Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kreditupplysningar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-16, 16:30 #1
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
Hej!

Jag har aldrig tagit kreditupplysningar på företag jag gör affärer med. Dock nu så tror jag att det vore bra och göra det. Testade bara RatSits egna tjänst och tyckte den var bra.

Vilka företag använder ni er utav? Vad kollar ni mest på? Vad bör man vara extra noga med?

Tack för svar!
ledstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-16, 16:48 #2
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by ledstrom@Jul 16 2008, 16:30
Hej!

Jag har aldrig tagit kreditupplysningar på företag jag gör affärer med. Dock nu så tror jag att det vore bra och göra det. Testade bara RatSits egna tjänst och tyckte den var bra.

Vilka företag använder ni er utav? Vad kollar ni mest på? Vad bör man vara extra noga med?

Tack för svar!
Allabolag.se ger en del siffor, ring KFM om betalningsanmärkningar.

För upplysningar finns annars biz check och creditsafe.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-16, 19:47 #3
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Originally posted by klein@Jul 16 2008, 16:48

Allabolag.se ger en del siffor, ring KFM om betalningsanmärkningar.
För upplysningar finns annars biz check och creditsafe.
KFM har bara uppgifter om skulder och inte betalningsanmärkningar.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-16, 19:57 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av ledstrom
Hej!

Jag har aldrig tagit kreditupplysningar på företag jag gör affärer med. Dock nu så tror jag att det vore bra och göra det. Testade bara RatSits egna tjänst och tyckte den var bra.

Vilka företag använder ni er utav? Vad kollar ni mest på? Vad bör man vara extra noga med?

Tack för svar!
Allabolag.se ger en del siffor, ring KFM om betalningsanmärkningar.

För upplysningar finns annars biz check och creditsafe.
Kreditupplysning kostar ofta lite pengar, så det beror på hur mycket pengar du kommer att riskera om det är lönsamt. Är det under 1000-lappen är det knapast värt att ta en kreditupplysning. Som kan kosta från 5,00-300,00 SEK beroende hur mycket du vill veta.

Kronofogden har inga betalningsanmärkningar, men de håller reda på om det skett ansökningar om betalningsföreläggande och omdet finns aktuellt skuldsaldo som gått till KFM.

Observera att bedömningen om en kund är seriös inte har med betalningsanmärkningar att göra, det är ett trubbigt intrument. Vissa företag kan ha många betalningsanmärkningar men ändå bli dina bästa kunder som alltid betalar i tid, tidigare skulder kan ha med konflikter och okunnighet om rutiner att göra.

Det kan liväl vara så att företag som inte har en enda fläck i registret kan vara de värsta busarna, detta enligt min egen erfarenhet. Så tillförlitligheten i registren är ganska låg, du måste göra en egen bedömning av kunden i varje enskild fall ändå.

Gör ALDRIG affärer med företag eller personer som inte vill skriva under ett avtal, det är blinkande röd flagg direkt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-16, 20:24 #5
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
Det är sant, tack för svaren, jag läste nyss att Google har en kreditlimit på 0, så det är precis som du säger Conny att Kreditupplyssning är nog inte allt.
ledstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-17, 03:15 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by ledstrom@Jul 16 2008, 20:24
Det är sant, tack för svaren, jag läste nyss att Google har en kreditlimit på 0, så det är precis som du säger Conny att Kreditupplyssning är nog inte allt.
Ja, man ska inte låta sig styras av kreditupplysningar enbart, använd sunt förnuft oxo.

Enligt Amfa Finans sm jag anlitade en gång i tiden så skulle man ta kreditupplysning varje gång man fakturerade (jag fakturerar månadsvis) men de tog ju 146 kr + moms för en kreditupplysning så de snackade ju i egen sak så att säga.

Omman begär förskottsbetalning av en kund kan du ganska säkert räkna med att tappa den kunden. Så kreditupplysning ska användas för att få mer info om kunden, men avslöja inte alltid vad du vet om kunden. Men börjar de knussla och har dåliga kreditbetyg så ska man vara försiktig, avstå hellre från att göra en dålig affär, än att ge dig in i ett riskfyllt projekt, om det gäller mycket pengar.

