängder med info så kan man väl köra på 1024 och ta det minst viktiga i högerkanten.
Dessutom beror det självklart på målgruppen.
abrakadabrafem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-25, 14:48 #18
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Originally posted by Osiris@May 21 2007, 18:42
Själv är jag nästan mer inne på att de med högre upplösning i stor utsträckning stör sig på sidor anpassade för 800px bredd.
I och med att de som har 1024 eller mer är i majoritet så är det väl bara att ta en titt i statistiken och sedan ignorera de som kör 800x600.
Som en av de som kör på 2560 x 1600 (vi är få och det är synd om oss) så kör jag i princip aldrig maximerat. Faktum är att jag egentligen börjar vänja mig vid ännu mindre bredd eftersom jag ibland upptäcker att jag har uppemot en tre, fyra flikar uppe jämte varandra när jag surfar runt i Opera.

Ett lite annorlunda perspektiv

I dagsläget kan vi faktiskt välja stylesheet för skärm, projektion, utskrifter, TV eller handhållna via attributet media. Att anpassa för alla olika plattformar är inte bara tvärt omöjligt utan även onödigt. Om vi nu ändå skall anpassa efter något så är det optimal radlängd. Normalt sett talar vi om kanske 45 - 65 tecken per rad. I CSS-termer så talar vi mellan 25 - 35em som ett vettigt mått för bredd. Med Default-värden blir det i runda slängar blir det någonstans mellan 400px till 560px som en bekväm radbredd att läsa.

Det ligger alltså ganska nära till hans att hålla sig runt 800 x 600 med de måtten till hands.

Enligt W3Schools browser statistik så körde 14% av deras besökare på 800 x 600. De skriver också: W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. This fact indicates that the figures below might not be 100% realistic. The average user might have display screens with a lower resolution.

Givetvis är det ens egen statistik och målgrupp man vill åt men personligen verkar det lite riskabelt att lämna 800 x 600 ännu.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-27, 01:40 #19
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Mindre än 0.4% av mina besökare har 800x600... Så på den fronten är det inga besvär, jag kan lätt leva med att låta dessa (väldigt få) personer få veta att det är dags att byta upp sig. Men det är ju de som surfar omaximerat som gör det svårt. Synd att det är lite svårare att få statistik över dessa personer.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-27, 12:00 #20
robert.liljedahls avatar
robert.liljedahl robert.liljedahl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 143
robert.liljedahl robert.liljedahl är inte uppkopplad
Medlem
robert.liljedahls avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 143
Jag anpassar överlag för 1024. Dock så kan jag ändå göra själva #container-delen till 800 så jag har lite spelrum för reklam. Som någon skrev så kan man göra så att besökaren får välja om sidan ska vara anpassad för 800x600 / 1024x768, speciellt myckte jobb är det inte. Bara att skifta mellan två css-filer. Så länge man inte har en otrolig pixel-design så är det kein problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffe
Citat:
Ursprungligen postat av Osiris
Om vi nu ändå skall anpassa efter något så är det optimal radlängd. Normalt sett talar vi om kanske 45 - 65 tecken per rad. I CSS-termer så talar vi mellan 25 - 35em som ett vettigt mått för bredd. Med Default-värden blir det i runda slängar blir det någonstans mellan 400px till 560px som en bekväm radbredd att läsa.
Helt korrekt.
Jag brukar försöka hålla mig runt 500px, absolut max 600px.
robert.liljedahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017