Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ipred-lagen, idag träder den i kraft

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-01, 09:04 #11
Johan_S Johan_S är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Johan_S Johan_S är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
April april! Nej just ja, det är visst ett riktigt och seriöst förslag. Kommer nog dyka upp flera tjänster för VPN och liknande.
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 09:18 #12
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Johan_S@Apr 1 2009, 09:04
April april Nej just ja, det är visst ett riktigt och seriöst förslag. Kommer nog dyka upp flera tjänster för VPN och liknande.

Absolut, men för dom flesta "vanliga" användare så tror jag dels inte man har den kompetensen eller den kunskapen som krävs, och framförallt så tror (hoppas) jag att det finns en moralisk spärr, man kan dölja/byta nummerplåtar på bilen också för att undslippa fartkameror, men man vet att grundbeteendet är fel, och det blir inte mindre fel för att man försöker dölja det...

Jag hörde en ganska bra sak på radio igår, där dom sa att om man nu är orolig för dom effekter som lagen kan ha så kan man ju faktiskt bara följa lagen, så är det inga problem...det FINNS en jättefara för den som har ett oskyddat trådlöst nätverk, men annars fungerar ju den lösningen ypperligt...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 09:32 #13
Johan_S Johan_S är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Johan_S Johan_S är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_S
April april Nej just ja, det är visst ett riktigt och seriöst förslag. Kommer nog dyka upp flera tjänster för VPN och liknande.


Absolut, men för dom flesta "vanliga" användare så tror jag dels inte man har den kompetensen eller den kunskapen som krävs, och framförallt så tror (hoppas) jag att det finns en moralisk spärr, man kan dölja/byta nummerplåtar på bilen också för att undslippa fartkameror, men man vet att grundbeteendet är fel, och det blir inte mindre fel för att man försöker dölja det...

Jag hörde en ganska bra sak på radio igår, där dom sa att om man nu är orolig för dom effekter som lagen kan ha så kan man ju faktiskt bara följa lagen, så är det inga problem...det FINNS en jättefara för den som har ett oskyddat trådlöst nätverk, men annars fungerar ju den lösningen ypperligt...
Jo du har nog helt rätt. Undrar om det finns möjlighet att driva en snabb VPN helt finansierad med reklam, finns nog en stor efterfrågan på en enkel lösning "på problemet". Spännande och se vad som händer om några månader!
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 12:05 #14
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Originally posted by Andesh@Apr 1 2009, 07:46
Vi får se vad rättspraxis blir.
Eventuellt kan det komma att räcka med att skylla ifrån sig mha ett öppet WLAN.
Och eftersom det är en civilrättslig handling så är det inte otänkbart att hemförsäkringen gäller.

NIX! Du kan inte skylla på Öppet WLAN, eftersom det är personen som har uppkopplingen som är direkt ansvarig.
Står du på abonnemanget så är det du som är ansvarig och som kommer att få smällen.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 12:14 #15
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Citat:
Ursprungligen postat av Andesh
Vi får se vad rättspraxis blir.
Eventuellt kan det komma att räcka med att skylla ifrån sig mha ett öppet WLAN.
Och eftersom det är en civilrättslig handling så är det inte otänkbart att hemförsäkringen gäller.

NIX Du kan inte skylla på Öppet WLAN, eftersom det är personen som har uppkopplingen som är direkt ansvarig.
Står du på abonnemanget så är det du som är ansvarig och som kommer att få smällen.
Nja, lag och avtal är skilda saker. Du är ansvarig för anslutningen mot internetleverantör och det avtal som finns skrivet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 12:16 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Mina bredbandskunder har jag en proxy för som dom kan använda fritt att surfa via som inte loggar något alls.
Som du kanske vet så går den mesta fildelning inte till genom "surfning".
Nej jag vet, har även en PPTP server uppe som test som är fri att använda för hela internet. Som börjat dras en del trafik via sista dygnen nu.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 12:28 #17
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Frågan är om upphovsrättsinnehavarna vågar dra någon inför domstol?

Tänk scenoriot där de stämmer någon som fildelat X antal verk, och antingen får ett fånigt lågt skadestånd utdömt, eller inte lyckas fälla personen alls.

I så fall har de förbrukat hela sitt vi-kommer-att-stämma-dig-om-du-inte-upphör-med-fildelning-kort.

Vad tror ni, vågar de chansa? Det kan ju givetvis bli tvärt om också, och de faktiskt lyckas få någon dömd "ordentligt".
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 12:33 #18
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Apr 1 2009, 12:28
Frågan är om upphovsrättsinnehavarna vågar dra någon inför domstol?
Tänk scenoriot där de stämmer någon som fildelat X antal verk, och antingen får ett fånigt lågt skadestånd utdömt, eller inte lyckas fälla personen alls.
I så fall har de förbrukat hela sitt vi-kommer-att-stämma-dig-om-du-inte-upphör-med-fildelning-kort.
Vad tror ni, vågar de chansa? Det kan ju givetvis bli tvärt om också, och de faktiskt lyckas få någon dömd "ordentligt".
Det är väl klart dom vågar, vad har dom att förlora menar du ? Självklart får den första domen en prejudicerande effekt men det är klart att dom måste försöka...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 12:37 #19
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
Det bästa är nog för tillfället att hyra en egen server där man installerar en VPN-server, så som OpenVPN, eller använda en SSH-tunnel och skyffla all sin trafik därigenom. Fördelen är också att man inte delar sin VPN-anslutning med 100 andra användare, vilket gör att det inte blir några flaskhalsar vid upp/ner -laddning.

Gå ihop några kompisar och dela på kostnaden. OM man nu inte drar en miljon TB i trafik så är kostnaden ganska liten - och säkerheten bättre än hos någon VPN-tjänst jag vet om.

På det sättet så vet man också vad som loggas (eller inte loggas) eftersom man själv installerar och sätter upp alla inställningar.

Om någon var driftig och smart så borde man kunna erbjuda ett setup-paket där allt ovanstående var fixat (os + openvpn) och installerbart med ett tryck - så att även den med extremt liten kunskap och säkerhet och linux kunde fixa detta enkelt.
ziggytoxic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 12:49 #20
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Originally posted by ziggytoxic@Apr 1 2009, 12:37
OM man nu inte drar en miljon TB i trafik så är kostnaden ganska liten - och säkerheten bättre än hos någon VPN-tjänst jag vet om.
Det är ju det som är kruxet... fildelning är det som drar mest trafik på internet och därmed också den största kostnaden.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017