Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fyra Pirate Bay-män åtalas.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-31, 18:29 #21
DudeRille DudeRille är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 599
DudeRille DudeRille är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 599
Ska bli spännade och följa.
Minst sagt, borde haft en poll i tråden om vilka som tror att dem kommer bli dömda
DudeRille är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 19:21 #22
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag får nog tycka att rent moraliskt är den stora skillnaden om man tjänar pengar på det hela.

Jag har blivit utsatt för diverse intrång i upphovsrätt av både text och bild, men det är oftast personer som inte vet bättre och som gör det på en hemsida med max 100 besökare om året.

Om det däremot var en tidning eller någon som på annat sätt tjänade pengar skulle jag bli fly förbannad och vidta åtgärder.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 20:01 #23
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag skulle vilja se en förändring i lagstiftningen vad gäller piratkopiering för hemmabruk (typ film och musik). Det är uppenbart att det inte är ok att stjäla. Samtidigt så är det uppenbart att hela svenska folket ägnar sig åt den här typen av stöld. Därför skulle jag vilja jämföra brottet med t ex fortkörning eller felparkering. Straffet borde vara böter och upphovsrättsmannen borde ha möjlighet att jaga människor som begår överträdelser (d vs spåra IP-nummer). Precis på samma sätt som parkeringsbolagen har rätt att skriva upp bilens registreringsnummer för att sedan skicka en bot till bilens ägare. Det rör sig alltså inte om ett brott, utan om att upphovsrättsmannen har rätt att skicka böter till fildelaren. Fungerar det för parkeringsbolagen så borde det fungera för filmbolagen.

Jag begriper inte varför det här med IP-nummer ska vara så känsligt. Vi har redan registreringsnummer till våra bilar och det fungerar utmärkt. Borde man inte kunna hantera IP-nummer på exakt samma sätt?

Som det är nu så känns det helt upp och ner. Lagen säger att fildelning är olagligt. Men ingen anser det vara ett brott. Nästan ingen åker dit för det. Men när någon väl åker dit blir det polisrazzior, blåljus, medieuppbåd och allmän kalabalik. Det är lite märkligt att rättsväsendet antingen ignorera piratkopieringen helt, eller så rullar de fram det stora artilleriet.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 20:09 #24
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Vad sägs om att helt enkelt avskaffa upphovsrätt, patent och liknande informationshämmande verktyg. Sådana funktioner fungerar mycket dåligt i en värld där det är så lätt att mångfaldiga information. Mänskligheten måste fortsätta att ta sig framåt - och det gör man genom kunskap.

Avskaffar vi liknande lagstiftningar så blir det den med bäst tjänst / service som vinner - inte den som har mest pengar och kan göra privata polisutredningar / lobbyauktioner.

Skärp istället straffen på varumärkesintrång.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 20:13 #25
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
De som sitter och ivrar för fildelning här förvånar mig. I era ögon skall man inte betala för något, för kan man få tag på det gratis så är det helt enkelt så man skall göra, även om det ligger mycket slit bakom det som ni, utan att göra rätt för er, tillskansar er.

Det är ingen mänsklig rättighet att vara en snyltare.

Det är tvärtom, i mina ögon, ganska fult att leva på annans brottsliga verksamhet (vilket TPB:arna gjort och gör), och fullt, i fråga om klandervärdhet, jämförbart med häleri eller varför inte koppleri (där lagstiftningen tydligt talar om att, i princip, varje främjande av annans tillfälliga sexuella förbindelser är brottsligt, även om det inte är förbjudet att sälja sex). Brandfackla kastad.

Dock är det de åtalats för ganska klent och det är tveksamt om lagen omfattar de gärningar som kan styrkas av åklagaren. Det skall bli intressant att följa och det är nog inte osannolikt att vi kommer att se lagändringar efter att dom fallit.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 20:15 #26
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by coredev@Jan 31 2008, 21:09
Vad sägs om att helt enkelt avskaffa upphovsrätt, patent och liknande informationshämmande verktyg. Sådana funktioner fungerar mycket dåligt i en värld där det är så lätt att mångfaldiga information. Mänskligheten måste fortsätta att ta sig framåt - och det gör man genom kunskap.

