Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fällande domar i Pirate Bay-målet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-17, 12:27 #11
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Citat:
Originally posted by rhuse@Apr 17 2009, 12:23

Vad grundar du din fasta ståndpunkt på?
Kanske det faktum att flera branscher förlorar miljontals miljoners miljoner varje år på piratkopiering?
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 12:30 #12
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Citat:
Originally posted by kalasboll@Apr 17 2009, 12:27

Kanske det faktum att flera branscher förlorar miljontals miljoners miljoner varje år på piratkopiering?
Så du vill att bedömningsgraden ska korrelera med hur mycket pengar man förlorat och inte hur lagen kan tolkas? Eller syftar du på att lobbymaskinen är så mäktig att den kan tvinga fram fällande domar? I vilket fall är det väl ganska läskigt?
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 12:37 #13
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det här kommer förmodligen att gå ändå till HD. Och det skulle inte förvåna mig om de blir frikända. Men även om hovrätten eller HD skulle fria så är det bara en tidsfråga innan de blir åtalade för någonting annat. Man kan inte ducka i all oändlighet, så jag begriper inte att de fortsätter driva webbsidan trots att det är så uppenbart vart det kommet att sluta. Själv så skulle jag uppleva det som ganska påfrestande att ha halva världen emot mig.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 12:38 #14
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Citat:
Originally posted by rhuse@Apr 17 2009, 12:30

Så du vill att bedömningsgraden ska korrelera med hur mycket pengar man förlorat och inte hur lagen kan tolkas? Eller syftar du på att lobbymaskinen är så mäktig att den kan tvinga fram fällande domar? I vilket fall är det väl ganska läskigt?
Jag tror.

Dels att domen blev som den blev pga att man "riskerar" att ruinera en mediabranschen ifall piratkopieringen fortsätter i samma utsträckning. Detta (plus att det dem gjort inte är lagligt) har påverkat till domen.


Samtidigt är jag övertygad om att den amerikanska lobbymaskinen har haft en väldigt stor betydelse i alla händelser kring Pirate Bay, vilket är läskigt - ja.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 12:40 #15
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Själv så skulle jag uppleva det som ganska påfrestande att ha halva världen emot mig.
Ganska sporrande att ha halva världen med sig också

Sen har väl kanske inte dessa killar så mycket att förlora har jag förstått
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 12:40 #16
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 254
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 254
Oj vad jag grundar den på, Jag tror den läsningen skulle bli alltför lång att ta del av då ståndpunkten min är mestadels är 17 års erfarenhet från rättsarbete i olika former.
hundratals rättegångar genom åren.
Dock kan dessa erfarenheter inte riktigt tas med i denna ståndpunkt då här finns helt andra värderingar och sett att se på lagstiftningen gällande medhjälp till brott mot upphovsrättslagen.
Så i det avseendet är det svårbedömt men så som lagstiftningen och efter att ha följt rättegången och tagit del av rådmannens och nämndemännens resonemang samt hur domen är utformad så är jag övertygad om att det kommer bli svårt för hovrättens ledamöter att även dem göra bedömningen till någon större förändring än den som tingsrätten nu meddelat.

Visst jag har små tvivel på att hovrätten kommer vidimera skadeståndet men görs det förändringar i hovrätten i den saken så tror jag inte heller dem blir allt för stora.

Om du inte gjort det kan du här ta del av rådmannens presskonferans i förmiddags.
http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=750234...epartment=2.757
tomas70 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 12:43 #17
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
props till Xamda før bra inlægg.

Itkraft, att vi har sett slutet av fildelning som den førekommer idag ær knappast troligt, fortfrande har vi tjænster som erbjuder proxy løsningar før att maskera ditt IP, f.ex dold.se.

Det finns alltid ett sætt att kringgå førbud.


Det jag tycker ska bli lite intressant ær att se hur detta påverkar utveckling och førsæljning av høghastighets internet hos våra svenska ISP:er.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 12:44 #18
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av rhuse
Citat:
Originally posted by -jonny@Apr 17 2009, 11:57
Samtidigit har ju TPB varit full av annonser så intäkterna på verksamheten bör ha varit betydande...


Ja eller hur. Alla som har reklam på sina hemsidor tjänar ju mångmiljonbelopp. Det är ju faen ingen match att lura pengar av företag som är dumma nog att annonsera.
Oavsett hur det går för andra webbplatser så är TPB en oerhört välbesökt webbplats och de har onekligen tjänat mångmiljonbelopp, det är ju vederlagt sedan långt tillbaka. Till exempel så tjänade de feta pengar på annonser genom Eastpoint Media (vilket sedermera finansierade Eastpoints uppköp av Crystone och andra webbhotell och sedan resan till börsen), vilket framgått mycket väl tidigare under åren.

TPB är inte en vanlig sajt. Den är oerört framgångsrik och reklamen når en mångmiljonhövdad publik.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av itkraft
När dom kommer i hovrätten efter att denna överklagats är jag övertygad om att hovrätten kommer verkställa Tingsrättens dom eller rent av skärpa den.
Om Högsta Domstolen ger prövningstillstånd och tar upp detta efter Hovrätten för att sätta en predjucerande dom så kommer troligen hovrättens beslut att användas av HD för att bli den predjucerande dom för liknande ärenden i framtiden.
Nu lever personer som driver fildelningssidor oerhört farligt, Mycket farligare än man trodde att det skulle bli.
Bland de juridiklärare jag pratat med så verkar ingen dela din uppfattning. De flesta trodde att det skulle bli fällande dom i tingsrätten men alla (3) trodde att de skulle bli friade i hovrätten.

Vad grundar du din fasta ståndpunkt på?
Själv är jag inte riktigt lika övertygad om utgången i högre rätt, det finns en möjlighet att detta inte bedöms som medhjälp, även om det med mina lekmannakunskaper klart omfattas av lagstiftningen i detta fall. Skulle det inte göra det är jag dock den förste att beklaga detta då jag tycker den nu avkunnade domen verkar väl avvägd och i enlighet med lagen. Sedan kan man ju alltid diskutera om medhjälp till upphovsrättsbrott skall vara straffbart, det finns det kanske anledning att fundera över. Kanske skulle lagstiftningen vara differentierad - om medhjälpen består i ett kommersiellt utnyttjande av annans rätt bör skall det, enligt mitt förmenande, vara straffbart, men annars tycker jag det kan vara tveksamt.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 12:44 #19
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 159
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
Micke_Ns avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 159
Jag kände att jag bara var tvungen att dela med mig av denna. Tänkte att den passar in till viss del

http://img204.imageshack.us/img204/3348/ledinrasar.jpg
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 12:52 #20
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Jag tycker att det är ett pinsamt domslut.
Sverige kommer att framställas som en nickedocka till USA.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017