Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Oseriösa Webbhotell

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-07, 12:54 #1
lennartsvanberg lennartsvanberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 6
lennartsvanberg lennartsvanberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 6
Nu har jag tröttnat på att många webbhotell antar att beställningar via Internet är likställda med beställningar gjorda med en underskrift. Senast denna veckan har bolaget www.jx.se skickat fakturor till mig vilka avser webbhotell jag ej beställt. Jx hänvisar till att jag tidigare beställt av dem och att jag genom att använda samma ip-adress(?) därigenom också godkänt avtalet.

Webhotellet www.sajthotellet.se gick så långt som till att skicka sin förlängningsfaktura till tingsrätten vilka givetvis avvisade begäran då inget underskrivet avtal kan påvisas.

Crystone gjorde likadant med en domänbeställning som jag ej valde att fullfölja men då jag påpekade för dem att deras metoder icke är i överensstämmelse med svensk avtalslagstiftning så krediterade dessa direkt.

För den oinitierade kan det lätt tolkas som att beställningar via en dator har samma betydelse som via fysisk underskrift men så är alltså inte fallet. Detta är givetvis fallet då en dator inte är kopplad till en person utan kan användas av många olika personer. En ip-adress är inte heller kopplat till en person utan till en nätverksadress.

Har aktivt använt webbhotellstjänster i främst Sverige och i USA sedan 1998 och i USA är detta aldrig något problem då de använder kreditkort och du måste oftast aktivt acceptera att beställningen görs. Skulle kreditkortet inte fungera så får heller inte leverantören några pengar och webbhotellet stängs ner.

Ofta har jag funderat och testat olika domäner och därigenom kopplat sajter till dessa men många gånger så blev det inte som tänkt och då förlänger jag inte heller tjänsterna.

För den som fortfarande tror att webb-beställningar har samma betydelse som en fysisk underskrift kan ni också fundera på varför Banker och Staten lägger ner miljarder i utveckling av Bank-ID funktioner eller varför Tele-bolagen alltid kräver en underskrift (även om också muntligt inspelade avtal gäller). Och vad det gäller Tele-bolagen så får de absolut inte automatförlänga ett abonnemang med ett år i förväg utan kundens aktiva godkännande.

Vad Webbhotellen försöker åstadkomma är vad vi kan kalla för "negativ avtalsbildning" - dvs har jag inte aktivt sagt upp tjänsten så förlängs den automatiskt.

Jx hotar nu med att skicka mitt ärende till kronofogden och tyvärr som ni kan läsa om i http://www.e24.se/dynamiskt/sverige/did_16567081.asp dagens e24 så hamnar JX i samma dager som dessa bluffbolag vilka oseriöst utnyttjar lagens tillkortakommanden. JX verkar bestå av några hårt arbetande människor som antagligen inte vet bättre så jag tycker förutom detta att de har skött sig.

Skall jag och min enskilda firma få en betalningsanmärkning på grund av att JX ej följer svensk avtalslagstiftning eller vad kommer att hända? Uppföljning kommer, jag skriver när nya händelser sker i ärendet.
lennartsvanberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-07, 13:05 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Vi har aldrig hotat med kronofogden, däremot sagt att vi inte kommer släppa fakturorna förutom den som avser en framtida period.

Du har gjort en beställning via nätet
Du ha använt tjänsten aktivt
Du har betalt första fakturan
Du har aktivit nyttjat supporten ang. din tjänst.

Fakturorna gäller för period som VARIT, inte kommande.

Har i övrigt inget att tillägga, jag lägger mig inte i trådar som handlar om JX.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-07, 13:18 #3
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
lennartsvanberg - det verkar snarare som om du inte förstår vad du ingår för avtal när du beställer saker på nätet.

Du kanske skulle läsa på avtalslagen i stället. Det har exakt samma innebörd om avtalet ingåtts muntligen, skriftligen eller via ett formulär på en hemsida. Det förefaller som om du tror att du kan göra som du vill bara för att du inte satt din namnteckning under avtalet?

Man kan tycka vad man vill om hur man hanterar ett avtal som inte följs, men jag tycker det är självklart att ett avtal skall följas såvida inte den andra parten redan brutit det eller om man kommer överens om något annat.

Du hade webbhotellstjänst hos ett webbhotell som, liksom de flesta webbhotell, använder sig av ett avtal där tjänsten är ett abonnemang som löper tills viodare och debiteras årligen. Vad är det du inte förstår då när du inte sagt upp tjänsten i tid?

Du beställer domäner hos ett annat webbhotell och vill sedan inte betala för den?

Jag vill påstå att det faktiskt är du som uppför dig märkligt...

Jämför när du hyr en lägenhet - om du inte säger upp den kommer du att få betala hyra för den och du har en uppsägningstid. Alldeles naturligt kan man tycka, men när det gäller andra tjänster så är det inte det enligt dig?

