Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


ramar eller ej

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-03, 09:46 #1
Stellan-nord Stellan-nord är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 44
Stellan-nord Stellan-nord är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 44
Hello.
Jag har byggt databasstyrda hemsidor med såväl ramar som helt utan.
Att sökmotorerna inte illar ramsidor vet vi och att icke ramuppbyggda sidor är mumma för sökmotoroptimering
Men det är för o nackdelar med dem båda.
Ramsidor behöver inte laddas om och på så sätt blir bläddring supersnabb.
Vid det motsatta så är omladdningen irriterande, men oerhört mycket mer effektiv vid sökmotoroptimering.

Någon som har synpunkter på detta eller har det diskuterats tidigare? :huh:
Stellan-nord är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-03, 10:03 #2
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Jag har nu försökt gå över till helt ramfria designer. Främst för att slippa krångla när någon hittar en undersida via sökningar eller använder direktlänkar till undersidorna.

Men även då jag vill att delen (menyn) som man oftast har i en frame också ska vara dynamsik och anpassad efter den aktuella undersidan. Detta gör att frames inte fungerar för mig längre.

Som du säger så kan det vara ba ur laddningssynpunkt men då fler och fler får "bredband" så är även detta en anledning som blir mindre och mindre viktig.

Så mitt tips är att försöka bygga utan frames om det är möjligt utifrån belastning av bandbredd på servern och försök optimera ner storleken på bilder och annat så laddningen iaf blir snabb.
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-03, 10:17 #3
Stellan-nord Stellan-nord är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 44
Stellan-nord Stellan-nord är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 44
Japp, håller helt med dig här. Jag vill helst jobba utan ramar numera om än man är uppväxt med dem. Jag kikade på netonnets sida ochser att dem kör med ramar....Konstigt tänkte jag, men iofs så behöver en sån site inte lobba in sig så hårt via sökmotorerna. Dem marknadsförs sig på annat sätt.
Stellan-nord är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-03, 15:57 #4
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Stellan-nord@Dec 3 2005, 11:17
Japp, håller helt med dig här. Jag vill helst jobba utan ramar numera om än man är uppväxt med dem. Jag kikade på netonnets sida ochser att dem kör med ramar....Konstigt tänkte jag, men iofs så behöver en sån site inte lobba in sig så hårt via sökmotorerna. Dem marknadsförs sig på annat sätt.
Anledningen varför webbutiker kör med ramar är ju för att de vill oftast presentera en "varukorg" på sidan som alltid håller sig på en bestämd plats. Flytande div-ar tycker jag ser lite "b" ut. Så det som återstår är att antigen ha så många produkter på en sida så att de fyller sidan och lämnar lite plats åt varukorgen utan att man måste skrolla, eller använda ramar.

För en webbutik som netonet, med så många produkter är första alternativet dåligt.

För en webbutik med få produkter, kan man kanske tänka sig att ha flera sidor med produkter.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-03, 15:59 #5
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Ramar är inte bra, främst för att de representerar en förlegad teknik. Att behöva läsa in 2 eller fler sidor vid ankomsten är ju negativt ur alla synvinklar (tex ur bandbreddsynvinkel). Dessutom så behövs dem inte längre. Iframe har sett till det. Inte heller iframe är nödvändig längre för övrigt. Att kunna scrolla på en separat yta i läsarfönstret är en dålig ide, som inte ger någonting och som bara gör det krångligare att interagera med sidan. Fler och fler inser det.

Angående att det skulle vara snabbare med ramar ur omladdnigssynvilkel är ju verkligen en något som går att diskutera. Visst man behöver inte ladda om en eventuell meny. Men å andra sidan, om man skapar menyer osv i korrekt xhtml och låter utseendet vara separerat från densamma med css, så kommer grafiken cashas. Och i ärlighetens namn, hur lång tid tar det att läsa in en semantiskt korrekt lista?.

Citat:
nledningen varför webbutiker kör med ramar är ju för att de vill oftast presentera en "varukorg" på sidan som alltid håller sig på en bestämd plats. Flytande div-ar tycker jag ser lite "b" ut. Så det som återstår är att antigen ha så många produkter på en sida så att de fyller sidan och lämnar lite plats åt varukorgen utan att man måste skrolla, eller använda ramar.
nja.. den största anledningen är nog att systemen de använder inte är skapade idag, utan i bästa fall för nåt eller ett par år sen. och tekniken/attityden går frammåt. Angående varukorgen så är det ju inte ett problem, man kan tex lägga den i överkant istället, eller absolut positionera den varsomhelst (det är sällan butiker av detta slag har centrerad dynamisk layout i sidled iaf), så det är ju inga problem.

