Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Färdigt system för annonshantering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-23, 17:05 #1
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
Standard Färdigt system för annonshantering

Tjenare,

Jag letar efter ett system för att själv ombesörja annonsförsäljning på min sida. Det jag vill är i princip att lägga upp annonser från mina annonsörer på min sida och sedan mäta visningar/klick/konverteringar. Viktigt är också att mina annonsörer kan logga in någonstans och se statistik över sin investering så som konverteringsgrad m.m.

Jag har sökt runt lite här och sett att någon pratat om OpenX och jag var inne på deras hemsida. Det verkar väldigt komplext och av vad jag förstod (vilket kanske inte var så mycket...) så behöver jag 10% av all funktionalitet. Nu stod det inget pris på deras sida mer än att det var beroende på antal visningar men kan ändå tänka mig att det är väldigt dyrt... Någon som vet?

Avslutningsvis, vet någon om det finns fler än Tailsweep som säljer in annonser på ens sida och betalar CPM? Jag kan inte ens logga in på Tailsweeps sida efter att ha registrerat mig...

Jag bockar och bugar på förhand
/Daniel
SmickSmack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-23, 17:40 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Det du letar efter är en Adserver. Det finns väldigt många leverantörer att välja mellan. Har du en tung sida rekommenderar jag dig att köra en "hostad"-lösning om du inte är insatt i serverdrift.

Annars finns:
Google Ad manager
Sitescout
Smart AdServer

Annars är det bara o söka på Adserver på Google så hittar du ett ton

Om du kör WP finns AdRotate som är väldigt enkelt och avskalat. Kanske passar dig, om du kör WP då.

Om du ska mäta konverteringsgrad så kommer du behöva någon form av postback eller trackingpixelstöd i systemet. Normalt, vad jag vet, så brukar inte det finns i Adservers eftersom de är mer koncentrerade på att leverera annonser o mäta dessa. Sen vad som händer på annonsörernas sida får de mäta själva. De vill ju ändå förmodligen ha sina trafikkällor samlade och sedan tagga upp dessa så de kan se fullständig statistik i ett dashboard.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-23, 19:50 #3
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
Aha så det är "adserver" som är det magiska ordet . Jag tackar så mycket för denna info och ger min in i gröten och börjar leta.
SmickSmack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-11, 21:52 #4
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
Har tittat runt lite nu och även lekt ganska djupgående med både Google DFP och OpenX (hosted). Vad tänkte Google med när de skapade sitt system med kod både i header samt för varje individuell annons? Då tänker jag främst på header-koden, varför? Det ställer till det mycket på min sida då jag har ett färdigt system för att lägga in själva annonskoden på olika delar av sidan både sida för sida och gällande placering. Men header-koden ställer till det. Dessutom klarar DFP inte av att läsa av 95% av alla svenska annonsnätverks koder utan kräver tillägg i koden. Synd, då jag annars gillade DFP bättre än OpenX.

Gällande OpenX, vad ska man välja här? Hosted eller ska man slänga in det på ett webhotell? Hur länge klarar man sig med webbhotell innan det blir segt? Är det risk business så fort man ska uppdatera eller går det problemfritt för det mesta?

Jag har läst runt lite här på WN men det är mest gammal input så tänkte att det kan vara dags för lite ny fräsch feedback på ämnet
SmickSmack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 15:46 #5
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
Jag fortsätter med att prata lite med mig själv i denna tråd...

Nu har OpenX On Ramp (alltså den hostade gratisversionen av OpenX) gått i graven. Företaget hävdar att på grund av alla hacker attacker så lägger de nu ner On Ramp med omedelbar verkan, kvar finns bara en inloggning för att kunna tanka ner statistiken och föra över till sin nya lösning.

1. Är det någon som har tips på bra och prisvärt hostad adserver?
2. Kan man köra OpenX från ett webbhotell eller krävs VPS el. motsv? Om så, hur många träffar/vecka klarar man innan man bör köra OpenX på en kraftfullare lösning?
SmickSmack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 15:57 #6
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Citat:
Ursprungligen postat av SmickSmack Visa inlägg
Jag fortsätter med att prata lite med mig själv i denna tråd...

Nu har OpenX On Ramp (alltså den hostade gratisversionen av OpenX) gått i graven. Företaget hävdar att på grund av alla hacker attacker så lägger de nu ner On Ramp med omedelbar verkan, kvar finns bara en inloggning för att kunna tanka ner statistiken och föra över till sin nya lösning.

1. Är det någon som har tips på bra och prisvärt hostad adserver?
2. Kan man köra OpenX från ett webbhotell eller krävs VPS el. motsv? Om så, hur många träffar/vecka klarar man innan man bör köra OpenX på en kraftfullare lösning?
Kör openx, kanske låter mer komplicerat en vad det är.
Jag började med den gratis managerade versionen först för att få inblick direkt.
Efter ett tag så installerade jag den egenhostade vilket bara simpelt, inte svårare en wordpress eller joomla etc.
Den har all funktionalitet du eftersöker som annons pott, eller cpm, cpa etc.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-14, 09:42 #7
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
Installerade OpenX på webbhotell och det var enkelt precis som du säger. Jag har inte börjat publicera några annonser än, så får se om det räcker prestandamässigt. Jag har dock inte jättemånga visningar så tror inte det ska vara några problem.
SmickSmack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017