Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Det sägs att 80% av alla jobb aldrig annonseras på

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-04, 15:50 #1
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
Det sägs att 80% av alla jobb aldrig annonseras på AMS enbart 20% detsamma gäller dem andra arbetsförmedlingarna. Har ni nån aning om varför det är så? Är det för att det kostar mycket för en arbetsgivare att annonsera utan att få rätt kompetens eller vad är det för småsaker som skapat den här situationen på arbetsmarknaden i Sverige?

Nån som vet varför arbetsmarknaden är (från vad jag har hört) så mycket smidigare i Danmark och England?
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-04, 15:54 #2
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
slänga upp några platsannonser på ams har vi gjort ibland, brukar alltid ge en massa ansökningar MEN vi har alltid anställt någon som någon vänn/kollega eller vännsvänn har rekommenderat istället.

skriver man ut telefonnummret på AMS får man räkna med att bli telefonspammad i några dagar
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-04, 16:12 #3
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Det finns givetvis många bidragande orsak. Ett par borde vara följande:

1. Många jobb går direkt inhouse, man "befordrar" någon till tjänsten.

2. Det är oftast lättare att anställa någon som fått en rekomendation av en reko anställd istället för en helt okänd.

3. Arbetsförmedling mer eller mindre tvingar sina "A-kasseberoende medlemmar" att söka ALLA jobb. Därav får du som arbetsgivare in 19 åriga outbildade flerbarnsmammor som sökande till arbeten som kräver utbildning eller erfarenhet. Ansökningshögen behöver inte stanna på 500 ansökningar. Då kostar det rejält med pengar.

Det finns säkerligen mängder med fler förklaringar, men bara dessa räcker för att det skall bli lättare för chefen att fråga runt på företaget om någon har en kompis som är duktig och behöver jobb. Det är också lättare att befordra någon som verkligen är duktig som har ett mindre ansvarsfullt jobb. För att sedan fylla upp den mindre ansvarsfulla positionen med en ny kompis. osvosvosv.

Jag tror dock att kvalitén och mängden på ansökningarna är den största boven i dramat. Dvs systemet som tillämpas fel.
Kalledoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-04, 18:43 #4
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
Citat:
Originally posted by Kalledoo@Jun 4 2008, 16:12
Det finns givetvis många bidragande orsak. Ett par borde vara följande:

...
...

3. Arbetsförmedling mer eller mindre tvingar sina "A-kasseberoende medlemmar" att söka ALLA jobb. Därav får du som arbetsgivare in 19 åriga outbildade flerbarnsmammor som sökande till arbeten som kräver utbildning eller erfarenhet. Ansökningshögen behöver inte stanna på 500 ansökningar. Då kostar det rejält med pengar.

...
...

Jag tror dock att kvalitén och mängden på ansökningarna är den största boven i dramat. Dvs systemet som tillämpas fel.
Ah så om AMS gjorde sin matchingsdatabas effektivare dvs. en webbapplikation som inte tillåter folk att se kontaktinfo+kodord för en jobbannons utan rätt kompetens i sin kontoprofil.
Då skulle fler arbetgivare se annonsering på AMS som en möjlighet istället för som en börda med dagens AMS rutiner och Webbsystem?

Med ett mer strikt system då kan inte AMS tvinga folk att söka jobb som egentligen inte finns för en viss individ. Så man adresserar det verkliga problemet istället för att sopa problem under mattan. Och folk behöver inte jäkta upp sig med att söka irrelevanta jobb hela tiden bara för att A-kassan enbart kan använda piska men inte droska

Ett icke tekniskt systemfel hos AMS eller resonerar jag fel? (nja som leder till ett tekniskt fel i slutändan...)
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 10:36 #5
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Definiera "jobb" till att börja med. De riktigt intressanta jobben annonseras aldrig, de tillsätts genom kontakter/interna rekryteringar innan det ens är läge att gå ut externt.

Skall man rekrytera ny VD (till exempel) har jag svårt att tro att man lägger ut en annons på AMS. Troligare är att man går till en executive search firma eller ger styrelsen i uppdrag att hitta någon.

Skall man hyra in 10 st tidningsutdelare så går det nog bra att annonsera på AMS.

Sedan får man massa felsökningar och säljare som vill sälja tjänster när man annonserar på AMS.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-20, 21:02 #6
rudberg rudberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 79
rudberg rudberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 79
Citat:
3. Arbetsförmedling mer eller mindre tvingar sina "A-kasseberoende medlemmar" att söka ALLA jobb. Därav får du som arbetsgivare in 19 åriga outbildade flerbarnsmammor som sökande till arbeten som kräver utbildning eller erfarenhet. Ansökningshögen behöver inte stanna på 500 ansökningar. Då kostar det rejält med pengar.
Det stämmer, vilket gör det svårare.

