Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Trend på framfart

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-09, 17:39 #1
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Har på senare tid sett fler och fler sidor som gör likt flera amerikanska länkkataloger och söktjänster, de kör clockade redirects. Många av dessa (de nya Svenska) har närmar 10 000 specifierade sidor som de använder för att dra trafik till deras söktjänster/länkkataloger.

Dessa gör såklart resultatet inrrelevanta. Jag har varit i kontakt med Google (grymma på snabb respons) och de säger att det i princip är omöjligt för dem att ta bort de sidorna ur sökresultatet, men vaddå? Det kan väl inte handla om mer än ett 100-tal sidor det gäller. De borde inte vara speciellt svårt att excluda de sidorna, eller?

Exempel på sidor:
Exempel 1
Exempel 2
Exempel 3
Exempel 4

P.S. Det är samma person som ligger bakom alla dessa sidor. Finns det något sätt som man kan få bort dessa sidor, tror ni att nic respektive godaddy kan tänka sig att avregga domänerna?
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 18:08 #2
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Är du säker på att det är samma firma som ligger bakom även etrafik.com/onlineguiden.com? Jag tänkte skriva ett argt inlägg om dem idag faktiskt, men jag hittade inte att den firman står bakom de två domänerna även om jag hade för mig det.

Jag anmälde etrafik.com till Google för några veckor sedan. Jag har inte fått något svar än, men förstår inte riktigt hur de kan säga att de inte kan ta bort resultaten. Att de kan svartlista domäner ser jag som en ren självklarhet. Det är nog mer att de ska orka bry sig, Sverige är litet. Anmälningar kan göras på http://www.google.com/contact/spamreport.html.


Edit: Med hänvisning till reglerna.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 18:47 #3
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Känner dessa grabbar väl bor i samma stad som jag och hjälper mej att sälja annonser på en av mina sidor, duktiga på SEO, det dom gör är i princip som alla vi andra gör, fast dom gör det i större skala som ett heltidsjobb.

Internationellt har detta hållt på i 7+ år, men det är först på senare tid jag sett det på svenska sökresultat i stor utsträckning, nu när Google inför filter för engelska kommersiella söksträngar ser man att det är ca 10 SEO företag som slagit sig in på svenska marknaden, "duktigast" är nåt tyskt företag.

Tycka vad man vill, men det här är ju ingen nyhet som man tittar på hur det sett ut i USA senaste 5 åren.

Se även Kelkoo, deras cachade söksträngar är väldigt dominerade i hela Europa, och får de 10 SEO företagen att framstå som småaktörer.

Tycka vad man vill om detta, vissa vinner vissa förlorar varje googleuppdatering, precis som GG brukar säga.

Jag är väl förmodligen lite skadad av att själv följt internationella marknaden noggrant, jag tycker dom är jättesmarta, men jag vet själv hur det känns när man tappar topplaseringar till SEO företag, Kelkoo och andra aktörer.

Bara att bita ihop och jobba hårdare.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 18:52 #4
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Citat:
Originally posted by WN@Feb 9 2004, 16:47
[...]
Se även Kelkoo, deras cachade söksträngar är väldigt dominerade i hela Europa, och får de 10 SEO företagen att framstå som småaktörer.
[...]
Håller med dig på den punkten.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 18:55 #5
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Att de använt metoden i USA ett antal år rättfärdigar inte så mycket, inte heller att Kelkoo gör det.

Jag håller inte alls med om att det är "i princip som alla vi andra gör". Det är rejäl skillnad på att medvetet bryta mot Googles regler och att omformulera sin sajttext så att fler nyckelord kommer med.

Att man tappar placeringar ibland får man helt klart leva med, jag har själv åkt ner rejält på sistone av andra skäl. Men konkurrensen ska åtminstone ske på någorlunda lika villkor, inte så att den som fuskar mest får bäst placering.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 19:08 #6
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by foks@Feb 9 2004, 16:55
Att de använt metoden i USA ett antal år rättfärdigar inte så mycket, inte heller att Kelkoo gör det.
Som jag skrev, man får tycka vad man vill, men onekligen är det spelets regler nu mer.

Vissa kallar det Spam, vissa kallar det SEO, tolkningsfråga anser jag bortser man från kvantiteten gör dom ju precis som alla andra aktörer som jobbar med sökmotortrafik.

Citat:
Det är rejäl skillnad på att medvetet bryta mot Googles regler.
Att Google skulle kunna sätta regler som folk följer ser jag som en omöjlighet, att google indexserar Kelkoo's cachade söksträngar är ju upp till Google, Kelkoo tackar ju bara och tar emot, ingen här vet ju ens om Kelkoo medvetet har gjort denna tekniska lösning för Googlebot eller för sina besökare, ett senario kan ju vara att webdesignerna inte har en aning om hur googlebot funkar.

Den dagen Google bestämmer hur min websida skall se ut vill jag inte se, och den dagen tror jag jag slipper iofs.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 20:01 #7
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Det är firman i who-is'en som ligger bakom dessa cloakade siter.
etrafik.com/onlineguiden.com/ap6.se och det är säkert inte dom enda.
Varje sitet har ca 5-6000 indexerade dörrsidor med redirects.

Själv har jag också anmält alla dessa för ett tag sedan.
Regler är ju till för att följas och hoppas dom i det snaraste blir avstängda.

Hans Sandblom | TjörnDesign


Edit: Med hänvisning till reglerna.
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 20:10 #8
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Jag förstår kelko och pricerunner som har deras produktbeskrivningar och liknande indexerade, men däremot att lägga in redirectade adresser som går till helt orrelevanta sidor, som inte har något med själva titeln att göra - det tycker jag är oschyst.

Citat:
jag hittade inte att den firman står bakom de två domänerna
Kollade på Whois på godaddy och nic. Såg även att adressen var pekad mot en rackspace-server, hur är reglerna uppbyggda på webbhotell, inte är det många svenska webbhotell som skulle ta emot sådana sidor?

Om denna trend sedan fortsätter, vad får vi se då? De första 20-30 sökresultaten med bara sådana sidor?
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 20:18 #9
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by qo-naq@Feb 9 2004, 18:10
Jag förstår kelko och pricerunner som har deras produktbeskrivningar och liknande indexerade.
Det är inte dom vi snackar om, det är kelkoo's "din sökning på Keyword gav 0 resultat" vi snackar om, precis som Seo företagen.

"Tyvärr finns det ingen information om Keyword".

Citat:
Om denna trend sedan fortsätter, vad får vi se då? De första 20-30 sökresultaten med bara sådana sidor?
En sökning på ett engelskt keyword på altavisa innan dom tappade hela marknaden till google gav liknade sidor på första 1000 resultaten.

Undra vem google tappar till, alltheweb?

WN

##EDIT #####
Länk till 5460 exempel.
##########
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 20:33 #10
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Citat:
Ursprungligen postat av WN
Citat:
Ursprungligen postat av qo-naq
Jag förstår kelko och pricerunner som har deras produktbeskrivningar och liknande indexerade.
Det är inte dom vi snackar om, det är kelkoo's "din sökning på Keyword gav 0 resultat" vi snackar om, precis som Seo företagen.

"Tyvärr finns det ingen information om Keyword".
Okej, då förstår jag.
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017