Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fetpanda, ett webbprojekt under uppbyggnad.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-09, 17:30 #1
wasdo wasdo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 9
wasdo wasdo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 9
Standard Fetpanda, ett webbprojekt under uppbyggnad.

Jag och en god vän har sedan en lång tid tillbaka dragit igång ett massivt webbprojekt vi valt att kalla "fetpanda".
Tänkte nu innan lansering, som sker strax efter årskiftet, att vända mig till er för lite feedback och möjligtvis lite relevant input.

Tänkte till en början förklara lite hur själva grundidén ser ut...
Varje natt, kl 00:00 kommer en uppdatering att publiceras på sidan innehållandes ca 10-15 videoklipp.
För oss är det självklart att prioritera kvalitet före kvantitet, därav lägger vi största vikt på att videoklippen besitter ett viralt värde.

Tanken är även den att vi kommer tilldela 5-12 stycken individer, utökade privilegier i form av ett jobb som "uppdaterere".
Dessa individer kommer att filtrera bort och godkänna inskickade tips, men främst kommer de på egen hand att leta upp och lägga till videoklipp i kommande uppdateringar.
För att göra det hela lite roligare, samt hålla motivationen uppe för dessa, så kommer den uppdaterare som i slutet av månaden innehar högst poäng att bli tilldelad en belöning.
Dessa poäng är uträknade efter antalet godkända tips, tillagda videoklipp på egen hand, samt även hur många visningar dessa videoklipp besitter.
Ett intert system för allt detta är redan färdigskrivet.

Det kommer även föras annan trivsam statistik, såsom tips/visningar/karma etc hos de vanliga användarna.


I skrivande stund har vi redan lyckats knyta ett samarbete med ett stort företag.
Vill helst inte "outa" dem här direkt, men det går nog säkerligen att finna om man gräver lite på vår facebooksida!
Där tanken är, som jag skrev om ovan att den flitigaste uppdateraren blir tilldelad t.ex. ett presentkort ifrån.

Vi kommer att ge oss ut på jakt efter fler partnerskap innan en lansering, så att vi får se lite variation i de månadsvisa belöningarna.
Den officiella lanseringen kommer att ske strax efter årsskiftet, då jag och min projektpartner är hemkommna från Teneriffa!

Fetpanda är något som vi är djupt hängivna till och försöker ta på största möjliga allvar, men om sanningen ska fram så gör vi det i synnerhet för att det är roligt.

Vi är medvetna om att fetpanda inte bygger på något revolutionerande koncept
& man kan dra många liknelser till andra webbplatser, exempelvis wimp.com!

Min oförklarliga och obotliga optimism tror ändå på detta och vi vill dela med oss av ett alternativ som vi känner är mer välutvecklat, mer genomtänkt och med lite mer ödmjukhet bakom.




Innehållet i bifogade bilder nedan är fortfarande i alphastadiet och mycket där kommer att finslipas/göras om!, men det ger ändå en relativt ärlig vy över hur det kommer att se ut.

Framsida - Layout 1
Framsida - Layout 2
Ej inloggad
Visning av videoklipp - Layout 1
Visning av videoklipp - Layout 2
Kommentarer
Profil
Sökfunktion
Meddelanden
Popup - Layout 2

På domänen fetpanda.se hittar ni för tillfället inget mer än en tråkig "work-in-progress-sida".
Men har ni ett större intresse kring webbprojektet och skulle vilja se lite djupare och möjligtvis få alphatesta lite så kan ni kontakta oss på [email protected]

Vill ni även läsa lite mer information kring en plats som uppdaterare och dess innerbörd, ta en titt här.

Lämna gärna lite frågeställningar och funderingar kring webbprojektet!


