Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skapa emailtjänst som t ex gmail

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-10-22, 07:36 #1
kitesurfer3000 kitesurfer3000 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 39
kitesurfer3000 kitesurfer3000 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 39
Standard Skapa emailtjänst som t ex gmail

Hej,

Tänkte se om detta är rimligt och görbart. Jag vill alltså skapa en enkel email-tjänst likt hotmail eller gmail o s v. Har tillgång till MySql (one.com) och letar efter någon open source-variant.

Följande krav:
- Design, åtminstone möjlighet att lägga in min logga.
- Fast sidfot med länk i allas email i marknadsföringssyfte.
- Mobilanpassad/responsiv
- Snabbt att installera och administrera utan större dagliga insatser.

Alltså, går detta att göra hyfsat enkelt och tips på open source, tack!

Med vänlig hälsning

/Olof
kitesurfer3000 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-22, 13:26 #2
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av kitesurfer3000 Visa inlägg
Hej,

Tänkte se om detta är rimligt och görbart. Jag vill alltså skapa en enkel email-tjänst likt hotmail eller gmail o s v. Har tillgång till MySql (one.com) och letar efter någon open source-variant.

Följande krav:
- Design, åtminstone möjlighet att lägga in min logga.
- Fast sidfot med länk i allas email i marknadsföringssyfte.
- Mobilanpassad/responsiv
- Snabbt att installera och administrera utan större dagliga insatser.

Alltså, går detta att göra hyfsat enkelt och tips på open source, tack!

Med vänlig hälsning

/Olof
Mitt råd till dig är att inte hosta en eposttjänst om du inte vet vad du håller på med. Epost är lagom komplicerat och enligt min mening kan du inte bara installera en open source lösning på ett vanligt webbhotell och förvänta dig att det bara ska fungera.

Jag kan ha fel och har det ibland (vilket flertalet trådar på wn säkert kan visa), men här tror jag verkligen att du ska leta efter ett annat projekt.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-22, 13:58 #3
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Bra tråd, jag tänkte starta sökmotor som google, har sql konto på one, nån som kan tipsa om open-source?
Piraten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-22, 14:37 #4
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Kom med konstruktiv kritik, sarkasm är onödigt.

Jag skulle säga kör, även om det inte är en bra idé enligt vissa så kan lärdomar vara värdefulla. En eloge att TS har en ambition och dessa bör uppmuntras.

Jag minns en Lindalicious som toksågades av många, vet inte hur många som skrattar åt henne nu.

Kan ni inte komma med något positivt och konstruktivt, knip igen.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-22, 15:58 #5
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Jag minns en Lindalicious som toksågades av många, vet inte hur många som skrattar åt henne nu.
Jag har slutat pga att jag förstått att det antingen är troll eller hopplöst.

Jag tycker Piratens inlägg var vettigt, i samma stuk som TS. Att du som förmodligen mer erfaren säger "kör" när en person i princip frågar "kan jag göra en kopia av gmail? Jag har mysql" är i mitt tycke värre.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-22, 16:19 #6
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Jag har slutat pga att jag förstått att det antingen är troll eller hopplöst.

Jag tycker Piratens inlägg var vettigt, i samma stuk som TS. Att du som förmodligen mer erfaren säger "kör" när en person i princip frågar "kan jag göra en kopia av gmail? Jag har mysql" är i mitt tycke värre.
Förstår vad du menar, för att nyansera: Ge TS tips på vilka OS som finns som kan lösa frågeställningen. Därefter kan man ha konstruktiva synpunkter på affärsidén. Det är bättre att låta någon prova och se att det kanske inte funkar, men vinningen blir erfarenheter som är till nytta vid nästa idé, eller som kanske ger upphov till nästa idé.

Att vara sarkastisk är inte konstruktivt. Det hjälper inte heller de som kanske inte vågar ställa frågor eftersom de på förhand gissar att det endast kommer sarkasm.