Citat:
Jag kikade på netonnets sida ochser att dem kör med ramar....Konstigt tänkte jag, men iofs så behöver en sån site inte lobba in sig så hårt via sökmotorerna. Dem marknadsförs sig på annat sätt.
För det första så tror jag att dem mestadels riktar in sig på att köpa trafik (alltså extern seo) snarare än intern.. för det andra så är det säkert så att man i viss mån målat in sig i ett hörn med tekniken man en gång valt. Någonting som går hand i hand med det jag skrev tidigare.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-03, 20:25 #6
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Björn@Dec 3 2005, 16:59
Angående varukorgen så är det ju inte ett problem, man kan tex lägga den i överkant istället, eller absolut positionera den varsomhelst (det är sällan butiker av detta slag har centrerad dynamisk layout i sidled iaf), så det är ju inga problem.
Nu är det så att jag vet hur man löser tekniskt att smacka på varukorgen någonstans på sidan. Men när jag försöker omvandlas till "surfare" och inte webbutikhackare, så tycker jag att jag vill ha varukorgen synlig hela tiden. Så då återstår bara att dela upp produkter i sidor, så att användaren aldrig behöver scrolla. Men, har man då många produkter, så blir det många sidor. Vilket är besvärligt.

Så vad är din lösning på problemet?
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-03, 20:26 #7
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Ps. jag är i övrigt PRECIS emot ramar. Vanligtvis ser jag inte en enda fördel med dem.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-03, 22:45 #8
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
Jag har tidigare varit en av e få som förespråkat frames....och jag är väl fortfarande det. Jag förstår inte diskussionen angående att det är gammalmodigt och jadajada....för kunden ser det likadant ut, det går att sökmotoroptimera MINST lika bra med frames som utan, inga(vad jag vet) webbläsare har inte stöd för frames, större risk i så fall att en CSS inte laddas och att allt ser ut som hej kom o hjälp mig.

Jag ser ännu inte någon anledning till att överge frames för något annat. det krävs väldigt lite och enkel kod istället för att skriva spaltkilometer med kod i csser och div-ar o gud vet vad...

Skall vi se hur grillad man blir denna gången hehe

/Fredrik
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-03, 23:21 #9
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av zoran
Citat:
Ursprungligen postat av Björn
Angående varukorgen så är det ju inte ett problem, man kan tex lägga den i överkant istället, eller absolut positionera den varsomhelst (det är sällan butiker av detta slag har centrerad dynamisk layout i sidled iaf), så det är ju inga problem.
Nu är det så att jag vet hur man löser tekniskt att smacka på varukorgen någonstans på sidan. Men när jag försöker omvandlas till "surfare" och inte webbutikhackare, så tycker jag att jag vill ha varukorgen synlig hela tiden. Så då återstår bara att dela upp produkter i sidor, så att användaren aldrig behöver scrolla. Men, har man då många produkter, så blir det många sidor. Vilket är besvärligt.

Så vad är din lösning på problemet?
i så fall iframe...

går ju att lösa snyggt med tex ajax..med...
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-04, 07:43 #10
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Fredrik@Dec 3 2005, 23:45
Jag har tidigare varit en av e få som förespråkat frames....och jag är väl fortfarande det. Jag förstår inte diskussionen angående att det är gammalmodigt och jadajada....för kunden ser det likadant ut, det går att sökmotoroptimera MINST lika bra med frames som utan, inga(vad jag vet) webbläsare har inte stöd för frames, större risk i så fall att en CSS inte laddas och att allt ser ut som hej kom o hjälp mig.

Jag ser ännu inte någon anledning till att överge frames för något annat. det krävs väldigt lite och enkel kod istället för att skriva spaltkilometer med kod i csser och div-ar o gud vet vad...

Skall vi se hur grillad man blir denna gången hehe

/Fredrik
Det är inte användarvänligt med frames. För det första så vet användaren inte var han finns genom att titta på URL-raden, och inte heller kan han sätta bokmärke på en enskild sida. Det är tillräcklig anledning för att slippa frames.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017