Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fällande domar i Pirate Bay-målet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-17, 11:08 #1
Wegas Wegas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 6
Wegas Wegas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 6
Alla åtalade får ett års fängelse. Det blev fällande domar i Pirate Bay-målet. Fredrik Neij, Peter Sunde Kolmisoppi, Gottfrid Svartholm Warg och Carl Lundström får ett års fängelse av Stockholms tingsrätt.

De åtalade ska också betala ett skadestånd på drygt 30 miljoner kronor.

Läs mer här:
http://www.idg.se/2.1085/1.224400/fa...-for-alla-fyra
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4927256.ab
http://www.expressen.se/Nyheter/1.15...-till-fangelse
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/t...gelse-1.846239
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2748325.svd

Vad säger man...
Wegas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 11:12 #2
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 449
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 449
Vad sägs om att de som tillhanda håller tjänster som gör att användare kan dela med sig, gästböcker, forum, kommentarer, filuppladdning mm stänger ner sina siter under en tid i protest.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 11:25 #3
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Helt rätt! De har försökt tjäna pengar genom att ligga i en gråzon. Däremot kommer det ju dröja ett tag till då tingsrätten är ett skämt.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 11:37 #4
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 254
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 254
När dom kommer i hovrätten efter att denna överklagats är jag övertygad om att hovrätten kommer verkställa Tingsrättens dom eller rent av skärpa den.
Om Högsta Domstolen ger prövningstillstånd och tar upp detta efter Hovrätten för att sätta en predjucerande dom så kommer troligen hovrättens beslut att användas av HD för att bli den predjucerande dom för liknande ärenden i framtiden.

Nu lever personer som driver fildelningssidor oerhört farligt, Mycket farligare än man trodde att det skulle bli.
tomas70 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 11:38 #5
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
Spindel> Som vanligt är dina inlägg arroganta och inte genomtänkta för 5 öre.

Självklart är detta en dålig nyhet för hela Internet. Svensk rättsystem håller inte när det blir påtryckning utifrån. Det har vi sett tidigare. Aldrig har någon dömts till det sjuka skadeståndet tidigare.

Frågan är om domen överhuvudtaget är av värde. Skulle inte förvåna mig om detta kommer att leda till våldsamma demonstrationer. I hope so - and i will be there!

Hoppas inte att WN får skit för mitt inlägg nu.. För det verkar så dom vill att det ska fungera. Den enskilda människan fråntar sig allt ansvar.

Ps. Nästa gång jag kör i 180 km/h ska jag stämma SAAB, dom har ju gjort detta möjligt. Eller har jag fel? Ds.
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 11:39 #6
Undoredoos avatar
Undoredoo Undoredoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 179
Undoredoo Undoredoo är inte uppkopplad
Medlem
Undoredoos avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 179
Jag tycker också någonstans att det känns rätt. Pojkarna vet ju precis vad de har sysslat med, så uppsåtet är ju ganska uppenbart.

Sen att giriga skiv- och filmbolagsdirektörer borde placeras på en öde ö är ju en helt annan sak.
Undoredoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 11:57 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Samtidigit har ju TPB varit full av annonser så intäkterna på verksamheten bör ha varit betydande...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 12:05 #8
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
De döms för medhjälp och jag har svårt att se att detta inte uppfyller kravet för medhjälp. Tvärtemot andra här tycker jag att det är tufft av tingsrätten att kunna stå emot massmediala trycket och följa lagen och strunta protesterna från folk som hela tiden tycker att det är rätt att strunta i lagstiftningar som inte passar dem själva.

Detta kommer givetvis att hamna i hovrätten, men utgången där är väl inte så solklar...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 12:13 #9
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 254
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 254
Citat:
Originally posted by Xamda@Apr 17 2009, 12:05
Detta kommer givetvis att hamna i hovrätten, men utgången där är väl inte så solklar.
Instämmer inte, Tror helt klart att dem verkställer tingsrättens dom eller skärper domen ytterliggare.
Okej inte helt solklart men övertygande är det att den fildelning som varit har sett dagens sista ljus.
Jag är ganska säker på att vi kommer få se mycket mer såna här rättegångar mot folk som sysslar med denna typ av verksamhet.
tomas70 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 12:23 #10
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Samtidigit har ju TPB varit full av annonser så intäkterna på verksamheten bör ha varit betydande...
Ja eller hur. Alla som har reklam på sina hemsidor tjänar ju mångmiljonbelopp. Det är ju faen ingen match att lura pengar av företag som är dumma nog att annonsera.

Citat:
Ursprungligen postat av itkraft
När dom kommer i hovrätten efter att denna överklagats är jag övertygad om att hovrätten kommer verkställa Tingsrättens dom eller rent av skärpa den.
Om Högsta Domstolen ger prövningstillstånd och tar upp detta efter Hovrätten för att sätta en predjucerande dom så kommer troligen hovrättens beslut att användas av HD för att bli den predjucerande dom för liknande ärenden i framtiden.
Nu lever personer som driver fildelningssidor oerhört farligt, Mycket farligare än man trodde att det skulle bli.
Bland de juridiklärare jag pratat med så verkar ingen dela din uppfattning. De flesta trodde att det skulle bli fällande dom i tingsrätten men alla (3) trodde att de skulle bli friade i hovrätten.

Vad grundar du din fasta ståndpunkt på?
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017