Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bredden på väg bort?!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-25, 14:05 #11
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jo, snyggt är det onekligen men tror det passar bäst till ganska enkla sidor. Har man avancerade annonslösningar och dylikt så fungerar det sisådär.

Det där håller jag absolut inte med om. Jag blir betydligt mer irriterad om jag måste anstränga mig för att kunna nå alla delar av webbplatsen. Hellre då en prydlig, enklare mobilversion. Normalt vill jag bara ha snabb information via mobilen, vill jag surfa "på riktigt" använder jag datorn.
Spännande att man kan tycka så olika :-)

Vad jag stör mig mest på mobilsidor är nog:
1) Att mobilsidorna sällan erbjuder samma mängd information & funktioner som originalet
2) Att designen inte är samma, dvs jag måste börja om på nytt för att lära mig hur upplägget är, var jag hittar saker, etc.
3) Att mobilsidorna generellt är så dåligt testade med döda länkar, etc.
4) Att det inte finns någon klar gräns när man skall få upp mobilsidan vs. originalet. Från vilken skärmstorlek bör den riktiga sidan visas, 4", 5", 7"..? Skall jag få upp mobilsidan på läsplattan eller bara på mobilen?

En sak jag gillar är att både wikipedia och flera WP-teman erbjuder att komma ihåg ens val om man vill använda originalsidan istället för mobilsidan.

-- Ber om ursäkt om jag fortsätter OT-diskussionen, men tycker ämnet är så intressant

Senast redigerad av coredev den 2012-04-25 klockan 14:06 Anledning: Ursäkt för OT
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 18:12 #12
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Spännande att man kan tycka så olika :-)

Vad jag stör mig mest på mobilsidor är nog:
1) Att mobilsidorna sällan erbjuder samma mängd information & funktioner som originalet
2) Att designen inte är samma, dvs jag måste börja om på nytt för att lära mig hur upplägget är, var jag hittar saker, etc.
3) Att mobilsidorna generellt är så dåligt testade med döda länkar, etc.
4) Att det inte finns någon klar gräns när man skall få upp mobilsidan vs. originalet. Från vilken skärmstorlek bör den riktiga sidan visas, 4", 5", 7"..? Skall jag få upp mobilsidan på läsplattan eller bara på mobilen?
1) Då har man i min mening misslyckats fatalt med mobilanpassningen.
2) Här finns det en poäng, men sanningen är att det oftast blir betydligt enklare att navigera på sidan. Tänk på att många besökare inte varit inne på sidan tidigare också.
3) Responsive löser ju detta helt iom att det är samma gränssnitt bara att det är anpassat efter bredden på sin skärm.
4) Det gör det visst. Övergångarna kan du definiera med pixelexakthet med hjälp av media querys. Om du drar i webbläsarfönstret kan du bli rörigt, men enda gången layouten eventuellt kan ändras annars är om du växlar mellan landscape och portrait och det ger i min mening en helt ny dimension i webbsurfningsupplevelsen. T.ex. på paddan kan du få upp sidebaren om du kör landscape eller få en annan layout med större bilder.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 19:00 #13
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Spännande att man kan tycka så olika :-)

Vad jag stör mig mest på mobilsidor är nog:
1) Att mobilsidorna sällan erbjuder samma mängd information & funktioner som originalet
2) Att designen inte är samma, dvs jag måste börja om på nytt för att lära mig hur upplägget är, var jag hittar saker, etc.
3) Att mobilsidorna generellt är så dåligt testade med döda länkar, etc.
4) Att det inte finns någon klar gräns när man skall få upp mobilsidan vs. originalet. Från vilken skärmstorlek bör den riktiga sidan visas, 4", 5", 7"..? Skall jag få upp mobilsidan på läsplattan eller bara på mobilen?
Det "finns" inga mobilsidor med RWD. Det finns sidor som fungerar optimalt på flera skärmar.

1) En bra RWD har inte detta problemet. Vi lyfter i vissa fall bort stora bilder, men i övrigt är all funktionalitet på plats. Däremot förtydligar vi navigering (= gör ordentliga knappar så att du får plats med dina fingrar när du trycker), byter ut sliders till dropdowns (= svårt att använda en slider på en pekskärm, bra på en dator) etc.

