Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Värdet på en inlänkning + blogginlägg?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-26, 08:20 #1
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Standard Värdet på en inlänkning + blogginlägg?

Hallå!
Håller på att utveckla en tjänst och utan att berätta för mycket så handlar den om bloggare länkar och skriver ett inlägg om ens produkt/tjänst/sida. Min fråga är då vad värdet kan tänkas vara per länk (för att då kunna göra en prissättning på tjänsten).

Det är alltså äkta bloggar, inga fejkade som vissa SEO firmor sysslar med. Snarare ett nätverk så att om en webbutik för mammaprylar på nätet behöver marknadsföring så kan de får 50 mamma-bloggare att skriva om hennes produkter och länka till hennes sida.

Självklart beror det ju på hur många läsare bloggaren har osv; det kan jag dock inte ta reda på med den metoden jag utvecklat. Jag vill ha ett "snittpris" så att varje länk kostar lika mycket; de med 1 läsare och de med 100'000 läsare.

Är 50kr per länk/inlägg för mycket? Dela med er av era åsikter och vad in skulle kunna tänka er att betala för bloggare som skriver ett inlägg (Inte överdrivet långt, antagligen ~50 ord) om er produkt samt länkar till er med ert efterfrågade keyword som länkord.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-26, 11:24 #2
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Jag tycker personligen att 50kr per inlägg är alldeles för lite. Har du hört talas om blogvertiser förut? De erbjuder en pengar ifall man skriver om produkter på sin blogg, likt din tjänst. Senast jag skrev om en produkt fick jag betalt runt 200 kronor.

Priset bör bero på hur många inlänkar, hur många besökare och hur hög PR bloggen har. I mitt fall var det en PR3-blogg med 300 läsare om dagen vi snackade om.

Tycker du borde göra som blogvertiser och "installera" google analytics i din tjänst. På så vis kan man koppla sitt analytics-konto till din tjänst och du kan få syn på hur många besökare en blogg har och sätta prissättningen efter det.

Och runt 50 ord är alldeles för lite för sökmotorer. Jag rekommenderar att de skriver ett inlägg på minst 250 ord för bästa resultat.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-26, 11:42 #3
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Jag tycker personligen att 50kr per inlägg är alldeles för lite. Har du hört talas om blogvertiser förut? De erbjuder en pengar ifall man skriver om produkter på sin blogg, likt din tjänst. Senast jag skrev om en produkt fick jag betalt runt 200 kronor.

Priset bör bero på hur många inlänkar, hur många besökare och hur hög PR bloggen har. I mitt fall var det en PR3-blogg med 300 läsare om dagen vi snackade om.

Tycker du borde göra som blogvertiser och "installera" google analytics i din tjänst. På så vis kan man koppla sitt analytics-konto till din tjänst och du kan få syn på hur många besökare en blogg har och sätta prissättningen efter det.

Och runt 50 ord är alldeles för lite för sökmotorer. Jag rekommenderar att de skriver ett inlägg på minst 250 ord för bästa resultat.

Så du tror att kund skulle kunna tänka sig att betala 50*200 =10'000 SEK exkl moms för att få 50 blogginlägg skrivna om ens produkt? I flera fall kommer det nog bli fler än så; kanske upp mot 100-200 inlägg (= 40'000 SEK - rabatt för större "beställning")?
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-26, 17:05 #4
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Om ert företag hade kontaktat mig så hade jag inte gått med på att skriva ett inlägg för mindre än 200 kr. Men jag sysslar ju med SEO på heltid och kodar hemsidor på en daglig basis. Så jag vet ju hur mycket ett inlägg egentligen är värt.

Men som du nämnde i början - mammabloggar. De har nog ingen susning om hur mycket ett inlägg i en blogg faktiskt är värt. Så mödrar behöver du nog bara betala runt 50 kr.

Jag hade personligen i varje fall inte kunnat tänka mig att betala för mer än... låt oss säga 5-10 inlägg. För det är allt jag behöver ur ett SEO-perspektiv.

Vet inte vilka dina kunder är och i vilket syfte de vill ha ut sina inlägg på bloggar. För trafik, eller för att stiga i sökmotorer.

Ang. din sista fråga: ja, vissa kunder (stora företag) kan tveklöst tänka sig att betala stora summor pengar för blogginlägg. Jag blev - via blogvertiser - kontaktad av tradera. Fick betalat 200 kr för ett inlägg. Är stensäker på att jag inte var den enda som blev kontaktad. Så ja, vissa företag kan nog tänka sig att beställa så många inlägg.

Och ja, som du nämner i slutet av ditt inlägg så hade en rabatt suttit fint i dem prisklasserna
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-26, 23:57 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag skulle nog säga att värdet beror mycket på dels vilken som är bloggens huvudsakliga nisch, inte bara det aktuella blogginlägget som länken placeras i. Besöksstatistik påverkar såklart också värdet, men är av mindre betydelse för SEO-värdet.

En annan sak som jag tror påverkar värdet är var den aktuella bloggen hostas (egen domän eller bloggtjänst). Länkar från bloggar på egna domäner skulle jag värdera mycket högre än ett gäng länkar från olika blogg.se-bloggar, då alla länkar blir som "dubletter" från samma huvuddomän. Sedan är såklart PR/trust en faktor som påverkar varje enskild länks värde.

Skulle det gå att göra en betalningsmodell som tar hänsyn till dessa faktorer (domän/bloggtjänst, PR/trust, nisch) så skulle man nog få ett mer rättvisande pris/värde per länk.

Säljer man en samlig länkar kan man nog generalisera lite och hitta ett medelvärde. Då får man bara försöka att fördela länkarna hyfsat jämnt mellan olika typer av bloggar.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-08-27 klockan 00:04
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 11:24 #6
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
Citat:
50*200 =10'000 SEK exkl moms för att få 50 blogginlägg skrivna om ens produkt?
Ja det är inget omöjligt pris att ta ut. Absolut inte. Problemet ligger att få ihop 50 kvalitativa bloggar inom samma område.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 10:01 #7
JoJoGal JoJoGal är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 3
JoJoGal JoJoGal är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 3
Tycker det är en utmärkt ide. Men om jag skulle köpa ett inlägg är det jag intresserar mig för främst: Page Rank (skulle betala klart mer för ett inlägg på en blogg med hög Page Rank), vilken IP adress bloggen har (dvs. om jag har länkar från denna IP sedan innan), om inlägget länkas permanent från första sidan av bloggen (innebär mer länk juice för inlägget, vilket leder till mer länk juice för min länk, skulle kunna tänka mig att betala extra för detta) samt hur många do dollow länkar som finns på samma sida sedan tidigare (skulle aldrig vilja vara med på en blogg där man redan länkar till 70 andra sidor, ser oerhört spammigt ut!)

Men alla tänker väl olika antar jag, detta är bara mina kriterier för hur jag skulle göra.... Hoppas de kan vara till någon hjälp!
JoJoGal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017