Avskaffar vi liknande lagstiftningar så blir det den med bäst tjänst / service som vinner - inte den som har mest pengar och kan göra privata polisutredningar / lobbyauktioner.

Skärp istället straffen på varumärkesintrång.
Problemet är väl att incitamenten att utveckla nya lösningar på svåra problem försvinner om man inte kan kapitalisera på dem. Att utveckla ett nytt läkemedel kan ofta kosta 100 tals miljoner. Inget företag skulle lägga ut de pengarna om de inte trodde sig kunna få tillbaks dem i ett senare skede.

Jag kan hålla med om att vissa patent är ganska löjliga och att upphovsrätten bör ses över för att passa moderna tider. Men avskaffar man den helt så skulle utvecklingen hämmas.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 20:28 #27
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Det var samma diskussion när radion kom, skivbolagen stred hårt mot att radion kom, sedan löstes det med stim, vi får se hur man lyckas lösa detta i förlängningen.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 20:55 #28
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by jonny@Jan 31 2008, 12:31
Stämningsansökan (PDF)
Ganska kul läsning... Efter 1 år har herr roswall lyckats prestera dessa rader text:

Ansvarsyrkanden m.m.
1. Medhjälp till brott mot upphovsrättslagen (Fredrik XX, Gottfrid
XX, Peter XX och Carl XX)
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 21:02 #29
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Citat:
Ursprungligen postat av totoo
Jämförelsen med hårddisktillverkare etc är ju bara skitdålig faktiskt, i så fall visar det sig ju förr eller senare att hela världen är medskyldig, vilket är rätt misslyckat.

Jämförelsen speglar diverse åsikter inom musik-branschen. Är jag inte helt fel ute betalar vi fortfarande kassettavgift på såväl mp3, hårddiskar, dvdspelare med hårddisk, cd-skivor och dvd-skivor.

Något som styrker att alla är medskyldiga är dessa artiklar...

Yahoo skriver en artikel på ämnet...

<!--QuoteBegin--http://news.yahoo.com/s/nm/20080129/media_nm/downloading_dc[/i]@Tue Jan 29, 10:21 AM ET

Paul McGuinness, longtime manager of rock band U2, has called on Internet service providers to immediately introduce disconnection policies to end illegal music downloads and urged governments to make sure they do.
....
To great applause from the audience of music managers, McGuinness insisted that disconnection enforcement would work. "I call on ISPs to do two things. First, protect the music, and second, to make a genuine effort to share the enormous revenues. They should share their ingenuity as well as the money. We must shame them. Their snouts have been at our trough for too long."
[/quote]

Paul McGuinness hos realtid.se:
Citat:
Originally posted by http://realtid.se/ArticlePages/20080...tid185.dbp.asp@2008-01-29 | 13:00

...
”Deras trynen har käkat gratis ur vår ho länge nog.” McGuinness – ibland kallad ”U2:s femte medlem”
...
Hans tes är att musikindustrin alltför länge koncentrerat sig på att bekämpa aktörerna bakom peer-to-peer-baserad fildelning. Fokus borde enligt McGuinness istället riktas mot de teknikindustrier som ”tjänat mångmiljardbelopp med hjälp av vårt innehåll utan att betala för det”. Han syftar på ISP-bolag, telekombolag och tillverkarna av själva apparaterna.
Det är visst alla mot musikbranschen... alternativt kanske en dålig affärmodell.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 22:55 #30
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Med en vettig affärsmodell och rimlig prissättning ser jag inget problem med att betala för filmer/tv-program heller. Att köpa en äldre film på DVD kostar cirka 40 kr (exempelvis Coop brukar ha 3 st för 99 kr); att istället ladda hem den själv borde kosta kanske 10 kr.

Ligger det på den nivån kan jag tänka mig att betala, framförallt om man kan garantera en snabb och problemfrinerladdning.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017