Bestäm en största risk du är beredd att ta. Det kan vara ett belopp i förhållande till ditt företagets årsomsättning exempelvis 1% av årsomsättningen, det blir 10 000 SEK om du omsätter 1 Mkr.

Själv jobbar jag med stora risker då mina månadsfakturor ligger på ca 110 000-150 000 SEK, när man har 35 dagar netto som betalningsvillkor så kan det bli två månader fakturering som kredit till en och samma kund, ca 20-25% av årsomsättning, en vansinnigt hög risk. Men jag har en bra bruttomarginal som kompenserar risken.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-17, 09:11 #7
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Din risk är inte så hög om det bara är utebliven inkomst och du jobbat gratis en månad. Men har du betalat underleverantörer och anställda så blir det riktigt illa. De ska ju ha pröjs även om kunden inte betalar.
Det är ofta de gamla trogna kunder man förlorar mest på, så agera direkt om en annars regelbunden betalare börjar sacka efter med betalningarna. Även om det känns svårt i en upparbetad relation.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-17, 20:02 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Jul 17 2008, 09:11
Din risk är inte så hög om det bara är utebliven inkomst och du jobbat gratis en månad. Men har du betalat underleverantörer och anställda så blir det riktigt illa. De ska ju ha pröjs även om kunden inte betalar.
Det är ofta de gamla trogna kunder man förlorar mest på, så agera direkt om en annars regelbunden betalare börjar sacka efter med betalningarna. Även om det känns svårt i en upparbetad relation.
Jag hävdar att det är lika illa om det gäller eget arbete eftersom det är pengar som pengar som inte kommer in i företaget. Det finns fasta kostnader som ska betalas även om det inte är direkta kostnader.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-23, 08:23 #9
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
Din risk är inte så hög om det bara är utebliven inkomst och du jobbat gratis en månad. Men har du betalat underleverantörer och anställda så blir det riktigt illa. De ska ju ha pröjs även om kunden inte betalar.
Det är ofta de gamla trogna kunder man förlorar mest på, så agera direkt om en annars regelbunden betalare börjar sacka efter med betalningarna. Även om det känns svårt i en upparbetad relation.
Jag hävdar att det är lika illa om det gäller eget arbete eftersom det är pengar som pengar som inte kommer in i företaget. Det finns fasta kostnader som ska betalas även om det inte är direkta kostnader.
Bero på vad man säljer! Jag bruka ge faktura till min kunder, som köper konsumentprodukter. Normalt sätt ge jag inte faktura till folk har betalningsanmärkningar, men man måste bedöma. En 40 talist, som har kommit tvist med skattemyndigheten kan man ha viss sympati för, medan en 80 talist som har 2 skärm sidor med betalnigs anmärkningar kanske man undviker att sälja emot faktura till.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-23, 19:33 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Originally posted by -ConnyWesth@Jul 17 2008, 20:02
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
Din risk är inte så hög om det bara är utebliven inkomst och du jobbat gratis en månad. Men har du betalat underleverantörer och anställda så blir det riktigt illa. De ska ju ha pröjs även om kunden inte betalar.
Det är ofta de gamla trogna kunder man förlorar mest på, så agera direkt om en annars regelbunden betalare börjar sacka efter med betalningarna. Även om det känns svårt i en upparbetad relation.
Jag hävdar att det är lika illa om det gäller eget arbete eftersom det är pengar som pengar som inte kommer in i företaget. Det finns fasta kostnader som ska betalas även om det inte är direkta kostnader.

Bero på vad man säljer! Jag bruka ge faktura till min kunder, som köper konsumentprodukter. Normalt sätt ge jag inte faktura till folk har betalningsanmärkningar, men man måste bedöma. En 40 talist, som har kommit tvist med skattemyndigheten kan man ha viss sympati för, medan en 80 talist som har 2 skärm sidor med betalnigs anmärkningar kanske man undviker att sälja emot faktura till.
Du har absolut rätt i att man måste göra en egen individuell bedömning från fall till fall.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017