Mvh Marcus Andelius
wasdo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 18:52 #2
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Smart upplägg med en belöning för utförda uppgifter men vad är det som kommer locka besökaren? Det finns tusen siter som postar youtubeklipp och jag är säker på att även de har väldigt dedikerade användare som väljer kvalitet före kvantitet, så vad kommer locka besökarna till er site?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 19:30 #3
wasdo wasdo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 9
wasdo wasdo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 9
Standard Svar

Citat:
Ursprungligen postat av htiawe Visa inlägg
Smart upplägg med en belöning för utförda uppgifter men vad är det som kommer locka besökaren? Det finns tusen siter som postar youtubeklipp och jag är säker på att även de har väldigt dedikerade användare som väljer kvalitet före kvantitet, så vad kommer locka besökarna till er site?
Hej, tack för svar och det är helt klart en relevant fråga som du ställer!

Det finns många infallsvinklar att se det ifrån, vi ser det på så sätt att om vi kan tillhandahålla en bra tjänst, som allmänheten i sin tur uppskattar, då är vi nöjda.

Vi vill egentligen bara lägga fram ytterligare ett alternativ på marknaden att välja bland.
Lite som jag skrev tidigare i mitt första inlägg. Fetpanda är en webbplats som vi känner är mer välutvecklad, mer genomtänkt och med en antydan av ödmjukhet bakom.

Något som ofta ligger taskigt prioriterat är både webbplatsens layout och grafik, men där försöker vi nu att bryta trenden lite.
Men självklart är back-end kodning och tillhörande funktionalitet minst lika viktigt.
wasdo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 21:19 #4
martinl martinl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 108
martinl martinl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av wasdo Visa inlägg
Något som ofta ligger taskigt prioriterat är både webbplatsens layout och grafik, men där försöker vi nu att bryta trenden lite.
Men självklart är back-end kodning och tillhörande funktionalitet minst lika viktigt.
Dom skisser du känns väldigt mycket som ett community från 2002 bara.
martinl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 21:58 #5
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Citat:
Ursprungligen postat av martinl Visa inlägg
Dom skisser du känns väldigt mycket som ett community från 2002 bara.
Jag håller tyvärr med. Har ett gäng förslag åt dig/er:

* Byt färgtema.
* Dissa dom intetsägande ikonerna (vad gör dom ens?)
* Ny layout:
- Mindre användning av konstiga ikoner i tråkiga färger
* Dissa hela community-systemet, kör fb/twitter/dylika-sign in om folk vill kommentera på saker / ladda upp klipp / dylika. En klick och sen är dom inloggade och kan göra allt. (Dvs inga extrasteg, lösenord, användarnamn eller annat tjaffs). Ev. möjlighet att kunna ändra användarnamn efter man är inloggad (Om man t.ex. inte faktiskt vill kommentera på saker som Anders Svensson utan som asd123.)
* Mindre "kladd" över hela sajten, t.ex. gubben vid "logga ut", den där lilla silverfärgade rektangeln 15px från datumet på http://fetpanda.se/f/lnYp.png och dylika "onödiga" detaljer.
* Lägg till funktion för populära klipp / topplista (dag, vecka, månad) samt "användare som gillade denna gillade även X X X"
* ... et.c.

Jag har tidigare grundat (dock inte designat helt själv, det gjorde en vän åt mig) jo.rdgub.be som bygger på samma koncept "typ". (http://jo.rdgub.be/4889 är en tyst film, varning för hög volym om ni klickar på slumpa )

Drog rätt bra med trafik, just av den anledningen till att det var så simpelt.
Tidigare fanns det även planer att dra in ovan nämnda funktioner (b.la. kommentarer mha. facebook)

Just my 5 cents.

/ Jim
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 22:52 #6
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Inte för att vara elak... men satsa hellre er tid på något bättre. Inte så förtjust i att ni kommer att ha 5-12 personer som "jobbar gratis" åt er. (eller mot lite presentcheckar...) Hela konceptet känns lite sisådär.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 23:02 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Inte för att vara elak... men satsa hellre er tid på något bättre. Inte så förtjust i att ni kommer att ha 5-12 personer som "jobbar gratis" åt er. (eller mot lite presentcheckar...) Hela konceptet känns lite sisådär.
Åtskilliga webbplatser drivs mer eller mindre av medlemmarna idag. Vi moderatorer på WN "arbetar" helt gratis. Utan användargenererat material och "gratisarbetare" skulle många webbplatser stupa.

