Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Har råkat ut för domänpirat - vad göra?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-02, 03:50 #11
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Jun 1 2008, 22:43
Som sagt, jag har frågat konsulten och han vill inte berätta mer. Det lämnar naturligtvis öppet för spekulationer om relationen mellan föreningen och honom, men vill man inte berätta så slipper man.
3 000 kronor vill han ha för domänen i varje fall, för "endast självkostnader. Registrering, årsavgifter samt kostnad för överlåtelse."
Försök lös problemet, det där att man skall hänga ut någon på internet så fort det uppstår en tvist är inte heller seriöst, det finns folk som gladligen använder detta oseriöst.

Vad är det för top domän? Är det en .SE domän, så är 3000:- lite saftigaste lagret. Är det en .com så kan det vara befogad, då .com transfer är lite meckiga och man måsta anlita någon som kan .com transfer.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 05:25 #12
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Kör föreningens sida på en icke-IDN domän och vänta på IDN-domänen släpps. Han kommer släppa den efter att nästa räkning kommer. Ingen idé för honom att förnya den, om han inser att ni struntar i att köpa den av honom.


Citat:
Originally posted by klein@Jun 2 2008, 02:50

...
Är det en .com så kan det vara befogad, då .com transfer är lite meckiga och man måsta anlita någon som kan .com transfer.
...
Du är för rolig, klein. Jag är ganska trött och har ganska nära till skratt, så .... Det var dock det dummaste jag hört. Ett ägarbyte av .com domän tar mindre tid att utföra och man kan göra det själv med lite copy&paste av "authorization code", till skillnad från en .se som måste skickas till ett ombud.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 08:52 #13
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Tack för svar. Jag tänker inte hänga ut honom här. Han tar säkert sitt förnuft till fånga så småningom. Och föreningen får klara sig på den domän de har. IDN-domänen finns det inget att göra av.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 11:19 #14
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag måste säga att jag ställer mig väldigt förundrad över att dels kalla konsulten för "domänpirat" - då det ganska tydligt visar sig att konsulten alltså registrerat domänerna i eget namn (högst sannolikt under de förespeglingar att han skulle få aktuellt uppdrag). Inte helt osannolikt har konsulten ifråga endera varit med och startat föreningen eller att han/hon har en stark koppling till den.

Sedan förändras förutsättningarna och han får av nån anledning inte uppdraget.
Frågan gäller då - vem har rätt till domänen ifråga?
Ja jag ser ju ingen automatisk rätt till föreningen iaf - det kanske andra gör, men jag ser det nog rimligt med en köpeskilling involverad.

Sen tror jag att många stirrar sig blinda på prisbilder för domäner hos lågpriswebbhotellen idag - jag vill be om att uppdatera herrskapet om att priset för en .se-domän varierar ganska mycket mellan 45:- till ett par tusen kronor beroende på vart man vänder sig. Så att lägga kommentarer om att det skulle vara saftigt med 3K för nyreg, förnyelse och överlåtelse - är iaf inte jag kapabel till att svara på utan att veta vilka kostnader konsulten ifråga verkligen haft.

Men som det tydligt framgått ligger det mer bakom det här än vad som först visat sig - dvs gammalt groll, sannolikt gamla överenskommelser osv - Att då anklaga konsulten för att vara "domänpirat" tycker jag är aningen magstarkt..

Vill också bara nicka instämmande till Terabytes kommentar om Kleins expertkunnande kring ownertransfers av .com
Citat:
...
Är det en .com så kan det vara befogad, då .com transfer är lite meckiga och man måsta anlita någon som kan .com transfer.
...
Jag satt med tappad haka i en minut innan jag kunde fortsätta.. :blink:

Edit: ett par rättade stavfel
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 11:20 #15
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 689
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 689
Om domännamnet är oregistrerat äger väl ingen det? Oavestt vad eller?
WeaZear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 11:37 #16
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Originally posted by WeaZear@Jun 2 2008, 11:20
Om domännamnet är oregistrerat äger väl ingen det? Oavestt vad eller?
Vad menar du?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 11:40 #17
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Defintionen på en domänpirat är väl en person som registrerar snarlika domännamn till ett befintligt i hopp om att kunna sälja dem vidare till den som använder det befintliga. Den definitionen uppfyller konsulten ifråga med råge. Han har inte haft några uppdrag av föreningen, inte varit medlem eller engagerad. Om han vill passa på att ge igen för att han inte fått det uppdrag han hoppats på så tycker jag inte att det förbättrar hans position.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 11:46 #18
wwwws avatar
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 223
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
wwwws avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 223
Nej, detta måste onekligen vara en produktinnovation på piratmarknaden:

Kapning av oregistrerad domän

:]
wwww är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 11:49 #19
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Jun 2 2008, 11:40
Defintionen på en domänpirat är väl en person som registrerar snarlika domännamn till ett befintligt i hopp om att kunna sälja dem vidare till den som använder det befintliga. Den definitionen uppfyller konsulten ifråga med råge. Han har inte haft några uppdrag av föreningen, inte varit medlem eller engagerad. Om han vill passa på att ge igen för att han inte fått det uppdrag han hoppats på så tycker jag inte att det förbättrar hans position.
Magnus_A - Jag trodde faktiskt mer om dig!
Du skriver:
Citat:
Jag har pratat med honom. Han är inte så pratglad, men han har inte sagt något om relationen utöver att han är besviken över att han inte fått uppdraget att göra om hemsidan. Det kan säkert finnas mer, som varken folk från föreningen eller han vill prata om. Hot känns inte rätt i denna fråga, vill helst kunna tala honom tillrätta. Kan ju vara gammalt groll som spökar.
Citat:
Som sagt, jag har frågat konsulten och han vill inte berätta mer. Det lämnar naturligtvis öppet för spekulationer om relationen mellan föreningen och honom, men vill man inte berätta så slipper man.
Ganska tydligt sitter du alltså inte med all information - men är ändå kapabel till att döma konsulten som buse och pirat!?

Sorry - sånt går bort för mig..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 11:51 #20
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det låter, enbart av din berättelse att döma, som att något gått snett mellan de bägge parterna. Har uppdragsgivaren betett sig illa, vilket det luktar som, så tycker jag väl det är rätt åt dom. Förstår inte riktigt varför konsulten skulle göra på det viset annars då han praktiskt taget riskerar hela sin karriär...
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017