Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Viktigt att kunna ta betalt med kreditkort?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-26, 14:12 #1
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 255
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 255
Hej!
Tänkte höra lite med er om ni har någon uppfattning/tagit del av några undersökningar av hur viktigt det är att kunderna ska kunna betala med kort på en webbplats när man säljer något.

Jag går i tankarna att starta en sida i liten skala och där sälja en slag bostadstjänst.

Min tanke är att i början, för att kolla om det finns stort intresse av min tjänst låta folk som är intresserade betala till mitt plusgiro eller bankgiro.

Tror ni att folk accepterar detta eller tror ni att alla vill betala med sitt kontokort?

Anledningen till att jag inte drar igång nån betallösning med kontokort är helt enkelt att jag inte har de pengarna avsatta till detta projekt.

Jag vill inte använda mig av paynova eller någon liknande lösning, då jag inte vill tvinga kunderna att öppna ett konto någonannanstans bara för att köpa min tjänst.

Ser ni några nackdelar att låta kunder betala till plusgiro/bankgiro?
Mvh

Robert

*Edit, stavfel*
Rob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-26, 15:02 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Min erfarenhet är att folk gillar att betala med kreditkort eftersom det är enkelt. Jag har däremot inte märkt någon skillnad i köpfrekvensen i webbutiker. Min erfarenhet är alltså inte att försäljningen ökar om man accepterar kreditkort. Däremot kan jag tänka mig att det är skillnad om du säljer en tjänst. Ju lägre belopp tjänsten kostar, desto enklare måste det vara att betala. Du kan inte heller använda dig av postförskott när du säljer en tjänst. Eftersom många tycker att girering är väldigt besvärligt, så återstår då sms-betalning, faktura eller kreditkort.

Om du vill kunna ta betalt med kreditkort utan att hosta upp pengar i startavgifter och liknande så kan du prova med pay-read.se Jag har endast dåliga erfarenheter av det företaget (anser att de är oseriösa), men det finns många här inne som använder deras kortbetalningar och som det fungerar fint för. Med pay-read behöver dina kunder inte registrera något konto eller liknande.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-26, 15:27 #3
fasko fasko är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 81
fasko fasko är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 81
Citat:
Originally posted by Aidex@Sep 26 2006, 15:02
Min erfarenhet är att folk gillar att betala med kreditkort eftersom det är enkelt. Jag har däremot inte märkt någon skillnad i köpfrekvensen i webbutiker. Min erfarenhet är alltså inte att försäljningen ökar om man accepterar kreditkort.
Det där låter ju väldigt motsägelsefullt. Kunder vill alltså betala med kreditkort men bryr sig egentligen inte?

Jag är övertygad om att kreditkort ökar försäljningen eftersom så många kunder använder det på de sajter som erbjuder kortbetalning.
fasko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-26, 15:30 #4
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 255
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 255
Citat:
Originally posted by Aidex@Sep 26 2006, 15:02



Tack!
Varför skulle man inte kunna använda postförskott när man säljer en tjänst? Syftar du på att kunderna inte accepterar detta eller att giroföretagen inte går med på det?

Min tanke är att kunden ska fylla i ett formulär som postas till mig och att kundens ansöka blir aktiv först när han/hon har betalt och jag har fått pengarna. Detta kommer givetvis framgå tydligt på sidan.

SMS-betalning tror jag inte skulle fungera då tjänsten kommer att kosta ca 200:-.

Men däremot så ska jag kolla upp pay-read och se vad dessa har att erbjuda.

Tack

Robert
Rob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-26, 17:38 #5
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Är det en enklare tjänst skulle jag kunna tänka mig betala med paypal eller liknande "plånboks"lösning.
Men kontokort är att föredra.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-26, 18:01 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Nu kommer jag att låta som att jag går någons vägnar, vilket inte är fallet;

Jag skulle rekommendera dig att på 5 minuter signa upp hos Payson !
Payson är/var en aktör som jag tyckte var märkliga och omständiga för ett par år sedan, så jag har inte tittat år det hållet på mkt länge. Men efter att Tradera såldes till ebay, så knoppades Payson av och fick stå på egna ben (eftersom ebay har PayPal) och Payson är lika lätt men bättre än PayPal för oss Svenskar. Det är även lätt att skapa skräddarsydda betallänkar.