Ännu en orsak till varför folk lämnar WN.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-22, 17:18 #7
kitesurfer3000 kitesurfer3000 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 39
kitesurfer3000 kitesurfer3000 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 39
Tack (till vissa) för svar. Har, som säkert många har förstått, ingen erfarenhet av mail-system. Anledningen till att jag nämnde mysql var att jag såg nån lightvariant av maillösning som använde php o mysql. Verkade smutt vid tillfället.

Tänkte om det fanns t ex färdiga open source forum med viss inbyggd mailfunktion, så kanske det fanns färdiga Open source mailsystem som man kan hantera själv på ett webbhotell.

Det affärsmässiga kan man ju alltid diskutera men tanken var att erbjuda ett gratis mailkonto i en kontext. Som alternativ till att bara signa upp sig på en maillista.

Har någon en lightvariant på mailsystem som vore enkelt att köra så är det bara att hojta.

Tack
kitesurfer3000 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-23, 21:50 #8
webtigerteam webtigerteam är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 30
webtigerteam webtigerteam är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 30
Man brukar dela upp e-post servrar i tre kategorier:

1) Server som skickar och tar mot e-post via "Simple Mail Transfer Protocol" (SMTP) kallas för "Mail Transfer Agent (MTA).

2) Server som levererar e-posten till e-post-klienten via ett protokoll så som POP3 eller IMAP kallas för "Mail Delivery Agent" (MDA)

Oftast räcker det med dessa två, men om man vill kunna komma åt e-posten via webbläsaren behövs en ...

3) Webb-server som fungerar som e-post klient, typ Hotmail eller Gmail i stället för t.ex. Outlook eller Thunderbird.

Det finns även servrar som har alla tre delarna inbyggda. Du kan se en lista på e-post servrar här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Compar...f_mail_servers

De vanligaste är Postfix som MTA och Dovecot som MDA. Som web-server ser Mailpile lovande ut ...

För att installera dessa krävs mer än bara ett webhotell, jag rekommenderar att du skaffar en virtuell privat server (VPS) och testar dig fram. Det finns mycket billiga VPS:er (1). Jag kan rekommenderar HostHatch (2) där du kan få en stabil VPS i Stockholm för ca 15kr/månad.

1) Lista på VPS-leverantörer: http://vps-list.cryto.net/index.php?action=list

2) HostHatch: https://hosthatch.com/
webtigerteam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-24, 10:34 #9
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
Oavsett om du ska erbjuda den till kunder, gratis eller betalande, eller bara ha för privat så backup, backup och återigen backup.
Och säkerställ att den fungerar genom att testa att återställa med jämna mellanrum och att det är enkelt för dig.

Se till att både kunna skala vertikalt ( öka CPU, disk, minne ) och horizontellt ( öka antalet servrar ). Enklast är att börja med vertikal skalning för att sen börja dimensionerna med lastbalansering och fler servrar.

Här finns en guide om du enkelt kan komma igång med en server uppsättning:
https://www.howtoforge.com/tutorial/...and-ispconfig/
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-01-12, 10:49 #10
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Skulle rekommendera att du sätter upp en privat miljö hemma och labbar med, På ex ngn gammal dator eller med en virtuel maskin,

Lär dig hur systemet fungerar, det är tyvärr inte så enkelt som att bara "Installera och köra"

Skall du erbjuda hosting av mail så bör du kunna hantera, Backup, Säkerhet, Domänhantering (om du skall ha olika domäner) Dns hantering, Spam hantering, Hacker attacker är väldigt vanliga mot mailservrar (alla servrar)

Att erbjuda ngn en eposttjänst som inte säker och med ngn bakom som kan hantera den fullt ut är ingen bra ide.

Dessutom så får du inte erbjuda tjänster till 3:e part på ett vanligt webbhotell.

Men som sagt, Ge inte upp, labba hemma och lär dig så mkt du kan innan du startar ngt "live" Tro mig, det tjänar du på.
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017