Jag måste dock säga att jag aldrig haft något problem utan fått bra respons från arbetsförmedlingen, men jag tror att största problemet är faktiskt att många företag som söker någon inte bestämt sig riktigt exakt varför, till vad, och med exakt vilken kompetens och personlighet behövs för varje enskilt jobb.

Därför tänker någon nog bara: Jag behöver en till Jonte. Jag frågar honom om han känner någon som kan vad han kan, utan att tänka igenom vad det innebär för grupp mm.

Ju mer specifik och tydlig man är om alla förutsättningar, så ju lättare är det att söka och rekrytera den vägen.

AMS har ett rätt bra system för att kunna göra några grundläggande tillvalsfrågor redan, problemet är bara att det nog inte är så många som använder dem.
rudberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 03:20 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by wizzo@Jun 4 2008, 15:50
Det sägs att 80% av alla jobb aldrig annonseras på AMS enbart 20% detsamma gäller dem andra arbetsförmedlingarna. *Har ni nån aning om varför det är så? *Är det för att det kostar mycket för en arbetsgivare att annonsera utan att få rätt kompetens eller vad är det för småsaker som skapat den här situationen på arbetsmarknaden i Sverige?

Nån som vet varför arbetsmarknaden är (från vad jag har hört) så mycket smidigare i Danmark och England?
ca 1 miljon människor byter jobb varje år i sverige, endast 7000 av dessa förmedlas direkt av arbetsförmedlingens handläggare, dessutom förmedlas ca 14 000 s.k. arbetsmarknadspolitiska jobb per år av ams. Vad är då haken, jo ams har ca 7000 handläggare/förmedlare !!!!!

(Uppgifterna hämtade från en artikelserie i Expressen förra året)

Det är mao värre än du skriver, dvs det är endast 0,7-2,1% beroende på hur man räknar som förmedlas av ams 7000 förmedlare.

Orsaker kan vara:

1) ams personalen har felaktiga direktiv från arbetsgivaren/regeringen

2) ams personalen förstår inte arbetsmarknaden

3) ams personalen skjuter ifrån sig ansvaret till de arbetssökande

4) ams personalen tar inte iniativ till att kontakta arbetsgivare

5) ams personalen sitter på arslet och väntar på att arbetsgivare ska ringa dem

6) kvalificerade arbetssökande (högt utbildade akademiker samt andra erfarna yrkesmännsikor) tvingas gå förnedrande och obligatoriska jobbsökarkurser till ingen nytta

7) ams personalen tvingar alla sökande att söka alla jobb, helt vansinnigt

8) de arbetssökande demoraliseras genom ams behandling av dem så glada och kvalificerade människor blir apatiska och deprimerade

9) arbetsgivare vet att arbetssökande som skickas från ams är tvingade dit mot sin vilja och anställer dem inte.

.
.
.


Jag har själv suttit framför en ams förmedlare som såg som sin uppgift att hitta alla medel för att slänga ut mig ur a-kassesystemet (vilket gjorde att jag inte kunde betala hyran), jag tappade fullständigt förtroendet för ams efter detta. Men jag var inte an vanlig arbetssökande utan överklagade till länsarbetsnämnden som gav mig rätt och handläggaren blev förflyttad!!!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 09:33 #8
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av wizzo
Det sägs att 80% av alla jobb aldrig annonseras på AMS enbart 20% detsamma gäller dem andra arbetsförmedlingarna. *Har ni nån aning om varför det är så? *Är det för att det kostar mycket för en arbetsgivare att annonsera utan att få rätt kompetens eller vad är det för småsaker som skapat den här situationen på arbetsmarknaden i Sverige?

Nån som vet varför arbetsmarknaden är (från vad jag har hört) så mycket smidigare i Danmark och England?
ca 1 miljon människor byter jobb varje år i sverige, endast 7000 av dessa förmedlas direkt av arbetsförmedlingens handläggare, dessutom förmedlas ca 14 000 s.k. arbetsmarknadspolitiska jobb per år av ams. Vad är då haken, jo ams har ca 7000 handläggare/förmedlare !!!!!

(Uppgifterna hämtade från en artikelserie i Expressen förra året)

Det är mao värre än du skriver, dvs det är endast 0,7-2,1% beroende på hur man räknar som förmedlas av ams 7000 förmedlare.

Orsaker kan vara:

1) ams personalen har felaktiga direktiv från arbetsgivaren/regeringen

2) ams personalen förstår inte arbetsmarknaden

3) ams personalen skjuter ifrån sig ansvaret till de arbetssökande

4) ams personalen tar inte iniativ till att kontakta arbetsgivare

5) ams personalen sitter på arslet och väntar på att arbetsgivare ska ringa dem

6) kvalificerade arbetssökande (högt utbildade akademiker samt andra erfarna yrkesmännsikor) tvingas gå förnedrande och obligatoriska jobbsökarkurser till ingen nytta

7) ams personalen tvingar alla sökande att söka alla jobb, helt vansinnigt

8) de arbetssökande demoraliseras genom ams behandling av dem så glada och kvalificerade människor blir apatiska och deprimerade

9) arbetsgivare vet att arbetssökande som skickas från ams är tvingade dit mot sin vilja och anställer dem inte.