Visst kan man diskutera avtalslängder och och uppsägningstider, men såvitt jag kunnat se så är avtalsvillkoren hos ovan nämnda webbhotell väldigt tydliga och du har godkänt desa villkor redan från början. Att du hävdar något annat i efterhand är patetiskt.

Det är min åsikt.

Sedan har kunden alltid rätt, men det måste finnas en gräns där också och du har med tydlighet visat VARFÖR man använder och utvecklar identifieringsfunktioner via Internet - helt enkelt för att vissa avtalsparter inte alltid följer ingångna avtal och sedan förnekar att de ingått avtalen...

Trist historia.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-07, 13:33 #4
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by lennartsvanberg@Aug 7 2007, 11:54
... www.jx.se skickat fakturor till mig vilka avser webbhotell jag ej beställt ... sajthotellet.se gick så långt som till att skicka sin förlängningsfaktura till tingsrätten ... Crystone gjorde likadant med en domänbeställning som jag ej valde att fullfölja ...

För den oinitierade kan det lätt tolkas som att beställningar via en dator har samma betydelse som via fysisk underskrift men så är alltså inte fallet. Detta är givetvis fallet då en dator inte är kopplad till en person utan kan användas av många olika personer. En ip-adress är inte heller kopplat till en person utan till en nätverksadress.
Låter nästan som du satt i system att beställa tjänster på nätet och sedan utnyttja företagens svaghet.

Du har ju använt tjänsterna, jag besöker själv dina sidor ofta. Varför vill man då inte betala för webbkonton som är aktiva? Är det av princip då du menar att lagen säger underskrivt och du hittat en möjlighet att slippa betala?
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-07, 14:50 #5
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Thomas - precis samma känsla får jag. Dessutom säger inte lagen alls att man måste skriva under, det är bara det att det är svårare att bevisa att avtalet ingåtts av parterna utan underskrift.

Det är precis detta beteende som gör att man måste reglera saker hårdare. I avtalslagen finns en enkel princip - ingångna avtal skall hållas, det borde räcka...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-07, 15:05 #6
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
Citat:
Originally posted by lennartsvanberg@Aug 7 2007, 12:54

Skall jag och min enskilda firma få en betalningsanmärkning på grund av att JX ej följer svensk avtalslagstiftning eller vad kommer att hända?
Nja, om du får en betalningsanmärkning så kommer det väl att bero på att du inte betalt för en tjänst som du utnyttjat?
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-07, 15:13 #7
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Citat:
Ursprungligen postat av glennj
Citat:
Ursprungligen postat av lennartsvanberg
Skall jag och min enskilda firma få en betalningsanmärkning på grund av att JX ej följer svensk avtalslagstiftning eller vad kommer att hända?

Nja, om du får en betalningsanmärkning så kommer det väl att bero på att du inte betalt för en tjänst som du utnyttjat?
Det förutsätter dock att man bestridit fakturan.
Om man bara struntar i att betala en faktura som man anser är felaktig, ja då kan man mycket väl få betalningsanmärkning även om man har rätten på sin sida. Men så dum är väl ingen?
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-07, 15:20 #8
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Mja... om man inte gör något alls så har man inte blivit delgiven, i lagens mening (man måste svara på brevet från kronofogden eller på annat sätt delges) och kan därför inte få en betalningsanmärkning, men det är i vilekt fall dumt att inte reagera, det blir inte bättre.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-07, 15:51 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by lennartsvanberg@Aug 7 2007, 12:54

Webhotellet www.sajthotellet.se gick så långt som till att skicka sin förlängningsfaktura till tingsrätten vilka givetvis avvisade begäran då inget underskrivet avtal kan påvisas.
Mycket kortfattat:
Du ingick ett avtal som gällde tillsvidare och som du aktivt skulle säga upp. Eftersom du inte sagt upp avtalet gick ärendet vidare till inkasso. Tingsrätten har aldrig varit involverad.

Vad gäller riktigheten i det avtalet, prövades det av principskäl rättsligt vid ungefär samma tillfälle.

Som näringsidkare är det ditt ansvar att läsa igenom och följa de avtal du ingår.

Jag förstår inte heller vitsen av att på nytt ta upp ett ärende som är löst sedan många år tillbaka.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-07, 16:19 #10
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Citat:
Originally posted by lennartsvanberg@Aug 7 2007, 12:54
Vad Webbhotellen försöker åstadkomma är vad vi kan kalla för "negativ avtalsbildning" - dvs har jag inte aktivt sagt upp tjänsten så förlängs den automatiskt.
Vågar inte tänka på hur mycket downtime QU's siter hade haft om jag var tvungen att aktivt förlänga avtalen varje månad/kvartal/halvår/helår. Skaffar man en hostingleverantör är väl tanken att stanna där ett tag, tills man säger upp det. Det är självklart för mig.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017