Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fyra Pirate Bay-män åtalas.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-31, 15:33 #11
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Såklart de inte kan åka dit. Isåfall är ju hårddisk-tillverkarna lika skyldiga, som hjälper mig att spara piratkopierat material på hårddisken... Internetleverantörerna också...
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 15:48 #12
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Angående uppsåt till brott eller att dem gör det möjligt för spridning av piratkopierade filer.... Torrent systemet var inte byggt för att sprida olagliga filer utan helt enkelt bara sprida filer. Posten är inte till för att man ska kunan skicka knark i brev utan det är till för att man ska kunna skicka brev.

Så ser jag på det i alla fall.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 16:29 #13
mynameisfredriks avatar
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mynameisfredriks avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
"Kammaråklagare Håkan Roswall har särskilt tagit sikte på att männen tjänat pengar på att underlätta spridningen av digitala musik- och filmfiler genom att ha annonsörer på sidan" Ni borde läsa lite bättre killar.

patrikweb: Jag har för mig dom inte har sidan längre i sverige på grund av det förra som hände när polisen tog servrar ifrån dom.

Brazzan: personen som skapade programet gjorde det för att kunna dela med sig stora filer för att det inte skulle kunna spåras, söker du så ser du.
mynameisfredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 16:37 #14
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Citat:
Originally posted by Marknadsbanken@Jan 31 2008, 17:29
"Kammaråklagare Håkan Roswall har särskilt tagit sikte på att männen tjänat pengar på att underlätta spridningen av digitala musik- och filmfiler genom att ha annonsörer på sidan" Ni borde läsa lite bättre killar.
patrikweb: Jag har för mig dom inte har sidan längre i sverige på grund av det förra som hände när polisen tog servrar ifrån dom.
Brazzan: personen som skapade programet gjorde det för att kunna dela med sig stora filer för att det inte skulle kunna spåras, söker du så ser du.
Jo, men inte nödvändigtvis olagliga filer eller hur?
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 16:52 #15
zytric zytric är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 231
zytric zytric är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 231
Vi borde vara stolta att vi har "världens största fildelnings sida". Svenska staten vill nog inte att Sverige ska ha några företag kvar.
zytric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 16:56 #16
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det här med piratkopiering är verkligen inte lätt. Om någon av mina konkurrenter stjäl text, bilder eller kod från mina webbsidor så skriker jag högt. Samtidigt så kan jag inte med gott samvete hävda att jag aldrig har sett en piratkopierad film.

Slutsatsen man får dra är alltså att det är ok att stjäla, så länge ingen stjäl ifrån mig. Dubbelmoralen är ganska uppenbar.

Om man kan jämföra The Piratebay med t ex Posten, HP, eller ett elbolag är ju precis det som en domstol nu ska ta ställning till. Kan åklagaren bevisa att The Piratebay skapades för att underlätta fildelning av upphovsrättskyddat material, så är de snarare att jämföra med en kurirfirma som skapades för att smuggla knark. Det är alltså uppsåtet som blir avgörande.

Jag hoppas att killarna bakom tpb blir friade. Men innerst inne så tycker jag nog inte att piratkopiering är ok.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 17:01 #17
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
jag är rätt splittrad i den här frågan faktistkt. Jag använder själv TBP och tycker att det är en ganska bra tjänst. Men det är ju ingen tvivel att om man ska gå lite på känsla och moral så är det ju en riktigt olydig tjänst. Man kan försvara sig med att tjänsten inte var tänkt att användas så - men den används så och det är avsiktligt från alls sida.

Sen om lagen nu inte riktigt är definierad nog för att klassa detta som uppenbart brott är ju en annan sak, men det är i mina ögon mest en brist i lagen, och borde inte generera ett gott samvete hos TBP-personalen.

Däremot, eftersom de har arbetat med lagstiftningen i åtanke och har koll på lagen och förhoppningsvis håller sig inom ramarna så ska de absolut inte åtalas.
Och om det hela stämmer med påtryckning från USA (som lär vara sant) så ska absolut inget hända dem.

Jämförelsen med hårddisktillverkare etc är ju bara skitdålig faktiskt, i så fall visar det sig ju förr eller senare att hela världen är medskyldig, vilket är rätt misslyckat.

Men att de får in reklampengar på siten fattar jag inte att man stör sig på. Fattar dom inte att det är rejäla arbets- och driftskostnader att ha en tjänst av den kalibern?

Personligen tycker jag bestämt att TBP-herrarna ska slippa åtal, men de är fortfarande lika "kriminella" i mina ögon, det är imho fel på lagstiftningen som gör att man kan uppmuntra och hjälpa brott i den här omfattningen utan att kunna bli ditsatt (förutsatt att de klarar sig då).

Lycka till i alla fall!
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 17:08 #18
Lazyman Lazyman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 78
Lazyman Lazyman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 78
En lite nyfiken fråga, om jag gör en låt och ger ut den på cd så är det enligt många här ok att andra delar ut den på nätet, men designar jag en sida så är det inte ok att kopiera den och använda designen på sin egen sida. Var ligger skillnaden?

Är väl medveten om att alla inte tycker fildelning är ok men tex designstöld fel.
Lazyman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 17:36 #19
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Skillnaden mellan att ladda ner en låt och att ta någons design är som jag ser det två saker. För det första så när jag laddar ner en låt så gör jag inte det för att tjäna pengar på det och jag påstår inte att det är jag som gjort musiken. Om någon däremot snor någons design och hävdar att det är deras egen och försöker tjäna pengar på sidan så tycker jag det är rätt stor skillnad.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 17:59 #20
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Tja hårfin skillnad
Säg att du ”snor” en massa olika designer lägger upp dem på en sida och erbjuder andra att ladda ned dem gratis.
Du kan till och med ange att de är andra som har gjort dem
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017