Med det sagt så håller jag nog med övriga om att konceptet är lite väl simpelt och erbjuder inget nytt utöver vad hundra andra redan har. Er enda fördel ligger väl i domännamnet, kan ni få ut det så kan ni möjligtvis lyckas bra trots allt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-11, 18:04 #8
wasdo wasdo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 9
wasdo wasdo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Jine Visa inlägg
Jag håller tyvärr med. Har ett gäng förslag åt dig/er:

* Byt färgtema.
* Dissa dom intetsägande ikonerna (vad gör dom ens?)
* Ny layout:
- Mindre användning av konstiga ikoner i tråkiga färger
* Dissa hela community-systemet, kör fb/twitter/dylika-sign in om folk vill kommentera på saker / ladda upp klipp / dylika. En klick och sen är dom inloggade och kan göra allt. (Dvs inga extrasteg, lösenord, användarnamn eller annat tjaffs). Ev. möjlighet att kunna ändra användarnamn efter man är inloggad (Om man t.ex. inte faktiskt vill kommentera på saker som Anders Svensson utan som asd123.)
* Mindre "kladd" över hela sajten, t.ex. gubben vid "logga ut", den där lilla silverfärgade rektangeln 15px från datumet på http://fetpanda.se/f/lnYp.png och dylika "onödiga" detaljer.
* Lägg till funktion för populära klipp / topplista (dag, vecka, månad) samt "användare som gillade denna gillade även X X X"
* ... et.c.

Jag har tidigare grundat (dock inte designat helt själv, det gjorde en vän åt mig) jo.rdgub.be som bygger på samma koncept "typ". (http://jo.rdgub.be/4889 är en tyst film, varning för hög volym om ni klickar på slumpa )

Drog rätt bra med trafik, just av den anledningen till att det var så simpelt.
Tidigare fanns det även planer att dra in ovan nämnda funktioner (b.la. kommentarer mha. facebook)

Just my 5 cents.

/ Jim

Hej, roligt med lite feedback även om jag inte håller med på alla punkter.

Jag förstår mycket väl varför du beskriver ikonerna som intetsägande endast utifrån de bilder jag länkade.
(ta därför en titt här!)

När det kommer till den lilla silverfärgade rektangeln så fyller den faktiskt en funktion. (den fungerar som en markör när man bläddrar fram & tillbaks bland videoklippen)

Ang. det du skrev om en implementering av facebook så tycker jag att det är en bra ide! Något vi faktiskt tog oss an att arbeta med nu direkt.

Funktioner för populära klipp finns faktiskt redan, http://fetpanda.se/f/q9T5.png

*Tog även bort lilla grabben i hörnet!
wasdo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-27, 02:02 #9
wasdo wasdo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 9
wasdo wasdo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 9
Standard alphatest.

Bumpar denna tråd med en länk till sidan, http://fetpanda.com/alpha
Känns bättre att få feedback utifrån det nämligen.

Sidan är fortfarande under uppbyggnad och det finns fortfarande en hel del tydliga buggar vi är medvetna om, men kom gärna med lite input och buggrapporter ändå.



Om inte det heller har framgått så söker vi fortfarande medarbetare, [email protected]

http://fetpanda.se/jobb/
wasdo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-27, 13:36 #10
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Har ni drivit något liknande projekt tidigare?

Det här idén känns lite väl stor och bred för att genomföra utan någon erfarenhet. Ni lär ju behöva 1000+ besökare per dag för att få någon slags lönsamhet i det. Kommer bli svårt att få den mängden besökare regelbundet utan en marknadsföringsbudget. Var är det tänkt att besökarna ska komma från?
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
fetpanda, roligt, tidsfördriv, webbprojekt, webbutveckling


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017