Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


ramar eller ej

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-15, 09:17 #21
Vinklubben Vinklubben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 105
Vinklubben Vinklubben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 105
Ur tillgänglighetssynpunkt är ramar förkastligt. De orsakar användbarhetsproblem för bl.a. blinda användare och många som använder pda:er och mobiltelefoner för att surfa.

Varför stänga ute användare när man inte behöver? Fler användare som kan använda din sajt = bättre business.
Vinklubben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-15, 09:26 #22
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
Att anpassa sin site för alla tror jag YTTERST få gör....man anpassar ju efter sin målgrupp. Gör man en sida för döva behöver du ju till exempel inte tänka så mycket på blinda.....vet man mycket om sin målgrupp behöver man knappast tänka på de enstaka få som faller utanför dessa ramar...

att inte kunna bomärka en sida i frame är ju inte heller några problem, antingen lägger du ju en länk på sidan för bokmärk denna sidan. eller högerklicka....att sedan köra ett script som flyttar in sidan i frames om den laddas utan har ingen betydelse för sökmotorn! Vad vi märkt i alla fall!


Däremot har vi lyckats med nått annat spännande, vi släppte vår site på engelska och svenska, när google indexerade siten valde den engelska, så vi har fallit ner typ 60 placeringar på google...:KUL!....men det löser sig snart hoppas jag!

/Fredrik
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-15, 11:13 #23
Spinns avatar
Spinn Spinn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 199
Spinn Spinn är inte uppkopplad
Medlem
Spinns avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 199
Fredrik, du har övertygat mig. Jag ändrar till frames.
Scriptet som gör att sidan automatiskt flyttar in i frames, var kan man ladda ner det? Stödjer de flesta webbläsare det?
Att kunna klicka på en länk för att bokmärka sidan var också en mycket bra idé. Det löser ju allt.

Hur skriver man i början av en sida för att sökrobotarna inte ska kunna se sidan? Kan ju vara bra att kombinera med det.

Personligen gillar jag frames eftersom det blir så lätt och snabbt att navigera. Också är det betydligt lättare än att infoga och inkludera.
Spinn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-15, 18:01 #24
Vinklubben Vinklubben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 105
Vinklubben Vinklubben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 105
Är inga problem att koda en webbplats som är tillgänglig för alla utan att göra avkall på målgruppsinriktning.

Bortsett från sämre affärer så tycker jag inte att det är moraliskt försvarbart att stänga ute människor med funktionshinder. T.ex. genom att använda ramar.
Vinklubben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-15, 18:12 #25
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
det är väl ungefär som att be en skidtillverkare att tänka på att han kanske bör tillverka skidor som är lämpade för personer som saknar ben......
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-16, 00:37 #26
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Känner att jag genom åren stött på så många problem med frames att jag bara måste starkt avråda från dem, speciellt om man har en komplex informationsstruktur och navigeing på sin site..ska nämna några problem jag stött på, förutom de som handlar om tillgänglighet och användbarhet:

- På en viss sida vill man ofta ladda upp till kanske 3-5 tillhörande menyer och undermenyer. Så det blir ofta så att man måste göra ett antal olika framesets för olika scenarion och layouter, kanske vill man på en viss sida vill visa en banner istället för en viss undermeny. Då måste man ladda om ett nytt frameset eller göra nån skum javascript lösning...eller så blir länkningen krångligare, tex om jag vill ladda olika menyer för samma frameset:

frameset1.php?meny1=main&meny2=categorys&meny3=pro ducts

istället för ( icke framesversion) :

dapage.php

vilket man måste hålla reda på om man länkar inom siten mellan olika avdelningar..
problemet är alltså att man måste hålla reda på vilken frameset man är på och vilken som hör till en viss sida.. väldigt ofta

Dessutom vill man ofta att det valda menyvalet i samtliga menyer och undermenyer ska markeras, så att man ser var på siten man befinner sig ,ofta inga problem när man klickar sig ner normalt i strukturen (förutom att man antingen måste ladda om sidan för att visa markeringen eller göra en dynamisk javascript markering)
...men tex om man kommer in från google på en viss sida som inte har framesetet med sig, då ska man dels ladda in framesetet och dels se till att menyvalen är markerade...
Allt går att lösa så klart men som utvecklare tar det nästan alltid mer tid i längden att använda ramar för större siter..
Och egentligen finns det ju ingen fördel med dom...
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-16, 12:19 #27
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by Fredrik@Dec 15 2005, 09:26
Att anpassa sin site för alla tror jag YTTERST få gör....man anpassar ju efter sin målgrupp. Gör man en sida för döva behöver du ju till exempel inte tänka så mycket på blinda.....vet man mycket om sin målgrupp behöver man knappast tänka på de enstaka få som faller utanför dessa ramar...

Jag tror nog att vi lungt kan räkna med att det kommer att komma lagar på att t.ex. webbutiker måste vara anpassade för personer med handikapp.

Det är lika bra att ta till sig detta redan idag i stället för att tvingas göra om sin webbutik i framtiden och då förmodligen till betydligt dyrare kostnad än att ha den "rätt" från början.

Sedan så finns det ungefär 1 miljon människor i Sverige som på något sätt stängs ute från många hemsidor på grund av att de är gjorda på sådant sätt att de inte tar hänsyn till en mängd olika saker.

Jag tror dock inte att frågan om frames eller inte handlar om målgrupp, dvs. att min målgrupp skulle vara speciellt förtjusta i frames och därför väljer jag att göra sidan med frames.

Det är enkelt att säga att jag gör inte min sida anpassad för blinda eftersom jag säljer filmer på min hemsida och som ni vet kan ju inte blinda se dem. MEN blinda kan ju faktiskt vara intresserade av att köpa en film till sina vänner, föräldrar, barn osv. Jämför med att köpa en film i en vanlig butik och i en webbutik. Hur kan en blind ens läsa titeln på en film i en vanlig butik? I en webbutik kan en blind få oändligt mycker mer infomation om en film än vad denne kan få i en vanlig butik. I detta fall är ju webbutiken ett ypperligt instrument att sälja filmer till blinda.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-16, 12:24 #28
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
Citat:
Originally posted by guran@Dec 16 2005, 13:19
/.../
Sedan så finns det ungefär 1 miljon människor i Sverige som på något sätt stängs ute från många hemsidor på grund av att de är gjorda på sådant sätt att de inte tar hänsyn till en mängd olika saker.
/.../
Säger inte att du har fel, men var har du fått den informationen?
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-16, 13:21 #29
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by guran@Dec 16 2005, 13:19
Jag tror nog att vi lungt kan räkna med att det kommer att komma lagar på att t.ex. webbutiker måste vara anpassade för personer med handikapp.
-"Ja du Nisse, jag ser att du använder röd färg på grön bakgrund. Du vet väl att en del av främst män är färgblinda. Jag ser ingen annan lösning än att jag skriver ut böter åt dig. Dessutom särskriver du vilket irriterar majoriteten av alla innevånare. Jag lägger på 1000kr på böteslappen för detta snedsteg." h34r:
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-16, 13:38 #30
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Originally posted by guran@Dec 16 2005, 13:19
Jag tror nog att vi lungt kan räkna med att det kommer att komma lagar på att t.ex. webbutiker måste vara anpassade för personer med handikapp.
Jag tror nog lungt vi kan räkna med att det inte kommer inträffa för kommersiell icke statlig verksamhet. Tanken är ju helt absurd
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017