Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Om man söker en designer...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-09-12, 18:31 #1
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Bland människor som försöker komma undan med att betala för andra människors arbete med en kapsylöppnare kanske vi ska försöka ta frågan lite mer seriöst. Jag och min samarbetspartner är odugliga på grafisk layout och behöver helt enkelt någon som sätter samman ett snyggt gränssnitt till vår nästa sajt.

Detta involverar att välja färger, bestämma var sidans olika delar skall ligga, skapa navigering etc. Det handlar inte om att fylla dem med innehåll eller så - bara skapa layouten och sedan sälja upphovsrätten till oss. Kanske några timmars effektivt arbete, mer än så är det inte.

Hur mycket ska vi betala? Är det någon som har erfarenhet av att köpa/sälja den här typen av arbete tidigare?
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-12, 18:38 #2
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Tjenare,

Jag jobbar själv med design och arbetar åt andra som anlitar mig. Dock gör jag det nog ganska billigt mot andra gör. Har sett firmor som tar runt 10.000 kr för design osv. Men sedan är det nog helt beroende på om du anlitar en frilansare eller riktig webbdesign firma eller liknande.
Detta är inte för att göra reklam eller liknande men om du vill så kan du maila eller något så kan vi kan snacka lite så kanske jag kan titta på det och säga ungefär vad jag skulle ta för det.

Men som jag sa prislappen varierar nog ganska mycket från företag till frilansare
Hoppas du får lite mer inblick i det hela nu.
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-12, 19:18 #3
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Min erfarenhet av alla webbdesigners som gör något bra, unikt och passande är att det är väldigt svårt att göra en tidsberäkning i 'effektiv tid'. God kreativitet kommer enligt min erfarenhet inte på beställning utan måste ofta lirkas fram. Från 4000:- upp till 30000:- beroende på mer specifikt vad ni kräver, skulle jag säga.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-12, 19:31 #4
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Jag är rädd att jag lider kroniskt av ovilja att låta någon fakturera mig avgifter som utslaget över effektiv arbetstid blir tusentals kronor per timma. Det leder till att jag letar tills jag hittar någon som inte försöker göra sig en hacka på mig utan faktiskt vill förtjäna en vinst genom att erbjuda en prisvärd tjänst. Hittills har jag hittat ett webhotell (som nu co-hostar mina servrar), ett tryckeri (som trycker mina böcker) och ytterligare ett tryckeri (som trycker våra t-shirts). Nu ska jag bara försöka hitta någon som kan göra lite layout till ett vettigt pris.

Och alla de här relationerna är långvariga så även mina leverantörer tjänar på att jag inte känner mig lurad.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-12, 19:39 #5
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Risken är att man får betala för något man inte vill ha. Jag ser det dagligen i mitt umgänge med mer eller mindre kompetenta reklambyråer som tar betalt för "kreativt idéarbete".

Jag föredrar ett förslag först, och sedan gör man affär. Men om du tror att nägra timmars arbete räcker så ska det inte bli speciellt dyrt.
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-12, 19:48 #6
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Vad man ska betala/kräva? oj vad svår fråga...

Enklast är om du/ni skickar en förfrågan (begä en offert) på det ni vill ha gjort så får dom komma med bud på det..

Jag driver ett företag som sysslar med design och våra alster brukar hamna på 1000-2000 kronor (men kan bli mer naturligtvis)
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-12, 20:56 #7
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
Precis som övriga säjer så är effektiv tid inte så realistiskt...
Jag brukar vid liknande jobb lägga offert på 350 SEK/timma exlusive moms med tak. Då är jag pressad att prestera något kunden är nöjd med (är inte kunden nöjd så blir man inte långlivad i branchen... så det är mitt mål, jag jobbar tills arbetsgivaren säger att det är ok) för max antal kronor, då är det ju bara att räkna på det, går jag över X antal timmar så går jag back. Är ju upp till mig om jag vill gå back då... Det gynnar båda parterna enligt mig.

Är ju alltid skillnad på uppdrag och uppdrag också. Vet uppdragsgivaren vad han/hon vill ha är ju mycket av det kreativa arbetet klart...
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-12, 20:57 #8
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Citat:
Originally posted by Christian@Sep 12 2003, 05:39 PM
Risken är att man får betala för något man inte vill ha. Jag ser det dagligen i mitt umgänge med mer eller mindre kompetenta reklambyråer som tar betalt för "kreativt idéarbete".
Håller med, helt klart.

Förslag och offert är självklara!
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-12, 21:09 #9
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Citat:
Originally posted by pikkenix@Sep 12 2003, 06:56 PM
Jag brukar vid liknande jobb lägga offert på 350 SEK/timma exlusive moms med tak.
Mmm, men det är ju just det här som jag har svårt med... Man väljer en godtycklig summa exkl. moms och sedan "får det ta den tid det vill, man kan inte stressa fram kreativt arbete" - även om du nu har ett tak. När jag beställer den här layouten så kommer det vara till ett förbestämt - fast - pris.

Sen känns det lite som att "webkonsulternas" 1000 kr per timma-tid är över... Det är lite mer realistiska summor som gäller. 350 kr per timma före skatt är 175 kr per timma efter skatt och jämför det med en knegare inom branschen (en sån som jag t.ex.) så är även det lite av en fantasi tycker jag allt.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-12, 21:36 #10
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
Säg att taket ligger på 2000 så slipper du ju oroa dig att det blir mer oavsett hur mycket tid han/hon lägger ner...

350kr/timma är relativt lågt än idag faktiskt...
En mycket nära person till mig som jobbar på ett välkänt konsultingföretag betalar företag över 950 kr/timma för.... Denna person har 26 000 i fast lön. Skrämmande? -Ja, men sant!

Ett helt förbestämt pris är svårt att uppskatta.
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017