Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


MySQL HA Konfiguration

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-14, 16:56 #1
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Tool MySQL HA Konfiguration

Jag har fått i uppdrag att utöka vår MySQL infrastruktur för företaget jag jobbar på, och är ute efter lite tips från er andra som har varit i samma situation.

Det jag är ute efter är hur ni har satt up eran infrastruktur för MySQL så att det inte finns en enda singel point of failure. Det ska gå att göra reads och writes oavsett om en Master eller Slave går ner.

Det är väldigt lätt att utöka antalet slaves i klustret, men det som jag har problem att lösa är om mastern går ner. Då kommer det inte gå att göra några writes, utan bara reads. Hur har ni löst detta?

Jag har kollat en del på MySQL-MMM, men vet inte om det är lösning. Som jag har förstått det skapar Master-Master replikation mer problem än vad det är värt, så MySQL-MMM verkar lösa det på ett bra sätt genom att endast ha en aktiv Master.

Jag har också kollat en del på https://github.com/mrkamel/heartbeat om det kan vara någon lösning att ha en Failover IP adress som ändras, men känns inte riktigt som att det är rätt lösning.

Jag är öppen för alla förslag som ni kan komma med.

Tack,
David
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 

Taggar
high availability, infrastruktur, load balancer, mysql


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017