Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Har konsultbyrå på svenska, ska starta webshop på engelska - samma domännamn?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-05, 14:08 #1
äpplen äpplen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 24
äpplen äpplen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 24
Standard Har konsultbyrå på svenska, ska starta webshop på engelska - samma domännamn?

Konsultbyrå i Sverige
Jag har en konsultbyrå som erbjuder kurser och konsulttjänster inom ett teknikområde (tänk javascript). Alla mina kunder är från Sverige och sajten är på svenska. Jag får nya kunder genom Google och genom cold calls.

Produkter globalt
Nu så ska jag även börja utveckla enkla produkter baserade på den här tekniken. Det kommer att bli ett antal produkter med helt olika inriktningar baserade på idéer som jag har haft. Jag kommer att sälja produkterna billigt. Så för att få omsättning behöver jag vända mig till en global marknad, på engelska.

Nu undrar jag hur jag ska organisera ovanstående verksamheter på webben.

Konsultbyrån finns idag och heter någonting liknande:
javascriptcompany.com

Ska jag sälja mina produkter genom:
- javascriptcompany.com/shop
eller ska jag starta en ny produktsajt på engelska liknande
- javascriptshop.com
eller ska jag starta nya sajter för varje spretig produkt:
- javascriptcleaner.com
- javascriptdocumenter.com

Anledningen till varför jag funderar på att köra med javascriptcompany.com/shop är att jag hoppas att besökarna från båda verksamheterna till samma sajt ska förbättra min ranking på google.

Anledningen till varför jag funderar på att köra med separata sajter för varje produkt är att konsultbyrån respektive varje produkt vänder sig till olika kundgrupper trots att de är baserade på samma teknik.

Svara gärna med tips och funderingar!
äpplen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-05, 14:47 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Jag skulle köra på den ursprungliga domänen, under förutsättning att domännamnet är engelskspråkigt.

Det är omöjligt att sia om vad som är bäst, utan att jämföra, men den gratismarknadsföring som din ursprungsdomän får kan vara till stor nytta, även SEO-mässigt.

Så tänker jag i varje fall.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-05, 16:20 #3
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Allt på samma blir starkare. Sedan kan du i mån av tid sätta upp enklare sajter till de olika nischade ämnesområden på de olika domänerna. (Det kanske räcker med en snygg och informativ landningssida) Då har du möjligheten att utveckla varje område utan att det känns konstigt för dina kunder. Du kan också välja olika sätt att marknadsföra dem på. Du kanske satsar på organisk sök till din stora sajt och kör Adwords till de mindre, på så sätt kan du väldigt enkelt styra vad du vill satsa på.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-05, 20:19 #4
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Att ha allt på samma behöver inte alls bli starkare. Att ha allt på samma innebär också att man sprider ut kraften på många fler sökord och då minskar chansen för att Google ska tycka att du är den bästa experten eller resursen på just det området eftersom du har en spretig verksamhet på din domän och då blir mer av en generalist som inte rankar jättehögt på några sökord, men som rankar hyfsat på väldigt många.

Vad som är bäst just för dig är väldigt svårt att säga. Dels eftersom det inte riktigt finns något rätt fel eller fel, eller bästa sätt och dels eftersom vi har ganska dåligt med information om din verksamhet och vad du tänkt sälja.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017