Efter detta kan du acceptera betalningar via
MasterCard och VISA
Bankgiro
Direktöverföring från Nordea, SEB Handelsbanken och Swedbank (FSB)


Om du säljer en tjänst för 200 SEK så kommer varje inbetalning kosta dig 9 SEK (3 kronor fast + 3% av beloppet)
Paysons avgifter

Eftersom det är helt gratis att erbjuda detta som handlare (du betalar bara vid transaktioner) så finns det i mina ögon ingen orsak till att inte erbjuda detta. Jag får för mig att det är många som ratat Payson pga av gammal dyr krånglighet. Nu är det iaf smidigt.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-26, 19:02 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by fasko@Sep 26 2006, 15:27

Det där låter ju väldigt motsägelsefullt. Kunder vill alltså betala med kreditkort men bryr sig egentligen inte?

Jag är övertygad om att kreditkort ökar försäljningen eftersom så många kunder använder det på de sajter som erbjuder kortbetalning.
Precis
Jag har haft kredikortsbetalningar i min shop (jag använde då Pay-Read). När vi tog bort kreditkortbetalningarna så märkte vi ingen nedgång överhuvudtaget i köpfrekvensen, trots att en stor del av våra kunder tidigare hade handlat med kreditkort. Den enda slutsatsen jag kan dra är att folk väljer att betala med kredikort om de har möjligheten, men finns inte den så finner de sig i ett annat betalsätt. Huvudsaken är att det är enkelt. Idag har vi postförskott och faktura som betalningsalternativ. Inom kort kommer vi även acceptera kredikortbetalningar igen. Orsaken är inte att vi förlorar kunder om vi inte har det, utan därför att det är ett billigt sätt att ta betalt på. Dessutom löser folk som betalar med kredikort alltid ut sina paket (postförskott riskerar alltid att gå outlösta i retur).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-26, 19:09 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Big_Rob78@Sep 26 2006, 15:30
Tack!
Varför skulle man inte kunna använda postförskott när man säljer en tjänst? Syftar du på att kunderna inte accepterar detta eller att giroföretagen inte går med på det?
Postförskott är när du skickar ett paket och kunden betalar i kassan på sitt utlämningsställe (ica, tobaksbutiken mm). Skickar du inga varor så går det naturligtvis inte heller att ta betalt via postförskott

Jag tror Pay-Read och någon betaltjänst som Payson (har inga erfarenheter av det dock) är rätt väg för dig att gå i början. När du sedan har fått lite fart på affärerna kan du byta upp dig till kredikortbetalningar via eget inlösenavtal.

Edit: Stavfel
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-27, 08:30 #9
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 255
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 255
Citat:
Ursprungligen postat av jokkoapa
Nu kommer jag att låta som att jag går någons vägnar, vilket inte är fallet...
Tack för tipset, ska absolut även ta en titt på denna site.

Citat:
Ursprungligen postat av Aidex
Postförskott är när..
Jag vet vad postförskott är men detta har jag aldrig nämt
Jag syftade på att kunderna skulle betala tjänsten till mitt plusgiro/bankgirokonto och att deras konton blir aktiva först när pengarna kommer in till mig.

Ser ni annars några nackdelar med att skriva ut sitt plusgiro/bankgironummer på sin site som kunder betalar till?

Mvh

Robert
Rob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-29, 07:47 #10
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Rob@Sep 26 2006, 14:12
Hej!
Tänkte höra lite med er om ni har någon uppfattning/tagit del av några undersökningar av hur viktigt det är att kunderna ska kunna betala med kort på en webbplats när man säljer något.

Jag går i tankarna att starta en sida i liten skala och där sälja en slag bostadstjänst.

Min tanke är att i början, för att kolla om det finns stort intresse av min tjänst låta folk som är intresserade betala till mitt plusgiro eller bankgiro.

Tror ni att folk accepterar detta eller tror ni att alla vill betala med sitt kontokort?

Anledningen till att jag inte drar igång nån betallösning med kontokort är helt enkelt att jag inte har de pengarna avsatta till detta projekt.

Jag vill inte använda mig av paynova eller någon liknande lösning, då jag inte vill tvinga kunderna att öppna ett konto någonannanstans bara för att köpa min tjänst.

Ser ni några nackdelar att låta kunder betala till plusgiro/bankgiro?
Mvh

Robert

*Edit, stavfel*
Bero på vad du skall sälja. Det kosta inte mycket idag att ta betalt med kreditkort, om man skall öppna t.e.x en webbutik.

Det handlar mycket om företroende också, att ta förskott betalt kanske många kunder upplever som jobbigare, svårare för kunden reklamera tjänsten.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017