Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Era åsikter?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-31, 00:32 #41
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Snabb - Jag tror visserligen att höjd max belopp kan bidra till att mer kvalitiva tjänster läggs upp på sidan, men även oseriösa som har för höga belopp emot vad en potentiell köpare kan tänka sig att betala. Om du förstår.

Jag tror att manuell granskning på alla gig'en skulle fungera bra i sådana fall, där ni sållar bort de ni tror inte kommer sälja osv.
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-31, 09:40 #42
Strait0n Strait0n är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 53
Strait0n Strait0n är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
Snabb - Jag tror visserligen att höjd max belopp kan bidra till att mer kvalitiva tjänster läggs upp på sidan, men även oseriösa som har för höga belopp emot vad en potentiell köpare kan tänka sig att betala. Om du förstår.

Jag tror att manuell granskning på alla gig'en skulle fungera bra i sådana fall, där ni sållar bort de ni tror inte kommer sälja osv.
Håller med, ett högre max belopp kommer att öppna fler dörrar samt få fler köpare/säljare, bara till att prova!
Strait0n är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-31, 12:22 #43
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Upplägget som Fyndiq är väl typiskt där de fakturerar mellan företag, så det är ju inga som helst problem.

Det upplägget som du beskriver är inte fullständigt för du skiljer inte på betalning och fakturering vilket är två olika saker. Det är inte bara att betala pengar hur som helst utan man måste ha en "fakturering" mellan företagen. Som ett affiliate-system där affiliatorn kanske ha avtalat om att de får skriva ut fakturorna , s.k. "självfakturering" som förekommer bland större företag där de är måna om att få momsfakturorna så snabbt som möjligt så de får dra av momsen på innevarande momsperiod.

Men om du fakturerra kunden så har du även det juridiska ansvaret om något går åt pipan i leveransen eller om produkten (varan/tjänsten) reklameras. Du har fortfarande det juriidkska produktansvaret mot kunden, sen får du i din tur ställa krav på din leverantör, men det är inget som din kund har med att göra.

Samma sak gäller arvode och betalning, går du in som mellanhand så tar du också ansvaret för leveransen till kunden. Det kan man inte friskriva sig från hur som helst, med det upplägget.

I det upplägget som du beskriver är du ju en vanlig leverantör och du tar ansvaret för leveransen. För att du ska slippa det så måste det till ett upplägg där du inte tar emot pengarna från kunden utan du bara tillhandahåller webshoppen som tjänst och då "butiksägaren" är din kund.

Jämför dock med Textalk som har en begränsad möjlighet att man som eHandlare kan få använda deras Bankgiro för mottagning av betalningar, men det har de ett särskilt avtal med banken så det är banken som är godkänd betalningsförmedlare men själva Bankgirot är kopplat till Textalk (exakta detaljerna känner jag inte till dock) men det är speciella begränsningar som banken ställt på detta upplägg i deras avtal som återspeglas i Textalks avtal med eHandlaren.

Senast jag kollade var det max 30 000 per år i intäkt eller nåt ditåt och man man som eHandlare inte ta emot förskottsbetalningar från kunder m.m. (troligen därför att banken vill kunna sälja på kunderna kredittjänster....).
Tack för ditt svar! Det uppskattas. Så det absolut bästa är att göra som tradera tex, att ge kunden (butiksägaren) en faktura i slutet av månaden så får de betala till mig. Då binder jag mig inte till något? Har jag förstått det rätt?
Om det utåt ser ut som kunden betalar till butiksägaren, men bakom "kulisserna" så går först summan till mig, därefter betalas summan ut till ägaren i samma stund och min provision är dragen. Tex kunden betalar 10 kr, jag tar 1 kr och 9 kr går direkt in till ägarens konto. Är det samma regler då oxå att jag står som allt? Nu tänkte jag förvisso dra igång detta som privatperson och se hur det fungerar. Går allt bra så blir det ett företag av det hela (har andra projekt på g oxå). Hur ser allt ut då?
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-31, 12:33 #44
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Tack för ditt svar! Det uppskattas. Så det absolut bästa är att göra som tradera tex, att ge kunden (butiksägaren) en faktura i slutet av månaden så får de betala till mig. Då binder jag mig inte till något? Har jag förstått det rätt?
Om det utåt ser ut som kunden betalar till butiksägaren, men bakom "kulisserna" så går först summan till mig, därefter betalas summan ut till ägaren i samma stund och min provision är dragen. Tex kunden betalar 10 kr, jag tar 1 kr och 9 kr går direkt in till ägarens konto. Är det samma regler då oxå att jag står som allt? Nu tänkte jag förvisso dra igång detta som privatperson och se hur det fungerar. Går allt bra så blir det ett företag av det hela (har andra projekt på g oxå). Hur ser allt ut då?
Betalningen måste gå direkt till säljarens konto, utan att passera ditt konto för att du ska slippa moms på hela beloppet eller om du vill slippa arbetsgivaravgifterna. Annars måste du vara "betalningsförmedlare" med allt vad det innebär av kontroll från finansinspektionen.

Vad jag vet tar inte Tradera emot kundens pengar utan de går direkt till säljarens konto. Samma sak med blocket.se

Drar du igång en sån här verksamhet så ska du köra det i ett företag från dag ett, eftersom hela upplägget är kommerciellt.