2) Med mobilens automatiska omskalning vet man på förväg inte hur mobilversionen kommer att se ut. Gör man RWD på ett bra sätt gör man den så att den fungerar bra tillsammans med den vanliga designen, men anpassas på ett sätt som är lämpligt.

3) Som sagt, det finns inga mobilsidor med dåliga länkar om man använder RWD. Mobilsidan är den vanliga sidan som är mobilsidan som är samma sida som när du skriver ut den på papper.

4) Med risk för att bli tjatig, det finns ingen mobilsida
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 22:01 #14
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Jag var nog lite otydlig, i mitt senaste inlägg pratade jag om rena mobilsidor, ej responsive design. Jag håller med om att responsive design löser en del av dessa problem ganska så elegant. Som utvecklare tycker jag såklart det är spännande med responsive och har fått tillfälle att pröva på det på mitt dayjob, men som användare tycker jag att surfa på ursprungssidan är det allra enklaste och bästa :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 23:32 #15
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Jag var nog lite otydlig, i mitt senaste inlägg pratade jag om rena mobilsidor, ej responsive design. Jag håller med om att responsive design löser en del av dessa problem ganska så elegant. Som utvecklare tycker jag såklart det är spännande med responsive och har fått tillfälle att pröva på det på mitt dayjob, men som användare tycker jag att surfa på ursprungssidan är det allra enklaste och bästa :-)
Håller med dig helt och hållet. Tycker bara att det är irriterande att behöva lära sig sidan på nytt. Även om sidan bara använder sig av responsive design så är det många som kompromissar sidebars och liknande med display:none eller dylikt.

Om man håller sig till rimlig bredd på sektioner och texter så behövs inte något extra för att enkelt läsa och navigera en vanlig hemsida i mobilen.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-26, 07:59 #16
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
RWD är bra, man får tänka på alla stackarna med iPhone som inte har alltför stor skärm, då är det bra att anpassa sin layout
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-26, 10:28 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
RWD är bra, man får tänka på alla stackarna med iPhone som inte har alltför stor skärm, då är det bra att anpassa sin layout
Förr ville man ha så lite mobil som möjligt, nu hör jag återigen folk säga att de lämnade mobilen hemma för att den är så stor och klumpig att ta med sig

coredev, du gillar inte appar heller då?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-26, 12:04 #18
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av daniel.s Visa inlägg
Håller med dig helt och hållet. Tycker bara att det är irriterande att behöva lära sig sidan på nytt. Även om sidan bara använder sig av responsive design så är det många som kompromissar sidebars och liknande med display:none eller dylikt.

Om man håller sig till rimlig bredd på sektioner och texter så behövs inte något extra för att enkelt läsa och navigera en vanlig hemsida i mobilen.
Fast om man gör en bra mobilanpassad layout är det ju ytterst lite man måste lära sig och det går ju då på någon sekund att fatta vart allt finns. Värre är det ju om besökaren inte kan sidan och kommer in med mobilen och inte kan läsa vad som står i utzoomat läge och måste börja med att zooma in och därefter börja leta kors och tvärs för att hitta rätt sektion.
Det här är det nästan alla som inte gillar RWD säger, men det är nästan bara tekniker som håller på med webb som tycker så är min uppfattning. Detta bygger ju också på att man har vant sig med att hålla på och zooma in och ut för att kunna navigera sidor och läsa innehållet men det är ju långt ifrån optimalt.
Gömma innehåll helt bör man inte göra om det är något som tillför funktionalitet till sidan. Sidebars brukar hamna längst ned, men man kan lika gärna göra så att de hamnar högst upp innan huvudinnehållet om man vill det.

En av de största fördelarna är ju att man kan anpassa och degradera sidan så att den fungerar bättre på mobila enheter. En slider med små navgationspluppar får en ny navigation med tydligare och större knappar där man inte behöver sikta med fingret för att träffa rätt.

Sedan är det ju lite som tartareandesire är inne på att webbsidan ska fungera mer som en app om man kommer in med telefonen.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-26, 12:36 #19
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Även tidningar börjar med RWD:

http://bostonglobe.com
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-26, 12:48 #20
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Svt play kommer få sådan design, tycker det är smidigt. Dessutom färre plattformar för dom att uppdatera, i princip kan du ju fimpa sina appar.

http://beta.svtplay.se/
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017