.
.
.


Jag har själv suttit framför en ams förmedlare som såg som sin uppgift att hitta alla medel för att slänga ut mig ur a-kassesystemet (vilket gjorde att jag inte kunde betala hyran), jag tappade fullständigt förtroendet för ams efter detta. Men jag var inte an vanlig arbetssökande utan överklagade till länsarbetsnämnden som gav mig rätt och handläggaren blev förflyttad!!!
Jag vet inte riktigt vad du får siffran 7000 ifrån (Expressen säger du, men...) eller hur du räknar för att få den.
Ska man räkna jobb där en handläggare jobbar rent konkret, aktivt, för att knyta ett avtal mellan företag och arbetstagare skulle jag kunna tänka mig att du har rätt, även om det låter lite där också. Jobb som förmedlas av eller genom Arbetsförmedlingen ska väl i ärlighetens namn tillskrivas dom.
Sen är väl inte frågan riktigt så enkel heller, för mig är det minst lika relevant vilka dessa 7000 jobb är och förmedlas till (om vi nu köper den siffran) som på alla andra ställen i samhället så är det väl inga problem att hitta någon som vill anställa den som redan har ett jobb, som redan är etablerad (precis som någon sa, några VD poster hittar du ju knappast på amv.se) och privata förmedlare kan säkert ta bra betalt för att headhunta en VD till ett större företag, men det är inte lika attraktivt, men minst lika mycket jobb, med att sy ihop ett case med Lina 25 som är bara orkar jobba halvtid för att hon varit sjuk, och ett verkstadsföretag som inte vet om dom vågar anställa henne...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 12:50 #9
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Vi brukar köra med rekryteringsföretag, och om de funkar bra så köper vi ut personen.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 15:59 #10
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Angående var man hittar jobbet. Tyvärr så är verkligheten som sådan att de bästa jobben aldrig annonseras ut. Det som krävs är ett bra kontaktnät.

Alla företag som annonserar på ams blir fullkomligt nerlusade av ansökningar. En av orsakerna till detta är, som tidigare nämnts, folk blir tvingade att söka jobb. Jobb som de inte har en chans i helvetet att få.

En annan sak som jag har sett är kvaliten på ansökningarna som kommer in... fullkomligt fruktansvärda. Jag pratar om de dokument de skickar in vid en ansökan. Ams egna jobbsökarkurs är ett skämt... hela ams sätt att jobba på är ett skämt.

Alla jag känner, inklusive mina föräldrar och släkt..samt mig själv har bara haft dålig erfarenhet av ams. Det är något med personalen som jobbar där.... det verkar nästan som att de tappat verklighetsförankringen fullkomligt... eller att de helt enkelt har strikta direktiv på hur de ska jobba.

Senaste exemplet på deras dåliga service var när en i min närmaste släkt och jag(moraliskt stöd pga min tidigare erfarenhet) skulle in till ams och tala med en handläggare, samt registrera sig som jobbsökare (räcker inte att man gör det på nätet). Han hade precis tagit någon form av avancerad svetslicens och var väldigt glad eftersom hans alternativ inför jobbsökning plötsligt blivit mycket större.

Vi var de enda som var där inne... vi tog en nummerlapp och väntade... och väntade... och väntade... ett par i personalen går förbi... vi väntar fortfarande... vi frågar en i personalen om vi kan få hjälp... hon har inte tid.. vi väntar.. frågar en till, hon har inte heller tid.

Vi väntade i 2 timmar och 15min... och vi var ensamma på stället hela tiden. Hade vi kunnat hade vi gått... men eftersom han var tvungen att registrera sig för att få hjälp av socialen så kunde vi inte det. Han har varit registrerad där tidigare, men togs bort pga inaktivitet...

När vi väl fick hjälp och han väl blev registrerad...fick han en tid då han skulle gå på en obligatorisk kurs... en jobbsökarkurs. "Jag har redan gått den kursen för ett tag sedan" säger han... spelar ingen roll. Han måste gå den igen.... (slöseri med tid).

Okej... sånt här händer bara en gång tänker man. Men faktum är att samma scenario har hänt mig, min syster och några av mina vänner. För att inte tala om vad min far fick genomgå för att få hjälp med datorn där.... noll service, noll sympati och noll koll skulle man kunna summera ams.

hehe.. nu har jag ventilerat lite efter x antal års förtryck av ams :P

Jag är också ganska säker på att det finns många här på wn som också har dålig erfarenhet av dem. De flesta myndiheter är sega... men ams tar priset.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017