Om du fakturerar säljaren för dennes försäljning kan ju vara relaterat till det belopp säljaren lyckats sälja för under månaden, s.k. provision på exempelvis X% eller om du tar ett fast belopp på Y kr per "annons" enligt blocketmodellen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-31, 12:36 #45
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Betalningen måste gå direkt till säljarens konto, utan att passera ditt konto för att du ska slippa moms på hela beloppet eller om du vill slippa arbetsgivaravgifterna. Annars måste du vara "betalningsförmedlare" med allt vad det innebär av kontroll från finansinspektionen.

Vad jag vet tar inte Tradera emot kundens pengar utan de går direkt till säljarens konto. Samma sak med blocket.se

Drar du igång en sån här verksamhet så ska du köra det i ett företag från dag ett, eftersom hela upplägget är kommerciellt.

Om du fakturerar säljaren för dennes försäljning kan ju vara relaterat till det belopp säljaren lyckats sälja för under månaden, s.k. provision på exempelvis X% eller om du tar ett fast belopp på Y kr per "annons" enligt blocketmodellen.
Tack Conny! Skönt och få reda ut allt så man inte sitter med en massa frågetecken eller får en spark i häcken av myndigheterna för att man inte tagit reda på allt direkt eller har missförstått något. Ha en fin dag och tack för svaren...
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-31, 12:55 #46
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Tack Conny! Skönt och få reda ut allt så man inte sitter med en massa frågetecken eller får en spark i häcken av myndigheterna för att man inte tagit reda på allt direkt eller har missförstått något. Ha en fin dag och tack för svaren...
Hur du fastställer beloppet du ska fakturera är ganska fritt. men det är VEM du fakturerar och HUR betalningen vandrar i affärsmodellen som är kritiskt.

Tänk också på att se till att ha ordentligt utformade allmänna villkor både för säljaren och för köparen, det behöver vara olika villkor (men kan skrivas i samma dokument under olika sektioner).

Tänk även noga igenom vilka åtaganden du tar på dig både till säljaren och till köparen om du är "mellanhanden" (i transaktionen), eller "bara" en "annonsplats" för säljaren. Är man ovan med företagsjuridiken så kanske man tycker det är skitsamma, men det är helt olika lagar att ta hänsyn till, så det är viktigt att förstå vilka lagar man har att ta hänsyn till och om det krävs tillstånd av finansinspektionen eller inte.

Advokatbyråer tar ju ibland hand om pengar för kunders räkning. Då sätter inbetalaren in de pengarna på ett särskilt s.k. klientmedelskonto, och det finns särskild lagstiftning kring detta. Då är behållningen på klientmedlskontot skyddat om advokatbyrån skulle gå i konkurs. Jag är inte insatt i detaöljerna för hur lagstiftningen kring klientmedelskonto ser ut mer än så.

Läs lite mer om Klientmedelskonto och insättningsgarantin på Riksgäldens webbplats (under punkt 8) https://www.riksgalden.se/Insattning...agor-och-svar/

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-31 klockan 13:02
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-31, 18:40 #47
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Som det är nu så kan uppleva att det tyvärr är de mindre kvalitativa annonserna som säljs till störst del.
Men vi kommer lägga mycket energi på att anpassa sidan så att vi kan styra om det lite.
En liten del som jag kan avslöja är kategori ordningen. Den behöver en riktigt genomarbetning. Har ni synpunkter på det så kör på.
Snabb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 13:23 #48
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Jag satt och strösurfade lite igår kväll för att hitta lite bra feedback på sådana här sidor. Vad som kan förbättras osv.

Jag kom sedan in på en artikel någon hade skrivit om 50lappen (tror jag? eller om det var fiverr, kommer inte ihåg). Hur som helst, i kommentarerna till artikeln så (Joo det var 50lappen!), så var det folk som diskuterade att 50lappen var ett plaigat av en annan svensk sida med samma koncept. hahah,
hur som helst.

Denna sidan påstår dom att 50lappen har "kopierat": http://e-kompis.se/

Så, vad tror ni? Som tartareandesire sa "Det bör se "billigt" ut och det tycker jag det gör." Frågan är, hur billigt får det se ut?
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-14, 13:06 #49
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Standard Plagiat

E-kompis som du visade, har vi inte hämtat så mycket inspiration av.
Vi vill inte göra våra användare åksjuka eller på annat sätt framkalla obehag.
Snabb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-15, 08:05 #50
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Först och främst så vill jag säga att jag tycker ni gör ett bra jobb med sidan. Jag har använt den ett par gånger och tycker det funkar fint.

Sen att folk snackar om plagiat eller att ni skulle snott idéen tycker jag ni ska strunta helt i. Så länge ni ör en tjänst som är bättre och som ni tror på så får väl andra lipa ifall deras ide inte höll. Inte alltid bäst att vara först ute.

Ser att det varit mycket diskussioner kring skatter och den biten. Nog är detta en viktig fråga men enklast är väl att snacka med er revisor så får ni svart på vitt vad som gäller.

Gällande prisbredden så tycker inte jag att det ska vara allt för dyra tjänster. Så länge det inte är en väletablerad sida så blir det nog svårt att sälja dyrare tjänster till folk som aldrig varit in på sidan. Några hundra högst tycker jag.

Gällande ert varumärke och val av namn. Tycker 50lappen är rätt snitsigt även om ni har tjänster som kostar mer än 50 spänn. Men titta på affärer som dollarstore, där kostar ju inte allt enbart en dollar, utan snarare fler men jämna dollar. 10, 20 , 30 osv i sverige.

Och nej, jag jobbar inte för 50lappen.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017